Fisk som fått stryk - har nu vitt ludd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    Fisk som fått stryk - har nu vitt ludd!

    Flyttade för några dagar sen över mina Aulonocara maleri till 1100 litersburken där det gick en Petrotilapia Microgalana hane som har varit singel länge nu. Kanske tänkte han att de två Malerihanarna var för lika hans honor så han spöade upp båda två. Jag plockade ur Petrotilapian direkt när jag såg vad som höll på att hända men det såg inte bra ut. Inga direkt synliga skador men Aulonocarorna låg och tryckte i ett dygn innan de började visa sig igen. Den ena har återhämtat sig helt nu ser det ut som. Den andra upptäckte jag nu, när lyset gick igång, har tydligen fått ett bitmärke i sidan som nu är täckt med något vitt ludd. Min fråga är, är det svamp eller är det ett naturligt steg i läkeprocessen?

    Jag har tagit ur honom och lagt i en hink med ca 5 liter vatten, 2 tsk salt (vattnet i burken är saltat) + en skvätt Easy-life. Sen satte jag i en syresten också.

    Svamp eller?
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    #2
    Gissar på svamp.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Ursprungligen postat av ozric
      Gissar på svamp.
      Tänkte nog nästan det, har varit lyckligt lottad och sluppit det tidigare.

      Smittar det och i så fall hur pass smittsamt är det?

      Bästa behandlingen? Salt lär väl hjälpa, hur är det med temperatur, hög eller låg?

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Tänkte nog nästan det, har varit lyckligt lottad och sluppit det tidigare.

        Smittar det och i så fall hur pass smittsamt är det?

        Bästa behandlingen? Salt lär väl hjälpa, hur är det med temperatur, hög eller låg?
        Salta och höj temperaturen. Frågan är om inte fisken blir stressad av ett så pass litet simutrymme som en hink. Fast om den är väldigt tilltyglad överlever den kanske inte i karet, och då är det onekligen rätt at flytta den... Hur smittsamt det är har säkert andra koll på här. Om det inte finns några yttre faktorer som utlöst sjukdomen (utom att den har fått stryk då) så klarar de andras immunförsvar säkert svampen. Men det är ju inte helt dumt att salta ner även det stora karet. Du har ju Malawi så salt är ju lugnt för fiskarnas del (om du inte råkar ha växter i karet då...).

        /Jocke

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Salta och höj temperaturen. Frågan är om inte fisken blir stressad av ett så pass litet simutrymme som en hink. Fast om den är väldigt tilltyglad överlever den kanske inte i karet, och då är det onekligen rätt at flytta den... Hur smittsamt det är har säkert andra koll på här. Om det inte finns några yttre faktorer som utlöst sjukdomen (utom att den har fått stryk då) så klarar de andras immunförsvar säkert svampen. Men det är ju inte helt dumt att salta ner även det stora karet. Du har ju Malawi så salt är ju lugnt för fiskarnas del (om du inte råkar ha växter i karet då...).

          /Jocke
          Den verkar ändå hyffsat pigg tycker jag. Den käkar inte och hänger mest för sig själv men den ligger inte och flåsar på botten iaf.

          Anledningen till att jag flyttade den till hinken är att jag inte vill att övriga firrar ska drabbas, det orkar jag inte med...

          Det här med tempen måste jag fixa på något sätt!

          Tack för svar!

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #6
            Någon som har koll på smittorisken?

            Kommentar

            • daniel ps
              Användare
              • January 2010
              • 148

              #7
              Hur gäller de för sydamerika dess fiskar ? ska man tillsätta salt dem också??

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • February 2008
                • 1032

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Någon som har koll på smittorisken?
                Hej!
                Jag har aldrig fått strykfisk att smitta de andra djuren vid denna typ av "sjukdom".
                Anledningen till det vita luddet är en fjällskada (med svamp) som med tiden läker ut.
                Vad fisken behöver är lugn och ro vilket du ej kan erbjuda i en spann.
                Är risken för överfall borta så i med honom i baljan igen.
                Grymt viktigt att fisken kommer igång att äta.
                Stress kan trigga igång magrelaterad sjukdom och chanserna minskar att rädda djuret.

                Salt hämmar och botar 1 dl/100 l gör susen.
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

                  #9
                  Tack alla för tips i den här tråden. Jag tänkte uppdatera hur det gick och hur jag löste det så att informationen finns om någon söker på det i framtiden.

                  Jag bytte hinken mot en 45 liters latrintunna och fyllde upp den med ca 25 liter vatten. Satte i en doppvärmare och körde 26-27 grader. Syresten för cirkulation. Salt och Easylife. Jag bytte hälften av vattnet varje dag första veckan och såg då snabb förbättring. Sen bytte jag hälften av vattnet varannan dag resten av tiden. Efter ca en vecka provade jag att mata (4 st NLS 1 mm pellets) som jag var beredd på att ta bort direkt ifall fisken inte var intresserad, men det var den. Den blev piggare och piggare och började röra sig i hinken istället för att ligga och trycka. Igår fick den gå tillbaka i stora burken igen och är helt återställd. Nu får vi hoppas att det funkar bra.

                  Det hade säkert gått och ha den gåendes i stora burken tidigare och låta skadan läka där men det kändes som att jag hade bättre koll på fisken i tunnan + den slapp stressen från andra hanen.

                  Kommentar

                  • Kimmy-
                    Användare
                    • June 2010
                    • 458

                    #10
                    jag hade samma problem under ungefär samma tidsintervall som dig. Det var min Hongi hane som var på 1 av mina honor Men jag lät honan gå kvar (underuppsikt) och gjorde lite tätare vattenbyte, nu är hon nästan återställd
                    Mvh / Jimmy

                    Lokal

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

                      #11
                      Ursprungligen postat av daniel ps
                      Hur gäller de för sydamerika dess fiskar ? ska man tillsätta salt dem också??
                      Jag vet att vissa corydorasmalar är ganska känsliga för salt. Sedan finns det ju många växter som inte reagerar särskilt positivt om du saltar ner karet. Jag har dock ingen koll på exakt vissa arter det rör sig om. De flesta ciklider borde väl klara en temporär måttlig saltning av karet bra tror jag.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      Arbetssätt...