Det perfekta akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

    Det perfekta akvariet!

    Ja det var inte igår jag var här inne och snokade. Men jag har fått lite lite smak på ciklider igen, men bara lite. Hänger ju mest på MFK Sweden numera, men man kan inte ge upp ciklider bara för det.

    Tänkte se hur erat perfekta akvarium ser ut och dess invånare.
    För mig är det perfekta akvariet en salig blandning, Allt från tetror till malar.

    Jag kan ge er ett exempel.

    Akvarium 200cm:

    1 Rocka motoro el liknande.
    ett gäng större Panaque
    ett gäng tigerfiskar, helst microlepis.
    en trio charming phoenix
    1 par påfågelciklider
    1 par Blood Parrot

    Ungefär nåt i den stilen och karet ska ha en lite dämpad belysning, med ljus sand blandat med lite större stenar och grus. Några större rötter och växter som Anubias och javaormbunkar.

    Ja nåt i den stilen är nog det jag skulle föredra. Men vilken är din?
  • oaken
    Användare
    • January 2008
    • 269

    #2
    Ursprungligen postat av Lutt
    Ja det var inte igår jag var här inne och snokade. Men jag har fått lite lite smak på ciklider igen, men bara lite. Hänger ju mest på MFK Sweden numera, men man kan inte ge upp ciklider bara för det.

    Tänkte se hur erat perfekta akvarium ser ut och dess invånare.
    För mig är det perfekta akvariet en salig blandning, Allt från tetror till malar.

    Jag kan ge er ett exempel.

    Akvarium 200cm:

    1 Rocka motoro el liknande.
    ett gäng större Panaque
    ett gäng tigerfiskar, helst microlepis.
    en trio charming phoenix
    1 par påfågelciklider
    1 par Blood Parrot

    Ungefär nåt i den stilen och karet ska ha en lite dämpad belysning, med ljus sand blandat med lite större stenar och grus. Några större rötter och växter som Anubias och javaormbunkar.

    Ja nåt i den stilen är nog det jag skulle föredra. Men vilken är din?

    Ursäkta min okunskap men.. Blood Parrot? Charming phoenix?

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

      #3
      Ursprungligen postat av oaken
      Ursäkta min okunskap men.. Blood Parrot? Charming phoenix?
      Äsch ingen större skada skedd.

      BP = Papegojciklid
      Charming phoenix = Semaprochilodus taeniurus

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Än så länge är mitt pefekta akvarium ett akvarium med mycket rötter som skapar gömslen så man aldrig vet vad som lurar bakom hörnen. Samt ger en illusion av en snårig dunekl biotop. innevånarna är geophagus, satanoperca, tahuantinsuyoa macantzatza. Ett stort stim tetor. Sa med andra ord, men nu håller jag på att utforska CA välden och vill undvika att skapa en samling firrar i en burk utan även där en känsla av snårig biotop där fiskarna trivs i sina revir.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

          #5
          Då säger jag Kjells akvarium han har nere i källaren. Inte ens en bild kan beskriva hur maffigt det är.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #6
            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            Då säger jag Kjells akvarium han har nere i källaren. Inte ens en bild kan beskriva hur maffigt det är.
            Kjell? Kjell.F antar jag. Blir intresserad. Kan Kjelle linka nån bild på burken? Mvh.

            Kommentar

            • addo
              Användare
              • December 2007
              • 52

              #7
              Jag vill ha flera system så jag inte tappar lusten helt i fall någon oförutsedd katastrof inträffar i ett av karen.
              Tekniken ska vara lättskött och robust samt inte synas i karet.
              Sen vill jag ha vackra akvarium så växter eller koraller ska det va i mängder beroende på salthalt.
              Jag ha många fiskar men av få arter som fyller varsin nisch i karet. Karet ska inte vara större än vad invånarna behöver, det blir svårare att få det snyggt då.

              Kommentar

              • Norrland
                Användare
                • December 2009
                • 557

                #8
                "Det perfekta akvariet!" Existerar inte! Våran hobbys styrka ligger i detta oundvikliga phenomen.
                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #9
                  I betraktarens ögon hittar man kanske det perfekta akvariet!
                  Jag har inte hittat det ännu!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Carl
                    NCS Medlem
                    • May 2002
                    • 374

                    #10
                    SPännande tanke. Till viss del är jag på Wilhelms linje att det inte finns.
                    DEt som är bra (och kanske dåligt) är ju att det är dynamiska processer, vissta har jag suttit framför nån burk och kännt att jag haft en perfekt burk...... sedan händer nåt, nån fisk leker och slår ihjäl andra, den fina balansen försvinner o.s.v
                    Alltså finns många burka som är perfekta, men sannolikt bara i avgränsade periioder.
                    /Carl
                    www.stockholmsciklidklubb.com

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Finns inget som är perfekt..och det är en välsignelse att det är på just det sättet. Det perfekta är en illusion i betraktarens öga...ungefär som Wilhelm skrev.

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

                        #12
                        Ett dussin eller så Etroplus suratensis med 50-60 Etroplus maculatus (vildformen). Bräckt vatten. Suratensis betar i täta Vallisneria gigantea-snår i det starka ljuset (äntligen T5!). Maculatus lever på suratensisyngel samt parasiter de plockar från de betydligt större kusinerna, precis som i naturen. 245 x 125 cm bottenplatta. Insyn från tre håll.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...