Vit avföring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zl1ng3r
    Användare
    • December 2009
    • 71

    Vit avföring

    Städar karet litegrann här nu och ser mycket vit "skit" som jag inte tidigare sett.. Har även ett par firrar som är slöa, går att ta dem i handen utan håv. Lätt svullna på buken de som är slöa, lite klåda på en del andra och resten pigga o alerta som vanligt. Börjar fundera på om man har åkt på nån sjukdom i karet.

    70% vattenbyte pågår..

    Vad mer göra?
    1167 liter malawi
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Om det går att fånga de med handen så är det ju inte något bra tecken! Ta bort de fiskarna, antingen egen burk eller i värsta fall hink eller avliva.

    Saltar du ngt? Annars kan du prova att salta lite. Om du har häll i lite Easy-life eller liknande så att inte det stora vattenbytet ställer till det för de som fortfarande är friska men finns i riskzonen för att bli sjuka. Det räcker ju för dom att kämpa mot den eventuella sjukdommen och att då tillsätta kloramin kan bli för mycket.

    Har du bytt foder eller satt in nya firrar i burken eller var kan det komma ifrån tror du?

    Kommentar

    • Zl1ng3r
      Användare
      • December 2009
      • 71

      #3
      Har tatt över den ena av dom o lagt i hink tillsvidare med lite salt i. Saltar karet har jag börjat med för drygt ett par veckor sen. 4 axal-tabletter per 100 liter.
      Fick ta bort en Msobo-hona för ett tag sen som var svullen som en guldfisk.

      Har inte satt in nya djur eller bytt foder. Kör med i stort sett allt, frusen artemia, egen räkmix och flingor. Alla äter så det är väldigt mystiskt.
      1167 liter malawi

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Så länge de äter är det bra, fiskar som inte äter brukar vara problem. Att de svullnar upp känns som ett tecken på förstoppning.

        Svårt att säga vad det skulle kunna bero på. Håll koll på att alla käkar, de som inte gör det eller de som spottar ut maten igen hade jag plockat ur.

        Kommentar

        • Zl1ng3r
          Användare
          • December 2009
          • 71

          #5
          Får ha den stackarn i hink o se över lite idag. Iväg o inhandla mig lite nya attiraljer till baljan är det tänkt så man får väl passa på att höra i zoo-butiken om de har nån aning om vad det kan vara..

          Stört det är att lägga upp bilder oxå..
          1167 liter malawi

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • September 2007
            • 1525

            #6
            Kan mycket väl vara bukvattensot. Är avföringen vit, tunnare och mera fladdrig än vanligt? Dvs inte lika fast utan mera lik en tunn sytråd.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • Zl1ng3r
              Användare
              • December 2009
              • 71

              #7
              Ursprungligen postat av HåE
              Kan mycket väl vara bukvattensot. Är avföringen vit, tunnare och mera fladdrig än vanligt? Dvs inte lika fast utan mera lik en tunn sytråd.
              Ja på det jag sög upp så var det så..
              Har tatt upp den jag kommit åt iaf så får man väl se. Trista är att det är andra nu på ett kort tag. Hur ska man få bukt på det om det nu är bukvattensot?
              1167 liter malawi

              Kommentar

              • laestander
                Användare
                • April 2009
                • 71

                #8
                Ursprungligen postat av Zl1ng3r
                Ja på det jag sög upp så var det så..
                Har tatt upp den jag kommit åt iaf så får man väl se. Trista är att det är andra nu på ett kort tag. Hur ska man få bukt på det om det nu är bukvattensot?
                Håll koll på akvariet och plocka bort fiskar som inte äter på en gång och flytta dom till ett annat kar och medecinera eller i värsta fall ta bort dom. Om du gör så så kommer du nog få bukt på det skulle jag tro, har funkat för mig i allafall.

                Kommentar

                Arbetssätt...