Vad ska jag ha för ciklid i mitt L60 B20 H60?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Varför inte köra en liten koloni snäcklekare som tex. similis!
    CA

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av RobinH
      Varför inte köra en liten koloni snäcklekare som tex. similis!
      De äter kardinaltetror!

Personen som hade "akvariet" innan mig höll en grupp 1 + 3 av en liten Cyprichromis med svarta prickar i ryggfenan. Det funkade hur bra som helst. Egentligen skulle jag kunna ha similis plus den där cyprichromisen (vad det nu är, "vanliga" tror jag inte på) men då finns det inte plats för växter. Jag vill ha kvar min kompakta matta av Cryptocoryne samt valisneria som går upp till ytan. Akvariet är igång. Jag får ta och fixa fram ett kort åt er.

(Det är en helgjuten glasbehållare som kemiinstitutionen i Hull slängde i en container. Den är till för framkallning av stora elektroforesfotoplåtar )
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        (Det är en helgjuten glasbehållare som kemiinstitutionen i Hull slängde i en container. )
        Och den höll? Glasbehållaren alltså.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Och den höll? Glasbehållaren alltså.
          Det är 1-3 cm tjockt helgjutet pyrexglas som man förvarat giftiga kemikalier i. Det överlever kanske inte ett kärnvapenkrig, men nästan. Tungt är det hursomhelst. De slängde två stycken dessutom. Men OK, jag vet faktiskt inte om det stod bredvid, eller i. Det var inte jag som hittade det.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nicson
            Användare
            • January 2010
            • 639

Schackbrädesciklid!

Kommentar

• c90368
              Användare
              • September 2007
              • 890

Det var som jag misstänkte 20 djup.

Jag har haft många dvärgciklider och det här satte verkligen myror i huvudet. De flesta dvärgar är ju minst sagt lite bitska när det blir kärlek i burken. Ta Schackbräden tex, jag hade en hane som jagade en hona till döds i ett 400 liters. Han ville, men inte hon. Likaså med Fjärilar, det kan gå ganska hett till och jagas ganska mycket.

Gemensamt för alla dessa är att det gäller för honan att komma ur synhåll, vilket lär bli svårt i ett kar med de måtten.

Efter mycket funderande så kom jag fram till en enda kandidat, som jag inte har haft själv, men som jag kan tänka mig skulle kunna fungera.

Apistogrammoides pucallpaensis

http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Min erfarenhet av fjärilar är att de utnyttjar akvariet även på höjden vilket är orsaken till att jag funderar på just fjärilar. Jag har hållit fjärilar i L50 x B30 x H35 och det har gått utmärkt.,
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• c90368
                  Användare
                  • September 2007
                  • 890

Min erfarenhet av fjärilar är att de utnyttjar akvariet även på höjden vilket är orsaken till att jag funderar på just fjärilar.
                  Det har du rätt i men då gäller det att det finns något att gömma sig bland vid ytan.

De är individer som alla andra så en gruppering kan fungera, medan en annan inte gör det.
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

Kommentar

• Leopoldi
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1082

Ivanacara adoketa eller nån Teleocichla ??

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av Leopoldi
                      Ivanacara adoketa eller nån Teleocichla ??
                      Teleocichla tror jag inte på. det är ett akvarium med mer eller mindre stillastående vatten med liten bottenyta. Cikliden måste vara lite mer uppe och kuvade individer ska ner i Cryptocoryne-snåret eller upp i Pistian.

Bifogar ett par bilder på min Panglas Shandon Chromotank 500. Jag får hålla efter Valisnerian och klipper den som en gräsmatta, annars bildar den en ogenomtränglig vägg.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 06 September 2010, 19:14.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• RobinH
                        Användare
                        • August 2008
                        • 2150

Ser mysigt ut hehe...

Testa köra fjärilar då. kanske till och med kan gå med 2par för det ser ju ut att finnas rejält med gömställe!
                        Senast redigerad av RobinH; 06 September 2010, 21:51.
                        CA

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Fjärilar ser jag inte som långlivade, och de är dessutom rätt känsliga. Angående platsen tror jag däremot de funkar fint med ett par. Fördel med Fjärilar är ju också att de är lätta att komplettera om någon går bort, de finns ju i alla butiker. Den afrikanska fjärilen, A. thomasi, är betydligt tåligare om än inte lika grann. Kanske vore något?

Alternativ är någon Palettciklid, de har väl allt du önskar dig - tåliga, långlivade och granna. Ett stabilt par kommer funka klockers. Som fullvuxna lite väl stora för 2 cm kardinaltetra, men jag tror inte de ger sig på fullvuxna kardinaler.

Annars är ett par Jullar ett alternativ också. De rör sig verkligen över hela akvariet, om det finns gömställen till dem. En av få ciklider jag sett som verkligen gjort sig bra i ett väggakvarium - som ju har liknande mått som ditt. Bakgrunden i det karet bestod av höga skifferplattor som gav Jullarna finfina gömställen. De körde verkligen omkring över hela bakgrunden.

Fördel Fjärilar är dock att de gräver rätt lite, både Paletter och Jullar gräver mer - men ingen av dem är verkliga grävskopor.

Bågciklider är visserligen stabila och långlivade, men jösses vad de kan bråka inbördes... tror inte riktigt på dem i ett så litet kar (men jovisst, jag har sett exempel på folk som fått det att funka).

Hilsen,

/P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 07 September 2010, 07:57.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Även bolivianer rör sig rätt mycket i hela ytan och de är enligt min erfarenhet tåligare än vanliga fjärilar.

Paletter svävar mest kringvid botten i mitt akvarium utom när de skyddar yngel som jagar mat vid ytan. De äter nästan bara det som trillar ner.

Andra fiskar som hos migrör sig mycket vid ytan/mitten är nyckhålsciklider, men jag tror andra har helt andra erfarenheter.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Fjärilar ser jag inte som långlivade, och de är dessutom rätt känsliga. Angående platsen tror jag däremot de funkar fint med ett par. Fördel med Fjärilar är ju också att de är lätta att komplettera om någon går bort, de finns ju i alla butiker. Den afrikanska fjärilen, A. thomasi, är betydligt tåligare om än inte lika grann. Kanske vore något?

Alternativ är någon Palettciklid, de har väl allt du önskar dig - tåliga, långlivade och granna. Ett stabilt par kommer funka klockers. Som fullvuxna lite väl stora för 2 cm kardinaltetra, men jag tror inte de ger sig på fullvuxna kardinaler.
                              A. thomasi har jag aldrig haft så det hade ju varit något. Paletter är ju ett förslag... När jag var liten och jag höll dem blev de så jäkla stora med hanar som lätt drog iväg över 10 cm och min största blev 15. Det var nog den svenska akvariestammen för så är de ju inte längre. Vad tror du/ni annars om P. taeniatus eller P. subocellatus? Den senare höll jag i 50 x 35 x 40 vilket funkade men de lekte inte. Samma gäller N. transvestitus. Båda dessa lekte i större akvarium. Men jag tror på inredningen i mitt akvarium. Det känns "stort" i jämförelse och jag har haft ungfisk (ciklider) och sett hur de beter sig.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

A. thomasi har jag aldrig haft så det hade ju varit något. Paletter är ju ett förslag... När jag var liten och jag höll dem blev de så jäkla stora med hanar som lätt drog iväg över 10 cm och min största blev 15. Det var nog den svenska akvariestammen för så är de ju inte längre. Vad tror du/ni annars om P. taeniatus eller P. subocellatus? Den senare höll jag i 50 x 35 x 40 vilket funkade men de lekte inte. Samma gäller N. transvestitus. Båda dessa lekte i större akvarium. Men jag tror på inredningen i mitt akvarium. Det känns "stort" i jämförelse och jag har haft ungfisk (ciklider) och sett hur de beter sig.
                                Jag menade paletter i bredare bemärkelse. P. taeniatus blir (oftast) inte så stor som de klassiska paletterna, men kan vara lite känsligare (dock inte så känsliga som Fjärilar). P. subocellatus har jag haft under en period, men höll dem i större burk. Upplevde dem som rätt robusta fiskar som inte heller blev extremt stora. Om planen är att ta tillvara några yngel så är taeniatus att föredra, subocellatus är svårsålda. Honorna från den arten är dock bland det vackraste vi hittar bland cikliderna, när de är i stöten. Klår taeniatus-honor med ett hästhuvud iaf.

Någon Nannochromis tror jag däremot inte riktigt på, de är välkända för att vara extremt aggro inom arten. De gånger jag haft dem så har paren funkat någorlunda, men jag har å andra sidan aldrig haft transvestitus. Från de polare som haft arten så vet jag att just transvestitus är lite luriga med vattenvärdena, ffa vid lek (om det ska bli något bra ska de helst ned under pH 5). Men, men, det finns säkert exempel på folk som lyckats bra med dem även i kranvatten.

I dunno, personligen hade jag nog satsat på thomasi i en första runda. Små, rätt snälla, inga grävskopor samt inga större krav på vattenvärdena. Bara att prega i dem mat och se dem leka!!

Hilsen,

/P
                                Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 September 2010, 13:12.
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...