Näckros

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hille
    Användare
    • September 2010
    • 13

    Näckros

    Nu har jag införskaffat en näckros från en sjö och satt i ett eget akvarium med en guppy, måste ju se att den inte är giftig och bättre att offra en guppy
  • hille
    Användare
    • September 2010
    • 13

    #2
    Ursprungligen postat av hille
    Nu har jag införskaffat en näckros från en sjö och satt i ett eget akvarium med en guppy, måste ju se att den inte är giftig och bättre att offra en guppy
    Nån som vet av erfarenhet att det inte funkar kan ju gärna svara

    Kommentar

    • Ravenskog
      Användare
      • March 2007
      • 311

      #3
      Själva näckrosen är inte giftig, men du kan få med oönskade parasiter och dylikt. Jag har haft en i min innedamm, då med Koi och guldfisk, utan problem.

      Kommentar

      • Rooster
        NCS Medlem
        • November 2009
        • 473

        #4
        Ursprungligen postat av hille
        Nu har jag införskaffat en näckros från en sjö och satt i ett eget akvarium med en guppy, måste ju se att den inte är giftig och bättre att offra en guppy
        Det funkar säkert det man kan tänka på är att näckrosor tar upp sin näring via rotsystemet tsk fr. många "akvarieväxter". Det man kan tänka på (i synnerhet om man skadat rotsystemet vilket man oftast gör om man tar från en damm eller sjö) är att plantera dem ihop med gödning för näckrosor. Det är som lera som växten kan få fäste i och så klart få näring från vilket är viktigt då näckrosor behöver mkt näring iaf om de skall "sprudla". (Kan oxå va lämpligt att plantera både lera å växt i en kruka å sen täcka över krukan med bottenmaterialet (sanden eller gruset), så att det hela håller sig på plats).

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Alla sorters näckros funkar ej,tror det är bara gul som går i akvarium av våra svenska.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Inte giftig, men det är grymt krävande växter. Svåra att köra i akvarium en lång tid, de är inställda på viloperiod (vinter). Körde den gula ett tag för många år sedan, men hyfsat resultat. Får du igång den så blir den stor, växer lätt ur alla normala burkar.

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...