If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Off topic
när kräftpesten går fram dör typ alla kräftor på mindre än två dygn
sedan är pesten borta och återplantering kan ske dag tre ??
Man brukade säga två år, men sedan finns det flodkräftor som överlever pesten av okänd orsak och om de är bärare eller inte är så vitt jag vet inte känt.
Håller med Ola. De flesta sjukdomar försvinner inom 10-14 dagar om akvariet är fisktomt. "Sjukdomar" behöver helt enkelt fiskarna som värdar, annars dör de.
Vita prick ska gå att bota utan medecinering - höj tempen till 28-29 grader, öka vattencirkulationen mycket (det är svårare för "larverna" att fästa på fisken i kraftig cirkulation, gäller fö en del andra sjukdomar också) och koppla på ett UV-filter. Bra åtgärder med t ex malar, som ofta inte insjuknar i pricken men sprider den - och dåligt klarar av medicin som Punktol.
Jag vet inte vilka sjukdomar som finns kvar för evigt om burken är fisktom. Exempel?
Men varför tar då inte odlarna och utrotar tex vita prick bland avelsdjuren, då finns den ju inte eller hur ?. Fortfarande så dyker ju vita prick upp med jämmna mellanrum , ser tex då och då i en affär, skylt med " detta akvarium satt i karantän" , oftast pga vita prick, vita prick hos mig , ca 5 ggr under 30 år har alltid kommit med nyinköpta fiskar, särskilt levandefödare.
Jag vet inte vilka sjukdomar som finns kvar för evigt om burken är fisktom. Exempel?
Det var en gissning och jag skrev "extremt få" men virus samt bakterier, amöbor och liknande som bildar vilkroppar klarar sig hypotetiskt "för alltid". Förgiftning är för självklart för att ta upp...
Kommentar