If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
snygga bilder men auratusen är odlad (helt säker) och arten är mycket mycket snyggare som vildfångad vilket är lite konstigt att det ska vara så svårt att få fram snygga odlade auratus men honan är i mina ögon ful..liksom alla odlade inom arten
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
snygga bilder men auratusen är odlad (helt säker) och arten är mycket mycket snyggare som vildfångad vilket är lite konstigt att det ska vara så svårt att få fram snygga odlade auratus men honan är i mina ögon ful..liksom alla odlade inom arten
Absolut. Det är underligt, men så är det i akvarievärlden...vissa får fram kanonfina odlade generationer och andra mindre bra. Det har troligen med många faktorer att göra...såsom odling på rätt individer, foder, uppväxtmöjligheter osv.
Är du säker på att det är en hona som jag fotat? Jag köpte 2+2 och räknar den som är på fotot som en hane. Jag kan inte speciellt mycket om auratus så här är jag novis..hehe.
Kent på Ciklidhobby plockade ut dom och identifierade kön och då vill jag minnas att denne blev utpekad som hane, ej omfärgad givetvis.
Nu har inte min prioritet varit att specifikt köpa in de vackraste djuren av respektive art utan jag köpte in arter som jag dels haft stort nöje att äga tidigare samt några nya jag aldrig haft tidigare. Det är hur som helst kul att vara tillbaka med Malawi...
Synd att utrymme och antal akvarium begränsar ens hobby för jag är givetvis fortfarande mäkta förtjust i troffar.
nej säker på det är en hona är ja verkligen inte och ja kommer nog alltid vara något av en novis även med arter som ja har stor erfarenhet av som Auratus, men en anledning till att arten ofta (alltid?) är i dålig kvalite som odlad är att den är en lågstatus art, tyvärr, och det är nog en ganska vanlig orsak när det gäller många arter. Jag har ibland kännt det som en trevlig utmaning att försöka få fram odlade auratus i perfekt skick men jag är inte, och har egentligen aldrig varit, intresserad av odlingsdelen i hobbyn och därmed har jag saknat det tålamod som då behövs-sen tror ja och har hört av andra att just auratus är lite av ett unikum när det kommer till odling.
Kul att du trivs med malawi men hade inte du ganska nyligen troffar eller du kan ju förståss ha både och ?
nej säker på det är en hona är ja verkligen inte och ja kommer nog alltid vara något av en novis även med arter som ja har stor erfarenhet av som Auratus, men en anledning till att arten ofta (alltid?) är i dålig kvalite som odlad är att den är en lågstatus art, tyvärr, och det är nog en ganska vanlig orsak när det gäller många arter. Jag har ibland kännt det som en trevlig utmaning att försöka få fram odlade auratus i perfekt skick men jag är inte, och har egentligen aldrig varit, intresserad av odlingsdelen i hobbyn och därmed har jag saknat det tålamod som då behövs-sen tror ja och har hört av andra att just auratus är lite av ett unikum när det kommer till odling.
Kul att du trivs med malawi men hade inte du ganska nyligen troffar eller du kan ju förståss ha både och ?
Sålde troffarna och köpte till mig malawisar...för typ 88:e gången..
Saknade färgerna och då menar jag inte fisksoppa känsla utan individernas vackra färger. Jag är mycket förtjust i t ex Protomelas...
men en anledning till att arten ofta (alltid?) är i dålig kvalite som odlad är att den är en lågstatus art
Vad kan det bero på? Den har ju rykte om sig att vara den värsta bråkstaken i fiskvärlden (tillsammans med Jack Dempsey) som har ihjäl allt även i gigantiska akvarier på 150 liter. Nu är ju dessa böcker som sprider detta ryckte från slutet av 70-talet. Ligger det något i det? Eller är de lika jäkliga som revirhållande gräsätare Tropheops sp. "olive" och Petrochromis (och ja, Tropheus ingår där också, men detta löser man med en högst onaturlig överbefolkning - de lever ensamma utom då de leker då är de parbildande)?
Jag har ingen aning om varför den är en sk. lågstatus art och dess aggressivitet är ofta överdriven men ja har några gånger råkat ut för individer som har varit nått i hästväg när det kommer till aggression och ja har aldrig upplevt nått som ens kommer i närheten av den nivån, och då jämför ja med arter som ja också har haft många gånger som M.Chipokae, M.Vermivorus och Plecodus Straeleni och de anses som mycket aggressiva, men det är nog som mycket annat individuellt.
Saltvärldens motsvarighet till en Auratus hona
Kan inte riktigt göra min Copadichromis trewavasae Mloto rättvissa med den här bilden men bätre än inget har 3st hanar och alla har börjat färga ut ordentligt.
Den andra och tredje bilden är på en av mina Copadichromis Chrysonotus hanar som också har också börjat komma till sin rätta. Och sista bilden är på min Placidochromis Milomo hane.
Kommentar