Ljusramp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

Ljusramp

Den är byggd på samma sätt som akvariet den ligger på - men jag skippade limningen. Lackad (fast bara 2 ggr) och alla skarvar silikonerade. I bakkanten sitter gångjärn o innanför en plastkappa för kondensvattnets skull. Närmast bakom lysrören skall jag fästa en BTN som sticker ner i vattnet - bakom får jag nog komplettera med en uppsättning rör till. Ett klassiskt misstag var att glömma göra sladdgenomföringen genom bakstycket före montering - det gör du bättre! Över troffehyllan till vänster kommer jag nog alltid att köra en extra belysning.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Stiligt bygge. Vad är det för armatur du har?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Markie
      Användare
      • September 2008
      • 512

Ser jättefint ut! önskar man hade talang till sådana byggen...

Kommentar

• nicson
        Användare
        • January 2010
        • 639

Ursprungligen postat av DRE
        Stiligt bygge. Vad är det för armatur du har?
        Det är 2 x 36w T8. Billigaste våtrumsgodkända. Bakre röret har jag satt i ett aquarelle, fram osäker men ligger på 10000 Kelvin.

Kommentar

• nicson
          Användare
          • January 2010
          • 639

Efter att ha tittat på paketet med LED-spottar i ett par månader beslutade jag mig för att öppna paketet.

Samlade på mig en halvmeter 0,75mm2-kabel, klippte av stickproppen från en gammal trasig pump och letade fram några överblivna träbitar.

Skala,skruva,såga o skruva lite till. Klart (TV-kocken ligger i lä)

I verkligheten har mörkret lagt sig i karet när jag är klar men bestämmer mig för att prova lite kvällsåkning för firrarna med 3 x 1,5 watt!

Kommentar

• nicson
            Användare
            • January 2010
            • 639

Här syns skillnaden efter jag lagt till 3 x 1 w LED-spottar. Basen är alltjämt 3 x 36w T8. Varmare ljus vid den sida jag brukar sitta och titta, skuggor från Vallisneriabladen syns på den vita sanden och det mörka kalla hörnet till höger är ljusare.

Kommentar

Arbetssätt...