Placering av intag/utblås?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Råbis
    Användare
    • November 2009
    • 10

    Placering av intag/utblås?

    Hej!

    Jag har en nybörjarfråga som jag hoppas kunna få lite hjälp och tips med.

    Jag har en fullkomlig snäcklekarexplosion i mitt lilla 60 liter akvarium och ska sätta upp ett 105 Liters akvarium med överflödet av mina Brevis tillsammans med ytterligare någon ciklid, Eventuellt 3-4 N. Lelupi eller J. Ornatus.

    Jag kommer använda ett Eheim 2322 ytterfilter till det akvariet och frågan är hur man ska sätta upp intaget/utblåset för bäst cirkulation? Strilröret monterat i ena långsidan och intaget på motsatt sida, eller både intag/utblås på samma sida? Det sistnämnda borde ge något bättre cirkulation inbillar jag mig?


    Mvh Robert
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Jag har alltid in och ut på motsatta sidor. Har aldrig reflekterat över om det är bra eller inte, utan bara sett att det funkar. I ett sånt litet kar tror jag inte att det spelar någon roll var de sitter, huvudsaken är att utblåset riktas så att ytan påverkas maximalt!

    Om du inte vill ha fler yngel av dina snäcklekare, så blir Leleupi och Ornatus bra sällskap.
    Leleupi har små snäcklekaryngel på sin matsedel. Ornatus minns jag inte om de också käkar upp andras yngel, men det svaret kommer nog snart.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Såvitt jag har förstått är "det bästa" att köra utblås/insug på samma sida. Ska ge bäst cirkulation i hela burken.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • sleepy
        Användare
        • August 2004
        • 294

        #4
        Håller inte dirket med Willhelm, Jag håller ju lelupi med snäcklekare. Jag visserligen ganska lite yngel. Men jag har alldrig sätt lelupin försöka tjuva ungel.

        Då har jag även ett moln av princess yngel som dom varkar helt o intreserad av.

        Den enda roviga tendens i mitt kar jag har sätt det var ett nyinflyttad snäckis på 2 cm. Som vid mating, Flög in i det obevakade prinsess yngel svärmen och tog ett ganska stort yngel. Det såg ut som han hadde smidit den planen länge

        Jag har ju en del rovisar i detta kar.
        Tropheus Sp. Red Chilanga
        Cyphotilapia frontosa, mpimbwe
        Prinsessan av Burundi
        Neolamprologus leleupi
        ansitrus 5st 6cm
        praktbotia 2st 6cm
        Synodontis Petricola
        Altolamprologus calvus
        Cyprichromis leptosoma, Mamalesa (Malasa) Island
        Lamprologus multifasciatu
        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Jag brukar rikta utblåsen från de bakre hörnen fram mot mitten på framrutan. Då får man turbulent vatten vilket ger cirkulation och bra ytrörelse.

          På min Zoon finns en illustration att se...*se länk nedan i den ljusgråa signaturen*.

          Kommentar

          Arbetssätt...