vaför blir växterna svarta i färg fast de lever!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swida

    vaför blir växterna svarta i färg fast de lever!!!

    hej
    undrar varför blir växter i min akvarium svarta fast de fortfarande lever!!!
    vad kan det va orsaken till det??? jag blir oroligt att detta kan led till at fiskarna dör !!
  • Markie
    Användare
    • September 2008
    • 512

    #2
    Jag tycker att det låter som att det är alger på dina växter.
    Är akvariet nystartat så kommer dom som ett brev på posten efter en tid.

    Välkommen till forumet =)

    Kommentar

    • keldparly
      Användare
      • November 2010
      • 3

      #3
      hur blir man av med dem?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        För att motverka alger brukar jag följa detta:
        • Plantera massor av växter, åtminstone någon snabbväxande (De förbrukar en del nitrat)
        • Mata mindre än du tror är nödvändigt, mycket mindre. Fiskar är kallblodiga och behöver ingen mat för att värma kroppen och förbrukar därmed väldigt lite.
        • Skaffa bra belysning så att växterna trivs riktigt bra då får de övertag mot algerna och växer snabbare än algerna vilket ger att bladen byts ut snabbare än det hinner växa till alger.
        • Gödningsmedel gynnar växterna än mer
        • var noggrann med vattenbyten (inte för stora) samt rengör filtret i akvarievatten och används vattenbredningsmedel eller kolfilter. Det gör att du gynnar "goda" bakterier vilket ger en jämnare nivå av näringsämnen i vattnet. Alger brukar gynnas av stora variationer i nitrat osv
        • Skaffa någon algätande fisk, ancistrus, ottocinclus, siamisisk algätare, sniglar...
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #5
          Bilder kan hjälpa för att se vilken typ av alger det är, men fiskarna lider inte av alger bara du
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • January 2010
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av keldparly
            hur blir man av med dem?
            Det blir man inte! Omfamna dem o välkomna dem som ett naturligt inslag som ökar biotopriktigheten i ditt kar (om du inte kör svartvatten)

            Kommentar

            Arbetssätt...