Hur förbättra fototävlingen? Förslag!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

Ursprungligen postat av tege
    Ja hur ska du veta vad jag menar då jag knappt vet det själv. Brainstormade väl en stund men.

Om du tittar på index-sidan så finns det tex en box för slumvalda artbeskrivningar, om man istället döper om den till NCS-foto, lägger in länk till pågående fototävling, länkar till dom fototrådar som ligger på forumet och kanske lite till.
    Då slipper fototrådarna bråka i boxen där övriga forumstrådar ligger.

Någonting åt det hållet tänkte jag, om det funkar eller inte har jag ingen aning om, det vara bara en ide´.
    En sådan idé är fullt möjligt att göra.

Slumpvald fototävlingsbild (endast pågeånde tävling, eller alla?), samt listning av senaste 10 inlägg i avdelningen Foto & Media.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2748

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
      En sådan idé är fullt möjligt att göra.

Slumpvald fototävlingsbild (endast pågeånde tävling, eller alla?), samt listning av senaste 10 inlägg i avdelningen Foto & Media.
      Har man bilder från pågående tävling så blir det alltid färska bilder, även om det är kul att få se äldre bilder också men i så fall någonannanstans än på våran förstasida.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Kolla på första sidan på Zoopet så ser man att alla tävlande foton i en omgång rullar uppe till höger (när omröstningen är slut så läggs enbart det segrande fotot in).
        Detta infördes för att öka intresset för fototävlingen eftersom antalet röstande hade sjunkit under en period - så blev också resultatet. Dock blev det nog marginellt fler tävlande i fototävlingen pga detta.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 October 2010, 12:34.

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Ursprungligen postat av malawijanne
          Håller med denna föregående talare, att det måste visas bättre på första sidan.
          Man kan ha bilderna på ciklidbilderna i pågående fototävling, rullande som slumpvis artbeskrivning, på första sidan.
          Då syns ju dom aktuella bilderna hela tiden, då tror jag att det kan bli mera intresse för fotodtävlingen.
          För då får man ju se sina små älsklingar som man har tagit kort på, väldigt ofta när man går in på ciklid.se.
          Och det är ju aldrig fel.Janne
          Jag får väl citera mitt inlägg, som jag har gjort i tråden innan.Janne

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2748

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Kolla på första sidan på Zoopet så ser man att alla tävlande foton i en omgång rullar uppe till höger (när omröstningen är slut så läggs enbart det segrande fotot in).
            Detta infördes för att öka intresset för fototävlingen eftersom antalet röstande hade sjunkit under en period - så blev också resultatet. Dock blev det nog marginellt fler tävlande i fototävlingen pga detta.
            Zoopet var det ja, där finns det inte ens en login rubrik? ska det verkligen vara så. login funktionen kommer när jag klickar på en fiskbild javisst det var ju tur det.
            Där är bilderna större än här på NCS men dom visas fortfarande mot vit bakgrund(skittrist) och det är ganska många knapptryckningar innan man ser hela bilden i full skala. När man så ser bilden så tappar man bort överblicken för resterande tävlingsbilder. När man sen stänger bilden ja då är det kört, det var ingen länk utan webbläsaren stänger sig. F*n bara att börja om. Inte undra på att röstarna sviker, det blir bara krångel att gå in och titta.
            Ska man visa bilder i maxstorlek så ska dom väl för det första öppnas centrerade, inte upp i något hörn, vit bakgrund kan funka till en del sorters bilder men absolut inte akvariebilder, betydligt bättre med en mörk dov blandning av svart grått eller nått. När man stänger bilden så ska man hamna bland resterande tävlingsbilder, tror det finns mycket att göra på zoopet också.
            Det måste vara kul att gå in och rösta på bilderna dom måste presenteras på ett snyggt sätt, kolla fotositer, naturfotoforum tex. bilderna ska vara lätt överblickade. Sen viktigast av allt bilderna måste hålla hög klass annars räcker det att titta på bilderna i dom vanliga forumstrådarna, dom visas också i ganska stort format numera så där blir det konkurens.

Inget elakt om Zoopet, det var bara min reaktion nu när jag tittade in i övrigt gäller det bägge sajterna.

Fototävlingsmiljön på ciklider.se känns ett strå vassare än zoopet och NCS även om det är andra problem där.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av tege
              Inget elakt om Zoopet, det var bara min reaktion nu när jag tittade in i övrigt gäller det bägge sajterna.
              Det finns säkert saker som kan göras bättre också på Zoopet men den diskussionen hör nog inte hemma i detta forum. Jag ställde bara ett förslag på hur det kan funka om man lägger upp fotona på första sidan och där fyllde det ju sin funktion i alla fall.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 October 2010, 15:15.

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2748

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Dett fins säkert saker som kan göras bättre också på Zoopet men den diskussionen här nog inte hemma i detta forum. Jag ställde bara ett förslag på hur det kan funka om man lägger upp fotona på första sidan och där fyllde det ju sin funktion i alla fall.
                Jo precis, det kändes som en vettig reklam för att det pågår en fototävling. I övrigt gällde det jag skrev lika mycket zoopet som ciklid.org

Men jag vet inte då kanske det behövs en större ombyggnad av sajten, mitt lilla förslag om att göra om en box borde gå att fixa ganska omgående, ibland är det enklaste bäst.

Kommentar

Arbetssätt...