Sjukdommar
Kollaps
X
-
-
Men varför tar då inte odlarna och utrotar tex vita prick bland avelsdjuren, då finns den ju inte eller hur ?. Fortfarande så dyker ju vita prick upp med jämmna mellanrum , ser tex då och då i en affär, skylt med " detta akvarium satt i karantän" , oftast pga vita prick, vita prick hos mig , ca 5 ggr under 30 år har alltid kommit med nyinköpta fiskar, särskilt levandefödare.
En del fisk verkar också grymt motståndskraftiga mot prick. Den dyker upp på jobbet med jämna mellanrum, men det syns aldrig något på Ancistrus och gibbiceps. Jag vet dock att de kan bära med sig smittan till andra akvarier, fastän de ser helt friska ut.
Sedan är det ju oftast först i butik som olika arter blandas i samma akvarium. Misstänker att sjukdomsrisken ökar då.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Hilsen,
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Hur kan ni vara säkra på att kloramin ger blindhet
låter som en gissningjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Så i vilket fall om det var en gissning, så hjälpte det att jag kopplade på ett kolfilter.
Lite dumt utav dig, att skriva så Christer, att det låter som gissning, hur mångas erfarenheter inom akvaristik är vetenskapligt bevisade.JanneKommentar
-
Men varför tar då inte odlarna och utrotar tex vita prick bland avelsdjuren, då finns den ju inte eller hur ?. Fortfarande så dyker ju vita prick upp med jämmna mellanrum , ser tex då och då i en affär, skylt med " detta akvarium satt i karantän" , oftast pga vita prick, vita prick hos mig , ca 5 ggr under 30 år har alltid kommit med nyinköpta fiskar, särskilt levandefödare.Mvh AlexKommentar
-
De klarar sig otroligt länge i ett etablerat (men fisktomt) akvarium, även om du inte matar. Det som händer är att antalet bakterier minskar, så när du släpper i fisk i akvariet igen är det klokt att trappa upp långsamt så att antalet bakterier får tid på sig att öka.
Hilsen,
/P
handlar det om år tom? Förstår att det varierar men om man räknar på ett akvarie som vart igång flera år och som sen bara står och går fisktomt. När kan det räknas som dött?Kommentar
-
Hilsen,
Kommentar