FX5; vilken filtermedia i de olika korgarna?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

FX5; vilken filtermedia i de olika korgarna?

I Fluvals FX5 finns 3 korgar som är omgivna av ppi 5 (?) filtermatta runt perifering till varje korg och inuti ska de fyllas.

Jag skulle behöva tips på lämpligt material att fylla de med.

Ska man ha ~makaroner i alla? Vadd? Annan filtermatta underst?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Decimus
    Användare
    • June 2006
    • 961

kommer följa din tråd med intresse, har själv en fx5..

Kommentar

• Norrland
      Användare
      • December 2009
      • 557

Ursprungligen postat av DRE
      I Fluvals FX5 finns 3 korgar som är omgivna av ppi 5 (?) filtermatta runt perifering till varje korg och inuti ska de fyllas.

Jag skulle behöva tips på lämpligt material att fylla de med.

Ska man ha ~makaroner i alla? Vadd? Annan filtermatta underst?
      Har skrivit ett par rader tidigare om detta utmärkta filter. Men jag skriver gärna igen.

Jag kör makaroner 1 korg och biobollar 2 korgar. Jag har filtermattan kvar runt korgarna men undviker fint filter matrial inuti. Detta gor att vattnet rusar igenom utan problem och skapar bra drag i burken. Efter bytet till biobollar och makaroner har bio-aktiviteten ökat enormt. Om du placerar tex makaronerna i en balja med akvarie vatten kommer vattnet att bli nämnvärt varare än andra filter matrial behandlat pa samma satt. Antagligen sa skapar den starka strommen i filtret optimal bio-massa.

Jag polerar vattnet med ett annat filter.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Om man bara har detta filter räcker det med biobollar och makaroner då eller får man räkna med partiklar i vattnet?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Norrland
          Användare
          • December 2009
          • 557

Jo de far du nog rakna med.

Det fixar du enkelt med vatten byten och ett litet filter som polerar vattnet. Jag kor en power head som droppar vattnet över vanlig filtervadd åvanpå och direkt ner i akvariet.
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Bör korgarna fyllas av makaroner eller stoppar det flödet för mycket?

///David

Kommentar

• Norrland
              Användare
              • December 2009
              • 557

Pröva dig fram. Jag reckomenderar bio-bollar da dom inte bryts ned lika fort som makaroner. Plus dom slapper igenom vattnet battre.
              Vad har du for fiskar i din burk dar FX5 ska gora sitt.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Jag har inga firrar än.

Det är ett 720liters och ett alternativ är att jag placerar mitt Guianacara Geayi VF par i det tillsammans med 4 nyckelhål och lika många bolivianer. Sedan funderar jag på någon satanoperca.

Men efter snack med min son som inte tycker jag lyssnar på vad han vill så kan det bli CA istället med jack dempsey + någon vieja. Men i CA vet jag inte riktigt hur jag ska tänka med fiskbesättningen. De är ju väsentligt tuffare och därmed glesare med fisk.
                Sa och ha ett 430 till jack dempsey och ett par zebror + någon till kanske...??

///David

Kommentar

• Norrland
                  Användare
                  • December 2009
                  • 557

Kanon firrar. Skulle nog kora med dom du namde och lagga CA pa hyllan for senare project. Sprang pa lite bilder som kan vara av intresse...
                  NO SELLING IN THIS THREAD! All sales have to go through the Non PC Trading Forum. Swaps can only go in the Fish Swap/Giveaway thread. Thought it...

Men med FX5 och dessa firrar kan det nog vara av intresse att se till att dom inte spottar sand vid insuget. Kör ett filter till som polerar sa du inte behover stora FX5'an sa mycket sa reder det sig nog.

Kommentar

Arbetssätt...