Hur förbättra fototävlingen? Förslag!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Hur förbättra fototävlingen? Förslag!

På förekommen anledning och önskan så startar jag denna tråd.
    Här ska förslag ges hur man skulle kunna förbättra och öka intresset för fototävlingen.
    Alla förslag beaktas, både för och emot!
    Observera inga diskussioner om teknik eller annat.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Förslag:
    1/ Det är bäst med månadstävlingar, men eftersom nu så få deltar så kan man kanske begränsa det till 6 omgångar per år.
    2/ Av dessa bör ca. hälften vara teman. Teman ger visserligen färre deltagare, men det stimulerar ändå intresset för fototävlingen som sådan eftersom det dels kommer in helt nya typer av foton (vilket ger roligare foton och därmed en roligare fototävling) och dels så är det ofta också så att det ofta blir nya vinnare i dessa omgångar.
    3/ Vilka teman som gäller skall anges för hela året anges redan vid årets början.
    4/ Ange exakta tider för allt.
    Inskick av foton till nästa omgång kan t.ex. ske mellan 22 i en månad till den 21 i nästa månad. Röstningen är mellan den 1-14 i månaden. Resultatet publiceras den 15. Det viktiga är inte datumen i sig uatn att det alltid är samma datum.
    5/ Ha ett något större format (1250 pixlar) än vad som sker idag. ALLA kameror kan ta betydligt större foton än 1250 och en lite större storlek ger bättre tryckkvalitet när fotona används i CB samt även roligare foton att se på här på webben.
    6/ Utse också en årets fotograf och man får då poäng efter placering varje månad (det triggar fler till att skicka in oftare). Länk till ett månadsresultat på Zoopet (det stimulerar fler att delta om resultatet för de olika omgångarna räknas ihop).
    7/ Marknadsför det hela bättre och ge tydlig ej motstridig info (som idag).

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Röstning på bilderna delas mellan medlemmarna i NCS samt "proffessionella" fotografer som kan det här med bildspråk bättre än vad gemene man gör. Det vore önskvärt om "proffsen" kunde uttala sig om vad som är bra och dåligt med respektive bild, feedback är aldrig fel.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Kimmy-
        Användare
        • June 2010
        • 458

Tror att det måste synas bättre på hemsidan. Det ska ju se spännande ut, och sen om det vore kunnigt folk som kan ge konstruktiv kritik, tror intresset hade ökat då
        Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

För att få fler att våga skicka in bilder kanske det kan vara bra med en nybörjar klass, en klass där man tävlar mot andra nybörjare. En nybörjare är man tills man vunnit en sådan tävling. Den klassen kan vara öppen för alla och en årsfinal där vinnaren vinner en årsprenumeration på NCS kanske kan vara något.

Sen är man i proffsklassen (måste vara betalande medlem)där behövs det tror jag någon form av priser för att locka en del. Men det absolut viktigaste är att några kan ta på sig att alltid ge alla inskickade bilder bra kritik på rätt sätt för att utveckla fotandet.

Reklam för tävlingen, gärna lite större format på bilderna så dom duger för tryck redan vid inskicket. Åtminstonde jag jobbar oftast med bilden i förminskat läge och ska jag då senare skicka in en ny bild för tryck måste jag göra om allt arbete i en större bild.

Givetvis måste regler och all info om tävlingen finnas tillgänglig i tid, gärna med några tematävlingar, teman utsedd av någon som kan foto och sånt som inspirerar.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ett stort problem i mina ögon är ju just att man värnar om nybörjarna så himla mycket och sedan ska man ge dom kritik... det går inte för det är för många saker som e fel, det blir ett heltidsjobb att ge den kritiken. Gör om gör rätt, typ =) Hur ger man kritik när det inte finns en siffra rätt? Jag klarar det iaf inte.

Jag säger som vanligt, höj nivån. Jag tror det lockar fler spelare.
            Nekas någonsin något foto att vara med? Det borde ju finnas någon form av kvalitets krav om det ska vara intressant, det gynnar även nybörjare som kanske måste kämpa lite extra då.

Teman kan vara roligt.

Att ha det färre gånger per år tror jag inte på, jag tror snarare att det dödar tävlingen tävlingen.
            Vem vill vänta 6veckor på resultatet? nä action =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Jag är nybörjare kan man lungt säga och jag inspireras kanske inte direkt till att delta när jag ser den mycket bra kvaliteten på tävlingsbidragen men istället blir man väldigt inpirerad till hobbyn. Så jag vill hellst inte se att kvaliteten sänks. Svårt att säga till folk hur de ska ska rösta.

Annars tror jag bättre priser, mer synlighet på 1:a sidan definitivt kan bidra. Om priserna blir bättre så bör det vara väldigt synligt på 1:a sidan, det locker säkerligen. Annars är det ju inte så många som går till denna sida, kanske kan man ge riktiad reklam till svenska fotografer i allmänhet. Fotoforum, fototidningar, små annonser i tidningar, mailreklam om det finns lämpliga listor, info i NCS anslutna butiker,...
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Jag kan nog ordna en del skojiga malawi och tanganyikaciklider som eventuella priser.
                Kanske en del annat med, jag ska undersöka saken lite närmare.

DRE
                Bättre/mer synlighet på 1:a sidan kan definitivt bidra och göra det hela lite roligare.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

* Utse en jury på tre personer med fotokunskap som röstar samt ger kommentarer till foton som vägledning eller beröm.

* Medlemmar får rösta men deras resultat räknas endast som en röst.

Röstningen totalt ger fyra röster..dvs en röstning från medlemmar, en röstning från jury1, en röstning från jury2 samt en röstning från jury3.

* Ge juryn möjlighet att välja att deras bildkritik endast visas för den berörda fotografen och inte för alla medlemmar.
                  Senast redigerad av StefanL; 30 September 2010, 11:42.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Alla trådar som handlar om foto och bilder ska tillsammans med fototävlingen bilda en enhet.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Ursprungligen postat av Kimmy-
                      Tror att det måste synas bättre på hemsidan. Det ska ju se spännande ut, och sen om det vore kunnigt folk som kan ge konstruktiv kritik, tror intresset hade ökat då
                      Håller med denna föregående talare, att det måste visas bättre på första sidan.
                      Man kan ha bilderna på ciklidbilderna i pågående fototävling, rullande som slumpvis artbeskrivning, på första sidan.
                      Då syns ju dom aktuella bilderna hela tiden, då tror jag att det kan bli mera intresse för fotodtävlingen.
                      För då får man ju se sina små älsklingar som man har tagit kort på, väldigt ofta när man går in på ciklid.se.
                      Och det är ju aldrig fel.Janne

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

Eftersom vi kan kritisera våran kära styrelse, läs citat från våran ordförande Mikael Westerlönd.
                        är självfallet alltid ok att kritisera styrelsen (och andra funktionärer, men kanske då i första hand styrelsen).
                        Ja då börjar jag, det verkar som Albin inte riktigt har tid med fototävlingen.
                        Som vanligt så är jag tillgänglig, jag har tiden, kunskapen, ja det vet jag inte innan jag får reda på vad det innebär att vara ansvarig för fototävlingen, men jag tror inte att det är ett ouppnåligt mål bara viljan finns.Janne

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Tråden heter " Hur förbättra fototävlingen? Förslag! "
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kimmy-
                            Användare
                            • June 2010
                            • 458

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Tråden heter " Hur förbättra fototävlingen? Förslag! "
                            Tycker det finns bra förslag här Kanske du syftar på jannes inlägg? men det är ju ett förslag det med
                            Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av malawijanne
                              Eftersom vi kan kritisera våran kära styrelse, läs citat från våran ordförande Mikael Westerlönd.
                              är självfallet alltid ok att kritisera styrelsen (och andra funktionärer, men kanske då i första hand styrelsen).
                              Ja då börjar jag, det verkar som Albin inte riktigt har tid med fototävlingen.
                              Som vanligt så är jag tillgänglig, jag har tiden, kunskapen, ja det vet jag inte innan jag får reda på vad det innebär att vara ansvarig för fototävlingen, men jag tror inte att det är ett ouppnåligt mål bara viljan finns.Janne
                              Det strular med tolkning av mellanslag mellan olika datasystem som gör att bilderna inte visas. Har du något tips på det så kan du ju skriva det.
                              Men du har ju tidigare fått enkla arbetsuppgifter där du inte har levererat någonting, så varför skulle jag fråga dig igen.

Kommentar

Arbetssätt...