Vad är starfish för en fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    Vad är starfish för en fisk?

    Jag tittade just på GoKväll och reportern var i Malaysia och doppade fötterna i ett bad där en massa fiskar noppade på hans fötter.
    Fiskarna såg ut som små ciklider och en som jobbade där kallade dem för starfish (dvs samma som för sjöstjärnorna).
    Reportern sa senare att det var fel och att det var Garra rufa (den s.k. doktorsfisken) men det var det knappast.

    Något som vet vad "starfish" är för fiskar?
  • endymion

    #2
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag tittade just på GoKväll och reportern var i Malaysia och doppade fötterna i ett bad där en massa fiskar noppade på hans fötter.
    Fiskarna såg ut som små ciklider och en som jobbade där kallade dem för starfish (dvs samma som för sjöstjärnorna).
    Reportern sa senare att det var fel och att det var Garra rufa (den s.k. doktorsfisken) men det var det knappast.

    Något som vet vad "starfish" är för fiskar?
    Tilapiahybrider troligtvis ur Oreochromis-släktet och de finns i Sverige med.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Tilapiahybrider troligtvis ur Oreochromis-släktet och de finns i Sverige med.
      OK - ja de såg ut som små tilapior.
      Borde ha tänkt på det - men min tanke kom inte längre än till de olika Etroplus-arterna och det liknade inte dom.
      Men "Tilapior" finns ju överallt så det är nog sannolikt att det var dom - lite kul dock att betedde sig som "doktorsfiskarna" och jag visste inte att de användes för detta syfte även i Sverige.

      Tack för hjälpen

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        OK - ja de såg ut som små tilapior.
        Borde ha tänkt på det - men min tanke kom inte längre än till de olika Etroplus-arterna och det liknade inte dom.
        Men "Tilapior" finns ju överallt så det är nog sannolikt att det var dom - lite kul dock att betedde sig som "doktorsfiskarna" och jag visste inte att de användes för detta syfte även i Sverige.

        Tack för hjälpen
        Det tragiska är att de säljs under namnet Garra rufa-hybrid. Men i stället är det fiskar odlade i Asiatiska dammar med den extra sjukdomsrisk det innebär.

        Jag kan säga att de arter jag haft ur Oreochromis-släktet betat på händer och fötter om man sticker ner dem och är någolunda still.

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • October 2003
          • 1567

          #5
          För er som missade det så sänds det i 24an 21.30.34 :-) Jag sänder ut reprisen för er som satt och käkade då eller nåt
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            Mailade också in info till Gokväll om att de sa fel - om de nu bryr sig

            Kommentar

            Arbetssätt...