Varför sänks inte Ph?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av JK.
    Tack för tipset, tyvärr har jag inget sådant grus. Men det mesta pekar ju på att det är kalk i gruset i och med att Ph inte har sjunkit heller. Jag ska avlägsna det och enbart ha löv på botten.

Kan man ha fiskarna i en spann undertiden med doppvärmaren i? De som är så orädda och verkar trygga, känns nästan dumt att besvära dem.
    Det borde du väl fixa så pass fort att du inte behöver doppvärmare?
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

Jodå, jag tänkte mer som en säkerhetsgrej, de kanske blir stressade, men ja, det kanske är onödigt. Jag ska göra i ordning allting innan. Men jag tror att jag kan fixa det utan att ta ut fiskarna, väldigt försiktigt. De är mer nyfikna än rädda när jag grejar i akvariet, känns så dumt att fånga upp dem då.

Mycket fint tips det där med kalklösningen, tackar för det!

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Jodå, jag tänkte mer som en säkerhetsgrej, de kanske blir stressade, men ja, det kanske är onödigt. Jag ska göra i ordning allting innan. Men jag tror att jag kan fixa det utan att ta ut fiskarna, väldigt försiktigt. De är mer nyfikna än rädda när jag grejar i akvariet, känns så dumt att fånga upp dem då.

Mycket fint tips det där med kalklösningen, tackar för det!
        Jag hade nog fångat upp dem, tagit ur vatten och inredning och lagt i hinkar, hivat ur sanden och gått ut på gården och sköljt ur akvariet med en slang, stoppat tillbaka alltihop inklusive vatten (=inget vattenbyte) och sedan lagt tillbaka fiskarna. Det borde gå på en kvart
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• JK.
          Användare
          • June 2010
          • 136

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jag hade nog fångat upp dem, tagit ur vatten och inredning och lagt i hinkar, hivat ur sanden och gått ut på gården och sköljt ur akvariet med en slang, stoppat tillbaka alltihop inklusive vatten (=inget vattenbyte) och sedan lagt tillbaka fiskarna. Det borde gå på en kvart
          Ingen dum idè! Ja det lär nog gå rätt så fort att fixa, då har man kvar samma vatten också vilket är en fördel. Hoppas fiskarna kan känna sig trygga även efteråt! Blir lite ändringar i akvariet samtidigt också. Själva grundproblemet verkar ju vara löst, resten ska nog inte vara några problem. Ska se om jag kan få till några bra bilder efter att allt är klart.

Kommentar

• endymion

Använder du vattenberedningsmedel? Vissa beredningsmedel verkar innehålla pH-buffer.

Kommentar

• JK.
              Användare
              • June 2010
              • 136

Det var intressant och helt nytt för mig. Numer använder jag inte det eftersom jag byter med torvfiltrerat osmosvatten och en skvätt kranvatten, innan använde jag Aqua Safe, så tror jag det heter.

Kommentar

• JK.
                Användare
                • June 2010
                • 136

Det här är väldigt märkligt. Jag har bytt ut bottenmaterialet och har inget kalkhaltigt i vattnet. När jag bytte ut bottenmaterialet tömde jag ut akvarievattnet i spänner och hällde därefter tillbaka det. Efter det jag har gjort delvattenbyten, åtminstone 30 liter sammantaget, med riktigt surt och mjukt vatten. Ph visar cirka 7 ändå. Är kranvatten så otroligt envist? Det verkar som om det inte går att sänka Ph med hjälp av osmosvatten och torv. Sjunker det inte snart ger jag upp.

Kommentar

• Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • May 2006
                  • 1816

Hur stort kar har du??
                  Om det är på t.ex 500 liter så är 30 liter surt vatten ingenting, det krävs mer än så.

Det här är väldigt märkligt. Jag har bytt ut bottenmaterialet och har inget kalkhaltigt i vattnet. När jag bytte ut bottenmaterialet tömde jag ut akvarievattnet i spänner och hällde därefter tillbaka det. Efter det jag har gjort delvattenbyten, åtminstone 30 liter sammantaget, med riktigt surt och mjukt vatten. Ph visar cirka 7 ändå. Är kranvatten så otroligt envist? Det verkar som om det inte går att sänka Ph med hjälp av osmosvatten och torv. Sjunker det inte snart ger jag upp.

Kommentar

• JK.
                    Användare
                    • June 2010
                    • 136

Det är ett litet artakvarium på 60 liter, så cirka 50% är utbytt mot riktigt surt och mjukt vatten med ett Ph på under 5.

Kommentar

• Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • May 2006
                      • 1816

Ok, ja det verkar som du har riktigt bra buffert i kranvattnet då.

Det är ett litet artakvarium på 60 liter, så cirka 50% är utbytt mot riktigt surt och mjukt vatten med ett Ph på under 5.

Kommentar

• JK.
                        Användare
                        • June 2010
                        • 136

Jo det verkar vara extremt. Göteborgsvattnet har väl rätt lågt kh har jag för mig. Nåväl, då vet jag att delvattenbyten inte hjälper, inte ens många.

Kommentar

• nicson
                          Användare
                          • January 2010
                          • 639

Nej, kranvattnet saknar i princip buffertförmåga. Så var åtminstone Delsjö-/Göta älv-vattnet då jag bodde i Götet på 80- o 90-talet. Därmed inte sagt att jag vet vad ditt problem beror på. Ett långskott från en Häckenanhängare:
                          Kan det vara så att torvens blötläggning medför att koldioxid frigörs i vattnet och du därmed får en snabb pH-sänkning men buren av en svag syra. Då du tillsätter detta vatten i ditt akvarium luftas koldioxiden ur o pH återgår (stiger). Har du rätt torv? Sura vattnet längre? Utgå från regnvatten? Prova fosforsyra?

Kommentar

• JK.
                            Användare
                            • June 2010
                            • 136

Ursprungligen postat av nicson
                            Nej, kranvattnet saknar i princip buffertförmåga. Så var åtminstone Delsjö-/Göta älv-vattnet då jag bodde i Götet på 80- o 90-talet. Därmed inte sagt att jag vet vad ditt problem beror på. Ett långskott från en Häckenanhängare:
                            Kan det vara så att torvens blötläggning medför att koldioxid frigörs i vattnet och du därmed får en snabb pH-sänkning men buren av en svag syra. Då du tillsätter detta vatten i ditt akvarium luftas koldioxiden ur o pH återgår (stiger). Har du rätt torv? Sura vattnet längre? Utgå från regnvatten? Prova fosforsyra?
                            Hej, tack för intressanta svar. Jag använder mig alltså av osmosvatten och Eheim torvpellets i nylonstrumpor. Massa torvpartiklar kommer ut i vattnet, därefter filtrerar jag vattnet så att jag inte får med alla partiklarna. Därefter ner i akvariet. Allt det där tar ju sin lilla tid.

Akvariets inredning består av rötter, löv, växter och grus som inte innehåller kalk.

Vattnet som jag använder till akvariet ligger på mellan 4,5 och 5 i Ph. Direkt efter vattenbyte är Ph i akvariet cirka 7. Dagen efter är det också cirka 7. Jag tycker det är väldigt märkligt att osmosvatten och torv inte fungerar bara. Det var ju på grund av detta jag köpte osmosfiltret.

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Greppar inte heller varför det inte funkar. Jag kör också osmos plus torv ibland, och pH landar mellan 4-5 i akvariet. Skippa all inblandning av kranvatten, dra ned torvfiltrerat osmosvatten rakt i burken. Tror en stor del av problemet ligger där, när du nu har bytt grus. Delvattenbyten hjälper, det kan jag intyga.

Kolla även pH-testet mot vatten med känt pH, så det inte är något vajsing med testet.

Se även upp med verkliga undervattensväxter i akvariet. Genom fotosyntesen kan de höja pH rackarns mycket, och du får då kraftiga pH-svängningar som inte uppskattas av fisken. Flytväxter rular i burkar med verkligt surt vatten (de påverkar inte pH).

Hilsen,

/P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 28 September 2010, 18:38.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• JK.
                                Användare
                                • June 2010
                                • 136

Tack för svaren, som vanligt lärorikt! Allt kranvatten skippade jag för ett tag sedan, kör med torvfiltrerat osmosvatten rakt ner. I kväll har jag även lagt in torv i filtret, så jag hoppas att det ska hjälpa till ytterligare!

Aj aj då! Har ett par javaormbunkar och några cryptocoryne, kanske bäst att avlägsna dem från akvariet då och bara ha kvar mina salvinia natans och kanske utöka med någon annan flytväxt.

Jag läst på en dansk sida som bland annat handlar om små lakritsgurami-fiskar, och där användes tydligen växter även vid rätt lågt Ph, cirka 5-5,5. Men Ph-svängningar vill man ju undvika, så det blir att göra lite ändringar då.

Angående testet så fungerar det nog, har kollat mot kranvatten.

Kommentar

Arbetssätt...