FishBase Symposium 2010 – Upptäck!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Förenta Nationerna har förklarat 2010 som det internationella biodiversitetsåret. FishBase Symposium 2010 uppmärksammar det genom att belysa betydelsen av insamling, expeditioner och upptäcktsresor till outforskade delar av jorden. Världsledande fiskforskare berättar om sina insamlingsresor och nya fiskarter i spännande miljöer alltifrån djuphavsrev och Kongoflodens forsar till sydostasiatiska sumpmarker - och hur viktigt det är att jordens biodiversitet dokumenteras.

Det finns idag över 31000 fiskarter beskrivna. Mellan 200 och 400 nya arter beskrivs varje år. Flera tusen arter återstår att upptäcka och beskriva. Det finns fog för att säga att fiskfaunan är mycket dåligt utforskad. Nya arter hittas ofta i tidigare outforskade biotoper och på svårtillgängliga platser. Tyvärr finns det väldigt få taxonomer och dessutom mycket begränsade ekonomiska resurser för utforskandet av världens fiskdiversitet trots att mark- och vattenförstöringen stadigt ökar, särskilt i artrika tropiska områden. Så många fiskar, men så lite tid att hinna upptäcka och studera dem.

FishBase Symposium 2010 strävar att visa på betydelsen av explorativ, upptäckande fiskforskning genom positiva exempel från forskare som gjort stora insatser på området under senare år. Föreläsningarna kommer att vara på engelska.

Melanie Stiassny är expert på afrikanska cichlider. Hon har lett expeditioner till Madagaskar och olika delar av Afrika och själv upptäckt och beskrivit över 45 nya arter. Hon leder nu ett flerårigt projekt som inventerar fiskfaunan i Kongofloden.

Maurice Kottelat har arbetat i fält i södra Asien i över 30 år. Han är den nu levande fiskforskare som beskrivit näst flest fiskarter, mer än 380, i stort sett enbart på egna upptäckter. Han kommer att berätta om fältarbete i både med- och motgångar.

Tan Heok Hui är född och uppväxt i hjärtat av en av de artrikaste miljöerna, Sydostasien, och är ständigt i fält. Han är en av upptäckarna av världens minsta fisk, minstlingen (Paedocypris progenetica), som finns i Sumatras sumpmarker.

Richard Pyle
    uppehåller sig helst på djupt vatten. Med hjälp av ett egenutvecklat återandningssystem kan han och hans kollegor dyka ned till djupa korallrev där de upptäckt en helt ny fauna som inte kunnat insamlas på traditionellt sätt.

Jörg Freyhof har gjort forskningsresor i Afrika, Asien, och Europa. Han är en av de få forskare som samlar i Europa och som har visat att man visst kan upptäcka nya arter även här. Man får aldrig tänka att ”allting är nog redan känt”.

Anthony Gill medverkar som expert inte bara på marina fiskar, utan också för sina tankar om betydelsen av studier av exemplar av fiskar för utvecklingshistoriska analyser i fiskforskningen.

Symposiet är öppet för alla och gratis, men föranmälan krävs. Lunch och kaffe ingår.

Organisatör: FishBase Sweden, Naturhistoriska riksmuseet

Tid: 09:00 – 17:30, måndag 18 oktober 2010.

Uppdaterat program: finns på http://artedi.nrm.se/fishbase/ där ni även hittar info om anmälan.

Plats: Stora Hörsalen, Naturhistoriska riksmuseet, Frescativägen 40, Stockholm.
    Med vänliga hälsningar

Ola
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Bra att hela programmet var klart nu - har frågatr efter det tidigare.

Skall du eller vet du någon annan som skall upp dit från Göteborg.
    Då kunde man ju dela på taxi mellan järnvägsstationen och naturhistoriska.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Bra att hela programmet var klart nu - har frågatr efter det tidigare.

Skall du eller vet du någon annan som skall upp dit från Göteborg.
      Då kunde man ju dela på taxi mellan järnvägsstationen och naturhistoriska.
      Jag är just hemma från ISBE i Perth och ska kanske till Finland och fånga sandstubb så om jag åker är det ett sistaminutenbeslut. Röd linje mellan T-centralen och Universitetet är relativt enkelt att ta annars (10 min) och det är en inte alltför lång promenad från tunnelbanan.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Röd linje mellan T-centralen och Universitetet är relativt enkelt att ta annars (10 min) och det är en inte alltför lång promenad från tunnelbanan.
        OK - men tåget är uppe 08.40 och och även en kort promenad kan kännas lång om man behöver 2 kryckor för att förflytta sig.
        Så det blir nog taxi ändå - men tack för tipset

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Verkar ju hur kul som helst, synd jag fick reda på det med så kort framförhållning. Kan troligen inte åka upp, men ska kolla runt lite.

Hilsen,

/P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Verkar ju hur kul som helst, synd jag fick reda på det med så kort framförhållning. Kan troligen inte åka upp, men ska kolla runt lite.

Hilsen,

/P
            Kan ju återigen då tipsa om möteskalendern här på ciklid och på zoopet. Där har faktiskt evenemanget legat med ganska länge även om inte programmet varit helt klart.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Kan ju återigen då tipsa om möteskalendern här på ciklid och på zoopet. Där har faktiskt evenemanget legat med ganska länge även om inte programmet varit helt klart.
              Helt sant, men jag spanar mest av forumsdelarna. Har lite att beta av varje dag, så det blir inte särdeles mycket annat kollat, tyvärr. Visst, då får jag skylla mig själv, men det skadar inte att dra upp sådana saker som en tråd också. Ola verkar vara på hugget där, gör reklam för många evenemang - bra jobbat för att nå fram till slöfockar som mig!!

Hilsen,

/P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Här ett annat intressant evenemang, som jag hittade alldeles nyss. Men, men troligtvis för sent att komma till!

mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...