Bästa sätt att föda upp yngel!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Bästa sätt att föda upp yngel!

Här kan vi diskutera och tipsa varandra hur vi på bästa sätt får ynglen att växa.
    Hur och när och med vad de bör matas.
    Det är ju inte bara maten utan även vattnet som har stor betydelse för hur ynglen växer till sig.

Har akvariets storlek betydelse?

Jag har sett följande hos mina elfenbensciklider, att ju färre i ett större kar desto snabbare växer de.
    Har ungefär 50 yngel i ett 250 liters och 5 yngel i ett 500 liters.De är från samma kull. De får lika mycket och samma mat (per fisk ungefär) i båda karen och de fem är ungefär 1.5 cm större än de som går i 250 liters burken.
    Så få yngel i stora burkar verkar göra susen!
    Senast redigerad av Wilhelm; 04 September 2010, 21:40.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • TutenStain
    Användare
    • September 2008
    • 168

Väldigt intressant. En sak jag har märkt är att det alltid är en i kullen som sticker iväg i längd. Den enda är typ 10% längre.

Följd fråga: Hur lång tid tar det att dra upp till ca 6 cm enligt er?

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Ursprungligen postat av TutenStain
      Väldigt intressant. En sak jag har märkt är att det alltid är en i kullen som sticker iväg i längd. Den enda är typ 10% längre.

Följd fråga: Hur lång tid tar det att dra upp till ca 6 cm enligt er?
      Bra gjort Wilhelm! Händer ofta att någon eller några växer fortare. Svar på följdfrågan: Beror på vilken art det handlar om, om vi förutsätter att matning, vattenbyten odyl är likvärdiga utifrån artens behov.

Kommentar

• Norrland
        Användare
        • December 2009
        • 557

Jo storlek pa akvarie, gallring, narings riktig mat hjalper.

Men, jag har upptackt att om du kor up Troffar för fort blir formen namnvart dalig. Troffar som vaxer långsamt och betar mycket pa sten blir kanon fina.
        Senast redigerad av Norrland; 04 September 2010, 22:02.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Ursprungligen postat av Norrland
          Men, jag har upptackt att om du kor up Troffar för fort blir formen namnvart dalig.
          Det är viktigt att de får en variationsrik kost samt i lagom mängd, så de inte sticker iväg för fort.
          Kolla bara på jänkarna! Kroppsformen är nämnvärt dålig pga den ensidiga MacDonaldsmaten. (Smala upptill och breda i mitten) Nu fick jag till det!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Jag har också observerat att de växer snabbare ju färre per liter det är, men jag har, utan större eftertanke, dragit slutsatsen att det beror på att med stort kar och få yngel kan man mata väsentligt mer.

Jag kan inte se att man kan mata för mycket, de kan bli överviktiga men inte missbildade, eller? Om kosten dras ned så återgår de till snygg form. Vid undematning kan de istället deformeras permanent.

Annars matar jag så mycket det går med Artemia flera gånge rper dag och så snart de äter annat växlar jag gradvis in det (flingor, pellets, annan frysmat,...). Jag byter 505 vatten 1 ggr per vecka. Jag vet dock inte om de växer så snabbt som de kunnat men någon annan metod.

Blir intressant att följa tråden och se om man kan snappa upp ett och annat.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

En grej som jag har funderat på som ändå har med det här och göra (fast det känns lite OT kanske) är en firre jag har som kom från ett akvarium där den tidigare ägaren tydligen lyckats få yngel i burken. Själv visste han inte ens att det fanns fisk kvar i burken när vi tömde den och där fanns en vuxen och ett yngel. Den vuxna firren är det inga konstigheter med men den som bara var tre cm när jag fick hem den till min burk verkar aldrig växa ikapp. Nu har den väl gått hemma hos mig ett år och jag kan tänka mig att den är runt 7 cm nu. Andra yngel som jag hade samtidigt är fullvuxna för länge sen, det är dock inte samma art. Det gäller en L. Trewavasae. Andra arter som jag hade yngel på i samma storlek var A. Stuartgranti, S. Fryeri, R. Rostratus (ej fullvuxna än) och några fler.

Så nu till min fråga, om ett yngel inte får tillräckligt mycket mat från början av sitt liv så kommer den aldrig växa ifatt utan blir stunted?

EDIT: Kanske ska förtydliga att han inte hade matat i den burken för han visste ju inte ens att det fanns fisk i. Den vuxna hämtade sig dock hyffsat snabbt. Och jag vet inte hur länge sen det var de fick mat innan heller, den vuxna firren såg ju inte helt för jäklig ut så ngt har de kanske ätit.
              Senast redigerad av Erik Österlund; 04 September 2010, 23:16.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Jag tror de stannar stunted som du säger. Jag har en hantelhona fin på alla vis, men den är inte stor och har några sneda ryggfenor samt stora ögon i förhållande till kroppen. Också en smalare/spetsigare kropp än förväntat. Hon har heller inte växt på ett år. Det blitr tydligt när jag jämför med hennes hane (de är ett par) han var nbästan hälften så stor som henne jag jag köpte honom och nu något störe än henne samt andra proportioner. Kan iofs vara hane/hona, men just de stora ögonen i förhållande till kroppen får mig att fundera på missväxt.
                Bilder på paret samt ett annat par jag då hade:
                Denna tråd innehåller SA-relaterade bilder. Om inget annat anges i inlägg med bild, så godkänner publicerande fotograf att bild kan komma att användas i Artregister eller Ciklidbladet. Sådan bild kommer att anges med fotografens namn. Tidigare trådar i ämnet finns tillgängliga på: SA-Bilder - del 1 (http://www.ciklid
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Frågan är hur det påverkar andra saker som t ex fortplantning osv. Han går inte ihop med andra av sin art så jag vet inte om han är lekmogen.

Sen kanske det även påverkar andra saker som inte syns. Tänker på organ som kanske inte utvecklats som de ska osv.

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Det är nog bara att jämföra med oss. Får vi inte tillräckligt med mat så blir vi undernärda. Får vi för mycket mat blir vi feta. Får vi fel mat så får vi alla möjliga konstiga defekter. Skörbjugg, tandlossning, feta bukar och bakar, skelettdefekter osv.
                    Jag tror att det bästa är att fisken får en optimal kost som liknar deras naturliga.
                    Men innan de blir så stora att de kan äta sin vanliga kost, måste de ha något annat näringsrikt.
                    Jag har blivit lite lat på äldre dagar och ger mina yngel skalade artemiaägg istället för att kläcka artemia. Dessutom så får de frysta cyklops som tinas upp innan. Det finns massor av smått som man ge kan fiskarna och ni kanske har lite tips på vad som finns och även hur man odlar och tillreder maten.
                    mvh Wilhelm

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

En fråga kring skalade artemiaägg. Är de i princip lika bra som självkläckt?

Är inte det ett pulver som flyter på ytan, eller sjunker det. Jag har något artemiapulver men det lägger sig på ytan och små yngel brukar hålla till på botten

///David

Kommentar

• Pabbe
                        NCS Medlem
                        • September 2006
                        • 1805

Om det handlar om att dra upp en kull i enskilt kar för försäljning så är väl så stort som möjligt och bra syresättning lika viktigt som maten.
                        Första månaden brukar jag låta en kull gå i ett mindre kar och mata på med täta vattenbyten. Artemia använder jag sällan, men visst är det bra. Dagens torrfoder är ofta så bra kvalitet att det går bra med dem. NLS t.ex är väldigt lätt att finfördela i mortel så det nästan blir mikroskopiskt. Blandar i något mindre proteinrikt grönfoder också. Blötlägg en stund och även mycket små yngel får i sig.
                        Jag brukar tänka: första månaden är spädbarnstiden och ynglen ska få i sig så näringsriktigt som möjligt (tänk bröstmjölk/välling) så ofta som möjligt och variation är underordnat.
                        Efter någon månad flyttar jag kullen till större och försöker anpassa mängden yngel efter utrymmet. Sedan gäller det, i takt med tillväxt, att kunna sälja av eller dela kullen.

Annars verkar yngel klara sig utmärkt på det de kommer över. När man låter en kull gå kvar med föräldrarna i ett större sällskapskar utan tanke på att de ska överleva, så ser man ju ibland att några enstaka klarar sig och växer upp till fina exemplar, uppväxta på den föda som blir över från de större fiskarna.

En av mina ståtligaste, nu vuxna Geophagus sparade jag därför att han tillbringade sina första tre månader längst ner inuti ett eheim ytterfilter. En yta på ca tre cm högt och tre-fyra kvadratdecimeter yta.
                        Så med bra vattenkvalitet, ordning på filter, tillgång till små organismer och vilken annan föda som helst av bra kvalitet som är tillräckligt finfördelad för små munnar verkar de flesta yngel klara sig bra.

Kommentar

• Norrland
                          Användare
                          • December 2009
                          • 557

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Det är viktigt att de får en variationsrik kost samt i lagom mängd, så de inte sticker iväg för fort.
                          Kolla bara på jänkarna! Kroppsformen är nämnvärt dålig pga den ensidiga MacDonaldsmaten. (Smala upptill och breda i mitten) Nu fick jag till det!
                          HA! HA! Dett har observerats flertalet ganger. Jag har hört att Svensken blivit smallfet pa sista tio aren med.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Zl1ng3r
                            Användare
                            • December 2009
                            • 71

Ursprungligen postat av DRE
                            En fråga kring skalade artemiaägg. Är de i princip lika bra som självkläckt?

Är inte det ett pulver som flyter på ytan, eller sjunker det. Jag har något artemiapulver men det lägger sig på ytan och små yngel brukar hålla till på botten
                            Kör oxå med skalad artemia till mina småttingar. Ibland har jag bara öst i och det ligger och flyter på ytan tills det så småningom börjar sjunka sakta. Vissa dagar, en petflaska med vatten och i med artemia där som sen skakas om bra mycket. Sen är det bara mata på, sjunker direkt! =)
                            Senast redigerad av Zl1ng3r; 05 September 2010, 11:26. Anledning: felstavningar
                            1167 liter malawi

Kommentar

• TutenStain
                              Användare
                              • September 2008
                              • 168

Värme...hur stor betydelse har det egentligen? Metabolismen öker ju, men är det värt att värma de extra 2-3 graderna när man lika gärna kan köra på 24C?

Kommentar

Arbetssätt...