Har precis blivit klar med mina frigolit moduler hade inte tänkt att täcka dom med betong eller husfix. Utan låta algerna växa direkt på frigoliten. Dock undrar jag två saker nr1 kommer frigoliten bli mjuk och börja släppa i från sig en massa frigolit? Ska sägas att jag värmde frigoliten med en varmluftspistol för att få en hård yta. Nr2 silikonade fast tre stycken skivor på varandra och undrar om man behöver mer än silikon för att hålla ihop dom när väl vattnet kommer i karet. Frågan är om det finns någon lack eller något annat som kan fixa båda sakerna dvs både hålla ihopa modulerna och göra så att dom inte släpet ifrån sig en massa frigolit. Försökte förklara så bra jag kan hoppas ni förstod vad jag menade
Akvarielack eller?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Frigolit används under husgrunder bland annat för att de är extremt åldersbeständiga och tål vatten och tryck under mycket lång tid.
Det finns speciellt celplastlim som limmar bätter än silikon på frigolit om du använder det så krävs nog lack för att hindra detta lim från att diffundera ut i vattnet. Och andra sidan så löser vattnet vare sig upp frigoliten eller silikonet så sitter de nu så sitter dce när de hamnar i vattnet.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Frigolit används under husgrunder bland annat för att de är extremt åldersbeständiga och tål vatten och tryck under mycket lång tid.
Det finns speciellt celplastlim som limmar bätter än silikon på frigolit om du använder det så krävs nog lack för att hindra detta lim från att diffundera ut i vattnet. Och andra sidan så löser vattnet vare sig upp frigoliten eller silikonet så sitter de nu så sitter dce när de hamnar i vattnet.Kommentar
-
Har sett i annan tråd att efter ett tag kommer frigoliten att släppa och du får ett problem som du beskrev tidigare i tråden. Vet ej hundra om detta stämmer men i teorin så tkr jag det låter realistiskt iafKommentar
-
Jag silikonade ihop några skivor med vanlig akvariesilikon och det släppte inte. Hade förvisso bara i bakgrunden i en två års tid men ska enligt mig inte vara några problem. Snålar man inte med silikonet så.
Men varför inte slänga på ett lager husfix? Tror dels att algerna kommer få bra mycket lättare att fästa, och att det kommer bli rätt mycket snyggare.Kommentar
-
Enda sättet att limma in det mot glaset i akvariet är mig veterligen med siliconlim, förstår då inte varför man inte ska kunna använda siliconlim bara för att du limmar frigolit mot frigolit???Kommentar
-
Usch vad svårt det var att förklara då..Kommentar
-
Kommentar
-
Helt rätt förklarat. Andledningen till att jag inte vill andvända husfix är att jag tycker att alla små sprickor man har gjort i frigoliten försviner och modulerna blir ganska släta. Visserligen har jag bara testat med finbetong husfix kanske är mer lätt arbetat och lättare att få tunt lager ut av.Kommentar
-
Tycker att det borde inte vara något problem för algerna att få fäste med tanke på att dom växer på glaset vare sig man vill det eller ej.Kommentar
-
Jo men kör på bara. Ska bli intressant och se hur resultatet blir!
Har bara använt mig utav husfix så vågar inte jämföra det med finbetong. Husfixen kan man få rätt så tunn men visst blir det som du säger. Tyckte själv jag hade snixat och trixat väldigt mycket för att få mycket sprickor och bergsliknande när jag gjorde min men efter tre lager husfix var det som bortblåst. Blev runda "bullar" istället haha.Kommentar
-
Helt rätt förklarat. Andledningen till att jag inte vill andvända husfix är att jag tycker att alla små sprickor man har gjort i frigoliten försviner och modulerna blir ganska släta. Visserligen har jag bara testat med finbetong husfix kanske är mer lätt arbetat och lättare att få tunt lager ut av.
Tror jag gav 200:- lr ngt för denna för ngt år sen inget märkes skit men det har funkat till alltmöjligtSenast redigerad av Kimmy-; 12 September 2010, 13:22.Kommentar
-
Helt rätt förklarat. Andledningen till att jag inte vill andvända husfix är att jag tycker att alla små sprickor man har gjort i frigoliten försviner och modulerna blir ganska släta. Visserligen har jag bara testat med finbetong husfix kanske är mer lätt arbetat och lättare att få tunt lager ut av.
Jag tycker att man absolut ska köra med finbetong framför husfix om man inte ska lacka bakgrunden. Husfixen känns lite spröd och släpper troligen lättare än finbetongen. Den finbetong som jag jobbade med sist var tung att arbeta in i modulerna men när jag arbetade med gummihandskar och strök ut den för hand på modulerna så blev det mycket bättre. Till sist gjorde jag vissa delar med husfix för att skapa nyansskillnader.
Man kan även blanda finbetong med husfix och på det sättet få ett mer grovt husfix men som ändå är lättare att arbeta med än ren finbetong.
Ett av de absolut bästa hjälpmedlen som jag använder mig av vid bakgrundsbygge är varmluftspistol. Alldeles förträffligt att forma modulerna med ojämn yta som snabbt ger känsla av sten...och sprickor är lätt att skapa med kniv och varmluftspistol.Senast redigerad av StefanL; 12 September 2010, 13:36.Kommentar
-
Tackar för all hjälp ska för engångs skull lysna på andra och köra med finbetong som jag blandar med husfix. Tror jag blandade finbetongen för tjockt ska blanda den tunnare den här gången.Kommentar
-
Tjena cronan jag använde bara finbetong fasst jag gjorde den väldigt tunn och sen la jag på klarlack från jotun. det var för ca 5årsen och det fungerar än.Kommentar
Kommentar