Ja, som rubriken säger, varför? Jag har gjort flera delvattenbyten med surt vatten. Osmosvatten som är filtrerat med torv, i det vattnet har Ph legat på ungefär 5. Det verkar snart som om jag har bytt ut allt vatten i akvariet, ändå ligger det på ungefär 7. Jag förstår inte varför, går det inte att sänka Ph eller måste jag göra om hela akvariet?
Varför sänks inte Ph?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hej.
Du kan ha kalkhaltig bottensand,engelsk sjösten.
mvh Mats -
Har du stenar i karet eller grus med snäckskal i? låter som att du har kalk i karet i alla fall sen vart de kommer ifrån är en fråga som du får besvara självMVH
KristoferKommentar
-
Inga stenar. Bottenmaterialet består av rådasand blandat med svart akvariegrus, löv, växter och ett par rötter. Både fiskar och växter ser ut att må bra och några svängningar i Ph verkar inte förekomma. Jag förstår inte vad det är frågan om, kan det vara bottenmaterialet ändå?Kommentar
-
Hej.
PH på ungefär 7 är det under eller över.Har du ytterfilter så läg aktivtorv där.Vad har du för fiskar ?
mvh MatsKommentar
-
Hejsan
Byt allt vatten och blanda kranvatten med osmosvatten utanför akvariet. Annars får du inte kontroll på det. Kolla även vad som händer med vattnet utan inredning och torv (t ex i en hink med och utan luftning). Vad är det för vatten från kranen i Uddevalla?
Vad är "svart akvariegrus"? Hur ser det ut? Det enklaste testet är att lägga det i fosforsyra (t ex avkalkare för kaffebruggare). Bubblar det finns det kalk i det.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
vad har du för kh ??? har för mig att ph och kh går lite hand i hand har du högt kh är det svårt att sänka ph fast du kör med torv har jag för mig !!! kör själv med torv i ytterfiltret (pga att mina bolivianska fjärilsciklider färgar ut mycket bättre då det blir lite dovare ljus ) men ph går inte ner märkbart har högt kh också
men men kan ha fel kanske någon som kan det där med kemi bättre
mvh peterKommentar
-
Om vi går tillbaka till rubriken så sänks inte pHt för att du antingen har buffer i vattnet eller inredningen. Byt allt vatten först och kolla i en hink hur mycket kranvattnet påverkar. Då vet du. Det skulle inte förvåna mig om ett glas kranvatten höjer pH i en hink osmosvatten filtrerat med torv. Det finns ämnen i torven som buffrar vilket är fördelen med torv, men det är inte så stark buffer. Kranvattnet slår lätt igenom.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Hej.
I Uddevalla har vi ca.8,0 Ph ,beräknad hårdhet tyska ca. 5,hårdhet Ca+Mg 35 allt enligt vattenverket rapport.Kalcium ca.33 mg/l.Detta är vid två olika tidpunkter då tempen har varit +7 i feb.och 21 c. i aug.
mvh MatsSenast redigerad av Mats; 16 September 2010, 15:56.Kommentar
-
Hej, och tack alla för svaren. Jag finns i GBG och Kh är ganska lågt. Jag har gjort följande.
1. Filtrerat osmosvatten med torv, buffrat med kranvatten och fortfarande haft ett lågt Ph. Luftning har inte haft någon anmärkningsvärd påverkan.
2. Så här ser svart akvariegrus ut. http://www.pwss.se/files/images/t_2153.jpg
3. Fiskarna jag har är chokladgurami. De verkar trivas riktigt bra ändå, men jag vill få det att fungera som jag hade tänkt mig.
I och med att jag använder osmosvatten som utanför akvariet, även utspätt med kranvatten, fungerar bra borde det vara något i akvariet. Eller är kranvatten så envist att jag måste byta ut allt vatten i akvariet? Det blir många problem och följdfrågor i så fall.
Det lättaste är kanske att köpa avkalkare för kaffebryggare och ta upp lite grus och testa då? Kan verkligen kranvatten vara så envist? Jag har ju gjort många delvattenbyten. Ph ligger på strax över 7.Kommentar
-
pH brukar sjunka i steg. Kan ta ett tag innan bufferten i akvariet är slut, men då kan pH sjunka som en sten. Kolla om pH sjunkit precis efter ett VB, kan vara så. Eller så har du, som redan nämnts, något i akvariet som buffrar.
Hilsen,
/PatrikIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Direkt efter vattenbyte ligger Ph på samma, jag brukar kontrollmäta efteråt för säkerhets skull. Ja alternativen verkar vara två, antingen något i akvariet, då bottenmaterialet, eller så är kranvatten så otroligt envist. Ska se om jag kan få tag på avkalkningsmedel i eftermiddag, då kan man ju utesluta något kanske.Kommentar
-
Uppdatering!
Jaha, jag hittade inte kalkavlösning till just kaffebryggare: Kalkosan heter det jag köpte, det är också kalklösning. Jag tog upp lite grus från botten, lade i ett litet glas och hällde på kalklösning. Först började det bubbla, därefter skumma och så småningom lugna ner sig. Det innebär väl att det är kalk i gruset då eller?
Det blir en hel del arbete då, då blev jag lurad där jag köpte gruset, eller så visste försäljaren inte om det, men då ska man väl inte svara så tvärsäkert. Eller så är försäljaren i sin tur lurad, jag vet inte.Kommentar
-
Japp det betyder att det är kalk i gruset. Rådasand ska inte innehålla kalk vad jag vet så det måste vara det svarta.
För att vara helt på den säkra sidan kan du ju kolla hur ditt medel beter sig med grus som du vet inte innehåller kalk.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Tack för tipset, tyvärr har jag inget sådant grus. Men det mesta pekar ju på att det är kalk i gruset i och med att Ph inte har sjunkit heller. Jag ska avlägsna det och enbart ha löv på botten.
Kan man ha fiskarna i en spann undertiden med doppvärmaren i? De som är så orädda och verkar trygga, känns nästan dumt att besvära dem.Kommentar
Kommentar