Varför sänks inte Ph?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Du kan nog spara både Javaormbunkar och Crypts, de är långsamväxande och kanske inte påverkar pH särdeles med sin fotosyntes. Mät pH på morgonen innan ljuset gått på och mät sedan igen strax innan ljuset släckts. Där får du svaret. Undvik iaf snabbväxare som många stängelväxter. Ett bra snår Najas gav trist effekt hos mig, men det rätade upp sig när jag ersatte snåret med flytväxter.

Det skulle förvåna mig otroligt om du inte ser en pH-sänkning snart. Låter mycket mysko i mina öron, eftersom jag kört hela racet själv och fått det att funka klockers.

Hilsen,

/P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

Äntligen! Nu är Ph på strax under 6! Helt otroligt, det var tydligen lite torv i filtret som behövdes. I fortsättningen kanske jag borde ha i lite mer torv i osmosvattnet och filtrera det riktigt långsamt. Ja det har varit rätt förvånande, och att torv i filtret skulle göra sån skillnad, ja där ser man.

Vad bra, då kan jag behålla javaormbunkarna och cryptocoryne, några stängelväxter har jag inte, bara det och salvinia natans som flyter på ytan.

Kommentar

• JK.
        Användare
        • June 2010
        • 136

Någonting är fortfarande konstigt. Jag bytte tio liter vatten i dag med torvfiltrerat osmosvatten, strax efter vattenbytet hade Ph stigit lite, trots att det var surt från början. Väldigt märkligt, och jag tror att det har sjunkit om jag testat vattnet i morgon. Kanske dags att hiva i rejält med torv i en hink och låta det stå en vecka och droppa eller nåt.

Kommentar

• Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

Hej.
          Skrev i ett tidigare inläg att du skulle ha torv i ditt filter.Det funkar i de flesta fall.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• JK.
            Användare
            • June 2010
            • 136

Jag stoppade ner torv i filtret för några dagar sedan och det gör susen. Det blir inte riktigt så lågt Ph som jag vill ha det, men det får vara bra ändå. Problemet är just vattenbytena, en lätt stigning trots byte med surt vatten, därefter sänks det så sakteliga igen.

Kommentar

• JK.
              Användare
              • June 2010
              • 136

Här i kan lösningen finnas!

"Men jeg har opdaget, at hvis man bruger osmosevand rent (ph 5), og for eksempel sætter en luftpumpe i akvariet, så vil man opdage at ph'en stiger til omkring 7, hvilket ikke er så godt. Dette skyldes at der er et stort indhold af co2 i det rene osmosevand, - som ved udluftning optages i luften, hvorved ph i vandet stiger. Man kan evt. også foretage en udluftning inden man bruger vandet, ..dvs. sætte en luftsten til at køre natten over, hvorefter man går igang med at sænke med spagnum, tørv. Og samtidig iblande en tiendedel almindeligt vand. Så risikerer man ikke at ph en stiger efter at det er puttet i akvariet. Det er det kriterie som man bør stile efter, at man har noget vand, som forholder sig stabilt efter at man har brugt det, - og det er lettere sagt end gjort."

Kommentar

• Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

Hej.
                Själv så använde jag saltsyra och torv när det skulle vara lågt Ph samt boklöv i mina kar.
                Kunde få ett Ph som låg mellen 4,5 -6,5. allt efter behag.
                mvh Mats
                Senast redigerad av Mats; 04 October 2010, 11:21.

Kommentar

• JK.
                  Användare
                  • June 2010
                  • 136

Sådana syror vågar jag mig inte på, inte än så länge åtminstone. Använde du dig av osmosvatten och saltsyra då? Jag ska testa att lufta ur vattnet först som det står på sidan jag hänvisade till, jag tror faktiskt att det kan hjälpa. Uppdaterar med resultat så småningom.

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Ursprungligen postat av JK.
                    Här i kan lösningen finnas!

"Men jeg har opdaget, at hvis man bruger osmosevand rent (ph 5), og for eksempel sætter en luftpumpe i akvariet, så vil man opdage at ph'en stiger til omkring 7, hvilket ikke er så godt. Dette skyldes at der er et stort indhold af co2 i det rene osmosevand, - som ved udluftning optages i luften, hvorved ph i vandet stiger. Man kan evt. også foretage en udluftning inden man bruger vandet, ..dvs. sætte en luftsten til at køre natten over, hvorefter man går igang med at sænke med spagnum, tørv. Og samtidig iblande en tiendedel almindeligt vand. Så risikerer man ikke at ph en stiger efter at det er puttet i akvariet. Det er det kriterie som man bør stile efter, at man har noget vand, som forholder sig stabilt efter at man har brugt det, - og det er lettere sagt end gjort."

http://www.pragtgurami.dk/side.asp?Id=9149
                    Sådant kan hända, men då är torven kass. pH ska inte ändra sig vid genomluftning pga torven. Testa torven innan användning genom att lägga en näve i osmosvatten i 24 timmar. Mät pH, det bör ligga runt fem. Genomlufta. Mät pH igen - har pH stigit beror det på mysko grejer i torven, och då är den olämplig för akvariebruk. Krause har skrivit om detta, ska se om jag hittar referenserna.

Hilsen,

/P

Kommentar

• JK.
                      Användare
                      • June 2010
                      • 136

Intressant, i så fall kan man ju testa sig fram tills man hittar rätt torv. Det här är torv från Eheim avsett för just akvariebruk, men man kan ju ha haft otur. Men har jag förstått artikeln rätt så innehåller osmosvattnet co2 som rent, då kan man genomlufta det och därefter tillsätta torv.

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Osmosvattnet innehåller varken mer eller mindre CO2 än annat vatten, undantaget karbonatsystemet i hårdare vatten, vad jag vet. Ingen stor spelare för pH i svartvattensburkar som jag ser det. Torven går helt klart att testa, rackarns mysko att det ger det resultatet med Eheims torv? Borde inte vara så, de ska veta vad de pysslar med. Jag har trädgårdstorv där pH _inte_ stiger efter genomluftning, det är det kriteriet jag har på bra torv. Betydligt billigare (om man inte får fel torv). Har även ett torvblock från Rölunda, som är grymt bra, kan varmt rekommendera det.

Hilsen,

/P

Kommentar

• nicson
                          Användare
                          • January 2010
                          • 639

Eheim kan ju pumpar, ju förr desto bättre var dem, 2252 o Classic m fl. Deras tillbehör från sugproppar till torv (via aktiv kol) är - dret.

Riktig torv som kan sura din årsförbrukning av vatten köper du för en billig peng på närmsta handelsträdgård. Se till att få ogödslad o dåligt nedbruten.

Kommentar

• Mats
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 804

Hej.Den biligaste torven har lantmännen.fräst stallströ.Använder ej osmosvatten för dyrt att framställa( 125L kranvatten ger ca.25 osmosvatten) en m3 vatten kostar ca 28:-.
                            vanligt kranvatten och saltsyra.
                            mvh Mats

Kommentar

• JK.
                              Användare
                              • June 2010
                              • 136

nicson

Intressant, jag trodde torven skulle vara rejält nedbruten, alltså höghumifierad.

Mats

Det kanske tål att testas, men ledningstalet sjunker omöjligen då? Det är väl i och för sig viktigt mest för vissa fiskarter.

Kommentar

• JK.
                                Användare
                                • June 2010
                                • 136

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Osmosvattnet innehåller varken mer eller mindre CO2 än annat vatten, undantaget karbonatsystemet i hårdare vatten, vad jag vet. Ingen stor spelare för pH i svartvattensburkar som jag ser det. Torven går helt klart att testa, rackarns mysko att det ger det resultatet med Eheims torv? Borde inte vara så, de ska veta vad de pysslar med. Jag har trädgårdstorv där pH _inte_ stiger efter genomluftning, det är det kriteriet jag har på bra torv. Betydligt billigare (om man inte får fel torv). Har även ett torvblock från Rölunda, som är grymt bra, kan varmt rekommendera det.

Hilsen,

/P
                                Rölunda ska jag lägga på minnet! Okej, då är det inte där problemet ligger. Jag har kommit fram till följande resultat, det är är rätt konstigt!

Torvfiltrerat osmosvattenvatten i spann har ett Ph på strax under 5. Vid genomluftning stiger det en aning, inte mycket, till cirka 5.

Vattnet i akvariet ligger på cirka 5,5-5,7. Vattenvolymen är cirka 60 liter. Vid byte av tio liter stiger Ph till cirka 6,5! Dagen därpå har det sjunkit igen.

Väldigt märkligt! Ändå har jag torv i filtret också, inget kranvatten, inga snabbväxande växter, löv på botten och ett par rötter. Fiskarna ser ut att trivas, men det är mysko. Jag ska försöka få tag i annan torv och testa.

Kommentar

Arbetssätt...