Fisk och akvarierelaterade bilder - del 7

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Wilhelm: Nej det är samma skit som tidigare. Den här gången hade jag nog mer tur..haha!

Tack Björn.

Lite fler bilder från kvällen strax efter vattenbyte...

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Ursprungligen postat av StefanL
      Wilhelm: Nej det är samma skit som tidigare. Den här gången hade jag nog mer tur..haha!

Tack Björn.

Lite fler bilder från kvällen strax efter vattenbyte...
      Bra bilder
      lägg in många fler
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Bra bilder
        lägg in många fler
        Tack.

Kommentar

• Bjorn
          Användare
          • October 2009
          • 939

Kampfisknanot med endast natt-LED-belysningen...

Är detta Harry???!

http://no.wikipedia.org/wiki/Harry_(slang)
          Senast redigerad av Bjorn; 05 March 2011, 01:42. Anledning: La till foto....
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

Ursprungligen postat av StefanL
            Tack.
            snygga bilder men auratusen är odlad (helt säker) och arten är mycket mycket snyggare som vildfångad vilket är lite konstigt att det ska vara så svårt att få fram snygga odlade auratus men honan är i mina ögon ful..liksom alla odlade inom arten
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av specmats
              snygga bilder men auratusen är odlad (helt säker) och arten är mycket mycket snyggare som vildfångad vilket är lite konstigt att det ska vara så svårt att få fram snygga odlade auratus men honan är i mina ögon ful..liksom alla odlade inom arten
              Absolut. Det är underligt, men så är det i akvarievärlden...vissa får fram kanonfina odlade generationer och andra mindre bra. Det har troligen med många faktorer att göra...såsom odling på rätt individer, foder, uppväxtmöjligheter osv.

Är du säker på att det är en hona som jag fotat? Jag köpte 2+2 och räknar den som är på fotot som en hane. Jag kan inte speciellt mycket om auratus så här är jag novis..hehe.
              Kent på Ciklidhobby plockade ut dom och identifierade kön och då vill jag minnas att denne blev utpekad som hane, ej omfärgad givetvis.

Nu har inte min prioritet varit att specifikt köpa in de vackraste djuren av respektive art utan jag köpte in arter som jag dels haft stort nöje att äga tidigare samt några nya jag aldrig haft tidigare. Det är hur som helst kul att vara tillbaka med Malawi...
              Synd att utrymme och antal akvarium begränsar ens hobby för jag är givetvis fortfarande mäkta förtjust i troffar.

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

nej säker på det är en hona är ja verkligen inte och ja kommer nog alltid vara något av en novis även med arter som ja har stor erfarenhet av som Auratus, men en anledning till att arten ofta (alltid?) är i dålig kvalite som odlad är att den är en lågstatus art, tyvärr, och det är nog en ganska vanlig orsak när det gäller många arter. Jag har ibland kännt det som en trevlig utmaning att försöka få fram odlade auratus i perfekt skick men jag är inte, och har egentligen aldrig varit, intresserad av odlingsdelen i hobbyn och därmed har jag saknat det tålamod som då behövs-sen tror ja och har hört av andra att just auratus är lite av ett unikum när det kommer till odling.
                Kul att du trivs med malawi men hade inte du ganska nyligen troffar eller du kan ju förståss ha både och ?

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

nej säker på det är en hona är ja verkligen inte och ja kommer nog alltid vara något av en novis även med arter som ja har stor erfarenhet av som Auratus, men en anledning till att arten ofta (alltid?) är i dålig kvalite som odlad är att den är en lågstatus art, tyvärr, och det är nog en ganska vanlig orsak när det gäller många arter. Jag har ibland kännt det som en trevlig utmaning att försöka få fram odlade auratus i perfekt skick men jag är inte, och har egentligen aldrig varit, intresserad av odlingsdelen i hobbyn och därmed har jag saknat det tålamod som då behövs-sen tror ja och har hört av andra att just auratus är lite av ett unikum när det kommer till odling.
                  Kul att du trivs med malawi men hade inte du ganska nyligen troffar eller du kan ju förståss ha både och ?
                  Sålde troffarna och köpte till mig malawisar...för typ 88:e gången..

Saknade färgerna och då menar jag inte fisksoppa känsla utan individernas vackra färger. Jag är mycket förtjust i t ex Protomelas...

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

men en anledning till att arten ofta (alltid?) är i dålig kvalite som odlad är att den är en lågstatus art
                    Vad kan det bero på? Den har ju rykte om sig att vara den värsta bråkstaken i fiskvärlden (tillsammans med Jack Dempsey) som har ihjäl allt även i gigantiska akvarier på 150 liter. Nu är ju dessa böcker som sprider detta ryckte från slutet av 70-talet. Ligger det något i det? Eller är de lika jäkliga som revirhållande gräsätare Tropheops sp. "olive" och Petrochromis (och ja, Tropheus ingår där också, men detta löser man med en högst onaturlig överbefolkning - de lever ensamma utom då de leker då är de parbildande)?
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

Jag har ingen aning om varför den är en sk. lågstatus art och dess aggressivitet är ofta överdriven men ja har några gånger råkat ut för individer som har varit nått i hästväg när det kommer till aggression och ja har aldrig upplevt nått som ens kommer i närheten av den nivån, och då jämför ja med arter som ja också har haft många gånger som M.Chipokae, M.Vermivorus och Plecodus Straeleni och de anses som mycket aggressiva, men det är nog som mycket annat individuellt.
                      Saltvärldens motsvarighet till en Auratus hona

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Pabbe
                        NCS Medlem
                        • September 2006
                        • 1805

En skulptur av mossa och alger...

har tagit form på egen hand.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Snyggt träd pabbe!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Cronan
                            Användare
                            • July 2008
                            • 907

Kan inte riktigt göra min Copadichromis trewavasae Mloto rättvissa med den här bilden men bätre än inget har 3st hanar och alla har börjat färga ut ordentligt.
                            Den andra och tredje bilden är på en av mina Copadichromis Chrysonotus hanar som också har också börjat komma till sin rätta. Och sista bilden är på min Placidochromis Milomo hane.

Kommentar

• Cronan
                              Användare
                              • July 2008
                              • 907

[ATTACH]29301[/ATTACH]

Kommentar

• Erik Österlund
                                Användare
                                • January 2005
                                • 3788

Riktigt fina! C trewavasae har jag haft på önskelistan många år men det har aldrig blivit av tyvärr. Måste skaffa fler burkar...

Kommentar

Arbetssätt...