Skalarsällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    Skalarsällskap

    Hej!
    När det nu är dax för ännu ett akvarium är min flickvän fast besluten om att det ska innehålla skalarer. Nu är det upp till mej att hitta andra fiskar som går bra att ha med dessa. Efter att ha tittat igenom diverse böcker verkar det nu som att det blir följande medinnvånare.
    6st Skalarer
    4-5st Apistogramma (art ej bestämd)
    5-6st Cotydoras-malar (art ej bestämd)
    Ett stim (25st?) kilfläcksrasbora
    1-2 ancistrus-malar

    Någon som har några invändningar eller kommentarer till ovanstående fisksättning? Karet rymmer ca 220liter. Vilken Apistogramma är att föredra? Har läst att vissa arter är väldigt kortlivade, vilka lever någorlunda länge?

    Tacksam för alla kommentarer!

    Mvh
    Björn

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Tillsammans med mina scalarer är det schackbrädesciklid (väldigt trevlig och snäll rackare)
    Kardinaltetror ett stimm samt Ancistrus, brilljantetra och dolkstyngstetra.

    Satsa på fina scalarer, inte några sönderodlade.
    Vildfångade eller F1

    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Guy_P
      Användare
      • April 2002
      • 301

      #3
      Hej
      Jaf skulle byta ut kilfläcksrasbororna mot någon tetraart eftersom du då får samtliga fiskar från sydamerika. En tetra som jag tycker är lämplig är rödmunstetra (Se länk) http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=435
      Den är väldigt duktig på att gå i stim.

      Mvh

      Guy

      Guy

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • April 2002
        • 787

        #4
        Ändrade planer..
        Troligen blir det istället 6st Skalarer, 4st Palettciklider, 4st Thomasiciklider, ett gäng lämpliga stimfiskar, 5-6st Corydoras malar och några Ancistrus. Jag vet att dessa dvärgciklider inte riktigt hör hemma i ett skalarakvarium, men rent estetiskt tycker jag inte det är några problem. Dessa arter är dessutom både lunga och vackra. Vad det blir för stimfisk återstår att se. Utbudet varierar ju lite och detta kar blir aktuellt först till sommaren.

        Mvh
        Björn

        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Pterophyllum_scalare

          #5
          citat:
          Ändrade planer..
          Troligen blir det istället 6st Skalarer, 4st Palettciklider, 4st Thomasiciklider, ett gäng lämpliga stimfiskar, 5-6st Corydoras malar och några Ancistrus. Jag vet att dessa dvärgciklider inte riktigt hör hemma i ett skalarakvarium, men rent estetiskt tycker jag inte det är några problem. Dessa arter är dessutom både lunga och vackra. Vad det blir för stimfisk återstår att se. Utbudet varierar ju lite och detta kar blir aktuellt först till sommaren.

          Mvh
          Björn

          Jag tror att dem arterna passar bra ihop. Fast jag inte vet så mycket om Ancistrus, men de andra arterna känner jag till och tror dem kommer gå bra ihop.


          Kommentar

          Arbetssätt...