Dorsal fin är ryggfenan men vad menas med lappets i detta sammanhang?
dorsal-fin lappets betyder?
Kollaps
X
-
dorsal-fin lappets betyder?
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetTaggar: Ingen -
-
Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kan det vara den del av ryggfenan som inte fäster mot ryggen? Ofta "svävar" den bakersta delen av fenan fritt ovan ryggen.
Anledningen till frågan är att jag försöker tyda lite olika artskillnader av Guianacara arterna och då används detta begrepp i stor utsträckning.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Här har du en tråd om skillnader också.
Kan kanske vara till hjälp.
Kommentar
-
Vad jag förstår så är det dom främre piggarna på ryggfenan som kallas lappets.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Nej inte strålarna. Strålarna är de hårda eller lite mjukare och grenade strukturerna som håller upp hela fenan och som fisken vid behov kan fälla bakåt så hela fenan faller ned. Mellan varje stråle sitter en tunn hinna. Detta är fenmembranet. Hos många cichlider är fenmembranet utdraget i en lång eller kort flik mellan strålarna. Det är "lappet". Är det extremt långt kallas det filament.
Titta noga på ryggfenan hos t ex en fullvuxen hane av Apistogramma cacatuoides. Strålarna längst fram i ryggfenan är inte särskilt långa (men hårda och vassa). Däremot är fenmembranen långt utdragna nästan som vimplar. Lappets!
Åtminstone har jag fattat det så.Kommentar
-
Jag tror jag hänger med, men bild med pilar för den obildade kanske...?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar