Epigenetik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

    Epigenetik

    Vet inte ens om det stavas så, har bara hört uttrycket på radion. Epigenetikens funktion är konstaterad hos växter och går i korthet ut på att arter kan anpassa sig till ändrade levnadsförhållanden från en generation till nästa vad gäller ljus, temperatur, nederbörd, jordmån m m UTAN att förändra sin DNA-uppsättning! Istället aktiveras/deaktiveras olika delar av DNA-uppsättningen. Förvävade egenskaper kan på så vis föras vidare till avkomman. Efter att ha intervjuat en växtforskare växlade man i reportaget till en läkare som gick vidare med epigenetikens påverkan på människa (mycket litet utforskat vad jag uppfattade). Någonstans mellan påskliljor o Homo sapiens finns våra ciklider!

    Epigenetiken måste ju vara förklaringen till att VF:s avkomma (F1) redan är anpassad till vårt akvarievatten medan VF behåller högre krav under sitt liv? Jag har aldrig förstått hur sexuella urvalet eller mutationer skulle kunna förklara en sådan snabb och bred anpassning!?
  • knockout
    Användare
    • July 2008
    • 82

    #2
    Detta är mycket intressant!

    Vad säger du om det Ola...?

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

      #3
      Ledaren i CB 3/2010 ger ju inte mkt stöd för teorin. Jag anser dock att bevisen för att förvärvade egenskaper kan ärvas styrks snabbt nu. I Sverige har professor Per Jensen vid Linköpings universitet gjort en studie på höns som stöder teorin. Skall surfa in på liu.se

      Kommentar

      Arbetssätt...