Akvarielack eller?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cronan
    Användare
    • July 2008
    • 907

Akvarielack eller?

Har precis blivit klar med mina frigolit moduler hade inte tänkt att täcka dom med betong eller husfix. Utan låta algerna växa direkt på frigoliten. Dock undrar jag två saker nr1 kommer frigoliten bli mjuk och börja släppa i från sig en massa frigolit? Ska sägas att jag värmde frigoliten med en varmluftspistol för att få en hård yta. Nr2 silikonade fast tre stycken skivor på varandra och undrar om man behöver mer än silikon för att hålla ihop dom när väl vattnet kommer i karet. Frågan är om det finns någon lack eller något annat som kan fixa båda sakerna dvs både hålla ihopa modulerna och göra så att dom inte släpet ifrån sig en massa frigolit. Försökte förklara så bra jag kan hoppas ni förstod vad jag menade
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Frigolit används under husgrunder bland annat för att de är extremt åldersbeständiga och tål vatten och tryck under mycket lång tid.

Det finns speciellt celplastlim som limmar bätter än silikon på frigolit om du använder det så krävs nog lack för att hindra detta lim från att diffundera ut i vattnet. Och andra sidan så löser vattnet vare sig upp frigoliten eller silikonet så sitter de nu så sitter dce när de hamnar i vattnet.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Cronan
      Användare
      • July 2008
      • 907

Ursprungligen postat av DRE
      Frigolit används under husgrunder bland annat för att de är extremt åldersbeständiga och tål vatten och tryck under mycket lång tid.

Det finns speciellt celplastlim som limmar bätter än silikon på frigolit om du använder det så krävs nog lack för att hindra detta lim från att diffundera ut i vattnet. Och andra sidan så löser vattnet vare sig upp frigoliten eller silikonet så sitter de nu så sitter dce när de hamnar i vattnet.
      Antar att det finns bara ett sätt och se om det håller och det är att fylla i vatten. Ska se om jag hinner lyfta karet på plats idag så kan jag börja fylla det i morgon.

Kommentar

• Kimmy-
        Användare
        • June 2010
        • 458

Ursprungligen postat av Cronan
        Antar att det finns bara ett sätt och se om det håller och det är att fylla i vatten. Ska se om jag hinner lyfta karet på plats idag så kan jag börja fylla det i morgon.
        Har sett i annan tråd att efter ett tag kommer frigoliten att släppa och du får ett problem som du beskrev tidigare i tråden. Vet ej hundra om detta stämmer men i teorin så tkr jag det låter realistiskt iaf
        Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Tulle89
          Användare
          • August 2006
          • 239

Jag silikonade ihop några skivor med vanlig akvariesilikon och det släppte inte. Hade förvisso bara i bakgrunden i en två års tid men ska enligt mig inte vara några problem. Snålar man inte med silikonet så.

Men varför inte slänga på ett lager husfix? Tror dels att algerna kommer få bra mycket lättare att fästa, och att det kommer bli rätt mycket snyggare.
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Enda sättet att limma in det mot glaset i akvariet är mig veterligen med siliconlim, förstår då inte varför man inte ska kunna använda siliconlim bara för att du limmar frigolit mot frigolit???
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Tulle89
              Användare
              • August 2006
              • 239

Ursprungligen postat av tege
              Enda sättet att limma in det mot glaset i akvariet är mig veterligen med siliconlim, förstår då inte varför man inte ska kunna använda siliconlim bara för att du limmar frigolit mot frigolit???
              Tror det handlar att om frigoliten skulle bli porös, och då släppa ifrån silikonet. Alltså inte att silikonet släpper utan att frigoliten vid silikonet sitter kvar men frigoliten går sönder och flyter upp.

Usch vad svårt det var att förklara då..

Kommentar

• Cronan
                Användare
                • July 2008
                • 907

Ursprungligen postat av Kimmy-
                Har sett i annan tråd att efter ett tag kommer frigoliten att släppa och du får ett problem som du beskrev tidigare i tråden. Vet ej hundra om detta stämmer men i teorin så tkr jag det låter realistiskt iaf
                Lite det jag var rädd för.

Kommentar

• Cronan
                  Användare
                  • July 2008
                  • 907

Ursprungligen postat av Tulle89
                  Tror det handlar att om frigoliten skulle bli porös, och då släppa ifrån silikonet. Alltså inte att silikonet släpper utan att frigoliten vid silikonet sitter kvar men frigoliten går sönder och flyter upp.

Usch vad svårt det var att förklara då..
                  Helt rätt förklarat. Andledningen till att jag inte vill andvända husfix är att jag tycker att alla små sprickor man har gjort i frigoliten försviner och modulerna blir ganska släta. Visserligen har jag bara testat med finbetong husfix kanske är mer lätt arbetat och lättare att få tunt lager ut av.

Kommentar

• Cronan
                    Användare
                    • July 2008
                    • 907

Tycker att det borde inte vara något problem för algerna att få fäste med tanke på att dom växer på glaset vare sig man vill det eller ej.

Kommentar

• Tulle89
                      Användare
                      • August 2006
                      • 239

Tycker att det borde inte vara något problem för algerna att få fäste med tanke på att dom växer på glaset vare sig man vill det eller ej.
                      Haha det har du verkligen väldigt rätt i!

Jo men kör på bara. Ska bli intressant och se hur resultatet blir!

Har bara använt mig utav husfix så vågar inte jämföra det med finbetong. Husfixen kan man få rätt så tunn men visst blir det som du säger. Tyckte själv jag hade snixat och trixat väldigt mycket för att få mycket sprickor och bergsliknande när jag gjorde min men efter tre lager husfix var det som bortblåst. Blev runda "bullar" istället haha.

Kommentar

• Kimmy-
                        Användare
                        • June 2010
                        • 458

Helt rätt förklarat. Andledningen till att jag inte vill andvända husfix är att jag tycker att alla små sprickor man har gjort i frigoliten försviner och modulerna blir ganska släta. Visserligen har jag bara testat med finbetong husfix kanske är mer lätt arbetat och lättare att få tunt lager ut av.
                        Ett tips om du vill behålla sprickor osv efter spackling med husfix är att ta en liten dremel lr vad dom heter och återskapa dina sprickor. ska ta ett kort på min så jag inte blandar ihop ngt Går ju använda en kniv att skrapa fram sprickorna.
                        Tror jag gav 200:- lr ngt för denna för ngt år sen inget märkes skit men det har funkat till alltmöjligt
                        Senast redigerad av Kimmy-; 12 September 2010, 13:22.
                        Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Trixet när man arbetar med frigolit och betong/husfix är att man måste överdriva sprickor i frigoliten för att få den storlek man önskar i färdigt tillstånd. Det tar en stund innan man finner rätt men när man lyckas med det så blir det riktigt bra.

Jag tycker att man absolut ska köra med finbetong framför husfix om man inte ska lacka bakgrunden. Husfixen känns lite spröd och släpper troligen lättare än finbetongen. Den finbetong som jag jobbade med sist var tung att arbeta in i modulerna men när jag arbetade med gummihandskar och strök ut den för hand på modulerna så blev det mycket bättre. Till sist gjorde jag vissa delar med husfix för att skapa nyansskillnader.

Man kan även blanda finbetong med husfix och på det sättet få ett mer grovt husfix men som ändå är lättare att arbeta med än ren finbetong.

Ett av de absolut bästa hjälpmedlen som jag använder mig av vid bakgrundsbygge är varmluftspistol. Alldeles förträffligt att forma modulerna med ojämn yta som snabbt ger känsla av sten...och sprickor är lätt att skapa med kniv och varmluftspistol.
                          Senast redigerad av StefanL; 12 September 2010, 13:36.

Kommentar

• Cronan
                            Användare
                            • July 2008
                            • 907

Tackar för all hjälp ska för engångs skull lysna på andra och köra med finbetong som jag blandar med husfix. Tror jag blandade finbetongen för tjockt ska blanda den tunnare den här gången.

Kommentar

• jemtlänningen
                              Användare
                              • May 2009
                              • 113

Tackar för all hjälp ska för engångs skull lysna på andra och köra med finbetong som jag blandar med husfix. Tror jag blandade finbetongen för tjockt ska blanda den tunnare den här gången.
                              Tjena cronan jag använde bara finbetong fasst jag gjorde den väldigt tunn och sen la jag på klarlack från jotun. det var för ca 5årsen och det fungerar än.

Kommentar

Arbetssätt...