Sjuk fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kromo
    Användare
    • December 2007
    • 52

    Sjuk fisk

    Hej jag har ett problem med mina malawiciklider. De är slöa vill inte riktigt simma, står ganska ofta uppe i ytan och kippar, slår gärna sidan i gruset, och smalnar av i magen. Har nyligen haft en fisk som nog gick bort i bukvattensot(svullna upp) men problemet är att alla ser drabbade ut av de andra nämnda symptom bara olika mycket. Jag har ungefär ett dödsfall varannan vecka på dessa symptom. Jag matar med tropical cichlid color samt JBL nono rift dessutom visar remstesten inget konstigt no3 inget no2inget dgh 3-4 dkh 10-15 ph 7,6 cl2 0. Det flera av er tänker på är säkert syrebrist men jag tror inte det akvariet är nämligen ett 375 liters med två ytterfilter 23 liter i timmen tillsammans plus en seio ml1100 som pumpar 4400 liter i timmen. Parasiter?
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

    #2
    Prova att mata med mager (grön) räkmix. Torrfoder har jag slutat med. Salta in fisken - det ogillar ev parasiter, har du dessutom GH 3-4 skadar det inte att plocka upp detta 10 enheter. Vattenbyte 30% var vecka...

    Kommentar

    • kromo
      Användare
      • December 2007
      • 52

      #3
      nicson du skriver salta in fisken, hur mycket? jag kör redan med 16 st axal pro tabletter vid varje vattenbyte som utförs en gång i veckan. Hur mycket törs jag öka dosen?
      Vad tror ni andra jag ska göra någon med fler ideer??? Som sagt var könns det som problemet är avsmalning som insjunken mage samt slag i bottensubstratet!

      Kommentar

      • kromo
        Användare
        • December 2007
        • 52

        #4
        Ingen som har någon mer ide?

        Kommentar

        • jemtlänningen
          Användare
          • May 2009
          • 113

          #5
          Ursprungligen postat av kromo
          Ingen som har någon mer ide?
          Hej Prova salta med grovsalt utan jod. Hur ser avföringen ut på fisken är den genomskinnlig eller ser det normalt ut jag tycker att du ska byta 50% av vattnet och sen he i 1dl grovsalt utan jod eller ektasonsalt. MVH Lelle

          Ps är avföringen genomskinnlig så är det nog bukvattensot du har i akvariet det går att bota med emtrylvet.Eller flagyl för fisk köpes på apotek.

          Kommentar

          • kromo
            Användare
            • December 2007
            • 52

            #6
            Okej ja det ska jag göra. Men symptomen är det typiska sot symptom verkligen. Klining mot botten samt avsmalning, visst hade en fisk som svullnade men jag undrar ändå men jättebra tips med avföringen ska kolla det som sagt var. Någon annan som har någon idé???

            Kommentar

            • jemtlänningen
              Användare
              • May 2009
              • 113

              #7
              Ursprungligen postat av kromo
              Okej ja det ska jag göra. Men symptomen är det typiska sot symptom verkligen. Klining mot botten samt avsmalning, visst hade en fisk som svullnade men jag undrar ändå men jättebra tips med avföringen ska kolla det som sagt var. Någon annan som har någon idé???
              Tjena jag glömde skriva en sak ser avföringen ut som trådar eller är genomskinligt så är det bukvattensot. en fråg som säkert är dum men frågar ändå när du matar med pellets blötlägger du innan du ger eller matar du ändå.är det inte blötlagt så sväller det i magen på fisken.

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

                #8
                Maten o vattnet. Sätt dem på diet. Har du Gh 3-4 så ger jag inte mkt för dina salttabletter - kör med grovsalt som är billigare. Det behövs ganska rejäla mängder, 1 dl per 100 l är inget att backa för om du har mjukt vatten. Ciklidernas spridning över världen är generellt en följd av deras förmåga att vandra genom saltvatten, få fiskar tål salt som Rift Valley-ciklider. Ju mer salt, desto mindre stress på deras gälar och inre organ t f a sänkt osmotiskt tryck.

                Kommentar

                • kromo
                  Användare
                  • December 2007
                  • 52

                  #9
                  som sagt var jag ska kolla avföringen, jag blötlägger. Okej jag har en hel säck hemma så jag fortsätter nog med dem tills de är slut iallafall. Ska jag dieta dem när de är smala bara en fråga förstår att jag inte ska mata mer men känns som om näringen ej tas upp av magarna, dumt att inte ge mat då eller?

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av kromo
                    som sagt var jag ska kolla avföringen, jag blötlägger. Okej jag har en hel säck hemma så jag fortsätter nog med dem tills de är slut iallafall. Ska jag dieta dem när de är smala bara en fråga förstår att jag inte ska mata mer men känns som om näringen ej tas upp av magarna, dumt att inte ge mat då eller?
                    Har man problem med att malawisar magrar av trots att dom äter, så kan det vara parasiter.
                    Flubenol är en medicin man kan ta till som sista åtgärd.
                    Det är ett preparat som många diskusodlare använder mot gälparasiter på discus.Janne

                    Kommentar

                    • kromo
                      Användare
                      • December 2007
                      • 52

                      #11
                      okej jag ska prova det är det apoteket som har flubenol? Är det receptfritt? Är det samma som till hund och katt som någon undrade när jag googlade kring ämnet? en sak till är det i tablett form? ska jag lägga i maten eller fritt i vattnet?

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

                        #12
                        Jag har ingen erfarenhet av receptbelagd medicin, men min högst personliga uppfattning är att behöver fisken mer än nytt vatten, salt, tillfälligt förhöjd vattentemperatur och ev förändrad diet är det bättre att hjälpa fisken till de sälla jaktmarkerna. Absolut frisk eller absolut död är alternativen för mina fiskar. De flesta fiskar ynglar av sig och jag ser dem huvudsakligen som stafettlöpare där stafettpinnen är deras genuppsättning. Någon annan bär facklan vidare - ofta flera. Hade jag haft fisken som inkomstkälla hade jag kanske haft en annan uppfattning.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av nicson
                          Jag har ingen erfarenhet av receptbelagd medicin, men min högst personliga uppfattning är att behöver fisken mer än nytt vatten, salt, tillfälligt förhöjd vattentemperatur och ev förändrad diet är det bättre att hjälpa fisken till de sälla jaktmarkerna. Absolut frisk eller absolut död är alternativen för mina fiskar. De flesta fiskar ynglar av sig och jag ser dem huvudsakligen som stafettlöpare där stafettpinnen är deras genuppsättning. Någon annan bär facklan vidare - ofta flera. Hade jag haft fisken som inkomstkälla hade jag kanske haft en annan uppfattning.
                          Det är en bra inställning, jag har samma inställning.
                          det var därför jag skrev som sista åtgärd försök med medicin, sedan så är det upp till akvaristen själv att bedöma vad denna vill göra med sin fisk.
                          Flubenol finns i pulverform, det är väldigt drygt.
                          Gå in på något discusforum och fråga om det finns någon som säljer flubenol, kanske Kaj P vet var man kan få tag i flubenol.Janne

                          Kommentar

                          • kromo
                            Användare
                            • December 2007
                            • 52

                            #14
                            Ja jag vill inte heller medicinera i onödan men vad ska jag göra tycker du malawijanne? om det är parasiter vad ska jag göra för att det ska bli bra? eller bättre

                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Flubenol är mot mask hos hund och katt(och dödar mask hos akvariefisk med). Det såldes tidigare i tablettform som mosades till pulver av akvarister. Numera finns det bara som smaksatt gel i Sverige.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...