Hur man bygger ett större akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Norrland
    Acrylic repor går lätt att fixa. DRE, jag är komfunderad över burk bygget i denna tråd. Knall gröna glas skivor som väger ett ton?
    Det finns flera anledningar

i stort sett ingen gillar Acrylicakvarium i större delen av Europa.

dom som säljs är asfula Kinaakvarium, säkert mycket bättre Overthere.

sedan är kunskapen lika stor som efterfrågan, ingen böjer plastskivor till rimliga pengar.

men viktigast av allt
    Sture o Jag gillar glas

Grönton visst man får vad man betalar för, men med lite lampor o vatten är det bara en handfull som ser skillnaden.
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• jemtlänningen
      Användare
      • May 2009
      • 113

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Det finns flera anledningar

i stort sett ingen gillar Acrylicakvarium i större delen av Europa.

dom som säljs är asfula Kinaakvarium, säkert mycket bättre Overthere.

sedan är kunskapen lika stor som efterfrågan, ingen böjer plastskivor till rimliga pengar.

men viktigast av allt
      Sture o Jag gillar glas

Grönton visst man får vad man betalar för, men med lite lampor o vatten är det bara en handfull som ser skillnaden.
      Tjena har ni fått igång bata akvariet än vill se fler bilder på det. MVH Lelle

Kommentar

• Norrland
        Användare
        • December 2009
        • 557

Ursprungligen postat av nicson
        Var och en blir salig på sin fason...finns fortfarande folk som tror jag driver med dem när jag säger att jag har fisk i ett lackat plywoodkar. Andra tror att bilar bara går att köra på bensin o s v.

Min fråga är: Vad händer när/om ett akrylkar går sönder? Explosionsliknande förfarande som härdat glas, spricka som sipprar vatten eller..?
        http://www.firsttankguide.net/tanktype.php
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Intressant med en jämförelse så där. Känns ändå som att jag är tillräckligt nojjig över att repa mitt glas så om jag hade Acrylica så hade jag nog inte vågat röra det!

Men det är ju intressant med färgerna på fisken. Det tänker man ju inte riktigt på, att det gröna glaset ändrar fiskens färger. Frågan är hur mycket...

Sen kan man ju köra med Optiwhite glaset, vet inte om det gör så stor skillnad på mindre burkar men när glastjockleken går upp så kanske det gör skillnad?

Jag stod själv i valet och kvalet på min 1100 litersburk om jag skulle ha optiwhite eller inte, till slut blev det vanliga gröna glaset.

Kommentar

• Norrland
            Användare
            • December 2009
            • 557

Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Intressant med en jämförelse så där. Känns ändå som att jag är tillräckligt nojjig över att repa mitt glas så om jag hade Acrylica så hade jag nog inte vågat röra det!

Men det är ju intressant med färgerna på fisken. Det tänker man ju inte riktigt på, att det gröna glaset ändrar fiskens färger. Frågan är hur mycket...

Sen kan man ju köra med Optiwhite glaset, vet inte om det gör så stor skillnad på mindre burkar men när glastjockleken går upp så kanske det gör skillnad?

Jag stod själv i valet och kvalet på min 1100 litersburk om jag skulle ha optiwhite eller inte, till slut blev det vanliga gröna glaset.
            Att repa acrylic ar lika sannolikt som att repa glas. Hur ofta repar du dina burkar? Skillnaden ar att du fixar repan pa acrylic men inte pa glaset. Farg pa fisk - klarheten visuellt in i burken ar enorm. Har du pengar sa koper du inte glas burk.
            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Att repa acrylic ar lika sannolikt som att repa glas. Hur ofta repar du dina burkar? Skillnaden ar att du fixar repan pa acrylic men inte pa glaset. Farg pa fisk - klarheten visuellt in i burken ar enorm. Har du pengar sa koper du inte glas burk.
              Nja enligt länken så repades acrylic väldigt mycket lättare än glas. Insidan gick inte att reparera eftersom medlet man fixade repor med är giftigt.

Men det kanske inte är dina erfarenheter, att det repas lätt alltså?

Kommentar

• Norrland
                Användare
                • December 2009
                • 557

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Nja enligt länken så repades acrylic väldigt mycket lättare än glas. Insidan gick inte att reparera eftersom medlet man fixade repor med är giftigt.

Men det kanske inte är dina erfarenheter, att det repas lätt alltså?
                Nog är detta överdrivet. Eventuella repor går att fixa på ett par minuter. Har haft min burk gående i flera månader och förstår inte hur jag ska bete mig for att lyckas repa akvariet innuti?

Kommentar

• Carl
                  NCS Medlem
                  • May 2002
                  • 374

Jag har inte haft några problem med att repa mina burkar innifrån.... tyvär. Dels när jag byggt bakgrunder och limmat och stagat och haft mig, man råkar alltid komma åt framrutan eller slinta med nåt.
                  Sedan är ju alltid magnetalgskrapor bovar, slinker in lite rådasand mellan magneten och rutan så har du säkert ett gäng repor till slut.menom man låter bli magnetskrapa och inte stökar på innsidan går det säkert bra.
                  /carl
                  www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Vad skrapar du rutorna med?

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Ursprungligen postat av Carl
                      Jag har inte haft några problem med att repa mina burkar innifrån.... tyvär. Dels när jag byggt bakgrunder och limmat och stagat och haft mig, man råkar alltid komma åt framrutan eller slinta med nåt.
                      Sedan är ju alltid magnetalgskrapor bovar, slinker in lite rådasand mellan magneten och rutan så har du säkert ett gäng repor till slut.menom man låter bli magnetskrapa och inte stökar på innsidan går det säkert bra.
                      /carl
                      Kör med plastskrapa som man skrapar is på bilrutorna med.

Det funkar kanon och näst intill obefintlig risk för repor.

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

personligen föredrar jag acryl som är i mitt tycke mycket snyggare än glas, har sett (i verkliga livet)ett 900 liters runt Schuran akvarium som slår allt i glas sen är det fortfarande så jä.. dyrt men men
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

Vet att de hade "kinaburkar" på lagret för några år sen. Har dock inte sett någon med vatten och fiskar i. Iofs kanske det lilla nano som står på disken är acryl va? Svårt att säga hur mycket det skiljer sig från en glasburk om man inte ställer ett likadant brevid. Jag menar med samma belysning för i den burken är det bara en liten spott.

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Varför är acryl/plexi dyrare än glas egentligen? någon som vet.

Fördelarna verka vara många.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

christer skrev delvis det sen är det (även i usa) dyrare att tillverka
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Ursprungligen postat av specmats
                                christer skrev delvis det sen är det (även i usa) dyrare att tillverka
                                Tack för upplysningen men tycker inte riktigt det är svar på frågan. Det borde vara högre tillverkningskostnader för glas, tycker jag men det kanske inte är så. Om det är så så kanske det bara handlar om att det inte tillverkas tillräckligt mycket ännu och att man därför kan hålla ett orimligt högt pris.
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

Arbetssätt...