Sjukdommar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    NCS Medlem

• January 2005
    • 3788

Ursprungligen postat av malawijanne
    Ingen aning, men dom fiskarna som blev blinda när jag hade som mest problem med kloramin, dom blev mörkare när dom blev blinda.Janne
    Var det yngel eller drabbades även vuxna fiskar?

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Ursprungligen postat av HåkanM
      Men varför tar då inte odlarna och utrotar tex vita prick bland avelsdjuren, då finns den ju inte eller hur ?. Fortfarande så dyker ju vita prick upp med jämmna mellanrum , ser tex då och då i en affär, skylt med " detta akvarium satt i karantän" , oftast pga vita prick, vita prick hos mig , ca 5 ggr under 30 år har alltid kommit med nyinköpta fiskar, särskilt levandefödare.
      Vet inte, men kan tänka mig att fisk i bra kondis kan bära med sig både prick och andra sjukdomar utan att de bryter ur. Vid en transport blir fisken stressad = nedsatt immunförsvar = sjukdomen bryter ut. En del odlare kör med antibiotika i förebyggande syfte, vet inte riktigt om jag är så glad för det.

En del fisk verkar också grymt motståndskraftiga mot prick. Den dyker upp på jobbet med jämna mellanrum, men det syns aldrig något på Ancistrus och gibbiceps. Jag vet dock att de kan bära med sig smittan till andra akvarier, fastän de ser helt friska ut.

Sedan är det ju oftast först i butik som olika arter blandas i samma akvarium. Misstänker att sjukdomsrisken ökar då.

Hilsen,

/P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Ursprungligen postat av Markie
        Hej,jag undrar hur länge dom goa bakterierna klarar sig i ett tomt akvarie när inte mer skit att äta tillförs?
        De klarar sig otroligt länge i ett etablerat (men fisktomt) akvarium, även om du inte matar. Det som händer är att antalet bakterier minskar, så när du släpper i fisk i akvariet igen är det klokt att trappa upp långsamt så att antalet bakterier får tid på sig att öka.

Hilsen,

/P

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ingen aning, men dom fiskarna som blev blinda när jag hade som mest problem med kloramin, dom blev mörkare när dom blev blinda.Janne
          Jag har också haft blind fisk som mörknat. Det kan ha att göra med stress. Stressande fiskar mörknar. Men jag vet inte.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Snart är vita prick ett minne blott! (Kanske)

http://www.practicalfishkeeping.co.u...m_content=html
            Njä, va? Vitaprick finns ju överallt även i svenska vatten och inte kommer jag sitta och vaccinera mina fiskar. Orsaken till att den är så vanlig är nog just detta. Den kan inte orsaka epidemier i en sjö, men gör det snabbt i ett akvarium.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Var det yngel eller drabbades även vuxna fiskar?
              Vuxna fiskar, typ aulonocara, leptosomer och kilesa.
              Men det kanske inte är så konstigt,dessa brukar vara lite känsligare.Janne

Kommentar

• Erik Österlund
                NCS Medlem

• January 2005
                • 3788

Då måste det ha varit höga halter kloramin va?

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Har du någonsin sett att kloramin eller koppar ger papegojfisksyndromet?
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Hur kan ni vara säkra på att kloramin ger blindhet
                    låter som en gissning
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Hur kan ni vara säkra på att kloramin ger blindhet
                      låter som en gissning
                      Ja det är klart att det är en gissning, men kolfilter hjälpte mot att mina fiskar blev blinda och dog vid vattenbyten, det var kommunalt vatten, jag hade ingen varmvattensberedare som var kopparmantlad jag hade även plastslangar till vattenledningar.
                      Så i vilket fall om det var en gissning, så hjälpte det att jag kopplade på ett kolfilter.
                      Lite dumt utav dig, att skriva så Christer, att det låter som gissning, hur mångas erfarenheter inom akvaristik är vetenskapligt bevisade.Janne

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

Ursprungligen postat av HåkanM
                        Men varför tar då inte odlarna och utrotar tex vita prick bland avelsdjuren, då finns den ju inte eller hur ?. Fortfarande så dyker ju vita prick upp med jämmna mellanrum , ser tex då och då i en affär, skylt med " detta akvarium satt i karantän" , oftast pga vita prick, vita prick hos mig , ca 5 ggr under 30 år har alltid kommit med nyinköpta fiskar, särskilt levandefödare.
                        Oftast beror det på att några påsarna är rätt så kalla när de kommer till butiken. Redan där har sjukdomen börjat sin livscykel. Därför är det alltid bäst att sätta nyanlända fiskar i ett eget akvarium i den mån det går. Som tur är VP lättbotat om man följer behandlingen väl.
                        Mvh Alex

Kommentar

• Markie
                          Användare
                          • September 2008
                          • 512

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          De klarar sig otroligt länge i ett etablerat (men fisktomt) akvarium, även om du inte matar. Det som händer är att antalet bakterier minskar, så när du släpper i fisk i akvariet igen är det klokt att trappa upp långsamt så att antalet bakterier får tid på sig att öka.

Hilsen,

/P
                          Tack för ditt svar! Vet du på ett ungefär hur länge bakterierna klarar sig?
                          handlar det om år tom? Förstår att det varierar men om man räknar på ett akvarie som vart igång flera år och som sen bara står och går fisktomt. När kan det räknas som dött?

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Ursprungligen postat av Markie
                            Tack för ditt svar! Vet du på ett ungefär hur länge bakterierna klarar sig?
                            handlar det om år tom? Förstår att det varierar men om man räknar på ett akvarie som vart igång flera år och som sen bara står och går fisktomt. När kan det räknas som dött?
                            Tror du kan vara helt lugn, nyttobakterierna klarar sig "för evigt" om burken varit igång ett bra tag och sedan får stå fisktom. Bakteriepopulationen kommer anpassa sig efter tillgången på mat, så det blir få som överlever - men de kommer att finnas kvar. Som tidigare, ta det bara lugnt när du ev. fyller karet med fisk igen så att bakterierna hinner öka med den ökade fiskmängden.

Hilsen,

/P

Kommentar

Arbetssätt...