Hur ser jag att mina ciklider är gravida

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elvedin
    Användare
    • September 2008
    • 63

    Hur ser jag att mina ciklider är gravida

    Hej alla..
    har en lite fråga har lite svårt att förstå mig på hur man ser om mina fiskar skall ha yngel.

    fiskarna jag snackar om är bland annat Golden ett par som är helt orange
    jag är dålig på att minnas deras namn så ledsen för det.
    men
    hur ser jag att dom är gravida och har dom något speciellt beteende som man borde uppmärksamma vaknade här om dagen och det kryllade av små yngel i karet .

    hade varit bra å kunna dessa beteende så dom små liven sliper bli uppätna

    MVH
  • Tulle89
    Användare
    • August 2006
    • 239

    #2
    Den oranga är förmodligen en rödzebra du har.

    Man ser när honorna har yngel genom att de får en hakpåse som de har sina yngel i, alltså i munnen.

    Vid parning släpper honorna ut små ägg som de sedan snabbt vänder sig om och tar in i sin mun. Hanarna har vid sin analfena små prickar som liknar dessa ägg. Honon försöker då också ta dessa ägg och då befruktar hanen äggen honan har i munnen.
    Normalt har honan äggen i 21 dagar innan dessa släpps ut. Ju längre tiden går, desto tydligare blir hakpåsen och efterhand ser man ynglen tydligare och tydligare då deras svarta ögon lyser igenom munnen på mammafisk.

    Här är en bild på hur hakpåsen ser ut:
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

    Kommentar

    • Elvedin
      Användare
      • September 2008
      • 63

      #3
      okej förstår ska kolla upp detta lite mer då.
      är det möjligt att dessa fiskar även äter upp sina egna yngel.
      och hur många yngel kan dom få upp till

      MVH Elvedin

      Kommentar

      • Tulle89
        Användare
        • August 2006
        • 239

        #4
        Blir honan stressad under tiden hon "ruvar" (har äggen/ynglen i munnen) så finns risken att hon äter upp dem för sin egen överlevnad. Vad som kan vara viktigt att säga också är att honon under denna period inte kan äta, vilket ökar stressen ytterligare.
        Även de andra cikliderna kan äta upp avkomman så bäst är egentligen ett "spottkar" där honan får gå själv de sista dagarna och spotta när hon själv känner sig redo. Mamman till yngeln äter väldigt sällan upp ynglen om hon har spottat ut dem, men kan samla in dem i munnen igen för skydd.

        Antal yngel beror dels på hur stora fiskarna är, och vilken ras det är.
        Mari gold får t.ex. i regel 50 medan de mer vanliga (golden rödzebra) får dryga 20-25. När fisken är vuxen. Är de fortfarande under uppväxt blir kullarna mindre.
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

        Kommentar

        • Elvedin
          Användare
          • September 2008
          • 63

          #5
          okej jag tackar så hemst mycket för informationen var mycket lärorikt.
          då kan man det också nu så nu känner man sig lite bered på det. hittade bara åtta stycken yngel i karet här om dagen och la dom i en liten behållare som flyter runt i det stora karet har inte hunnit hämta det separata som jag har. men dom borde nog klara sig i det som flyter runt med hoppas jag efter som dom är så få

          Med Vänliga Hälsningar Elvedin

          Kommentar

          Arbetssätt...