Odla fiskar som UF?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3216

Ursprungligen postat av Kimmy-
    Jag tolkade nog det mer som OM du har en verksamhet! Men en hobby så borde det inte gälla :/ Men vad är oddsen att åka på det tror nog jag blir miljonär på lotta innan det händer ;D
    Ja den lagen kan vi nog hålla på att tolka på många sett.
    Tex när och vid hur många baljor blir en hobby verksamhet, jag tolkar det som att det är 6 baljor.Janne

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

;
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      tänk vad mycket röda fina svärdbärare det finns
      Och tänk när det kommer fram med en ny stam av riktigt blodröda svärdbärare, ja dom kommer att bli lättsålda.Janne

Kommentar

• cichlids4fun
        • April 2002
        • 3109

Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja det lät lite rimligare, men det verkar vara ett bra alternativ.
        Ett annat är faktiskt ancistrus, dom får ju lätt en massa yngel, kan man bara komma på hur man kan få dessa yngel att växa fortare, jag tycker dom växer alldeles för sakta, men klart jag har aldrig satsat 100% på ancistrus.
        Men det är nog också en fisk man kan tjäna på och det krävs inte så jättestor plats, och som jag skrev där har man inga problem att man inte får tillräckligt många kullar.Janne
        men ancistrus kräver ju lite mer plats som vuxna, ska man ha ett stort antal avelsdjur så kräver ju det rätt många burkar annars bråkar de ju som attan och kör man på för få hannar leker ju de hela tiden och då blir de inte så gamla
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cichlids4fun
          • April 2002
          • 3109

;

Och tänk när det kommer fram med en ny stam av riktigt blodröda svärdbärare, ja dom kommer att bli lättsålda.Janne
          jag vet, polaren odlar röda och wagtail och han får inte fram tillräckligt många som han kan sälja
          Mvh
          Peter

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3216

men ancistrus kräver ju lite mer plats som vuxna, ska man ha ett stort antal avelsdjur så kräver ju det rätt många burkar annars bråkar de ju som attan och kör man på för få hannar leker ju de hela tiden och då blir de inte så gamla
            Ja, det är ofta att det finns mera parametrar för att dra fram fisk, det är inte lätt att få det gå runt.Janne

Kommentar

• cichlids4fun
              • April 2002
              • 3109

Ja, det är ofta att det finns mera parametrar för att dra fram fisk, det är inte lätt att få det gå runt.Janne
              fråga mig jag vet men så är jag lite lat oxå
              Mvh
              Peter

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3216

fråga mig jag vet men så är jag lite lat oxå
                Plus att du golfar, det hade inte jag tid med när jag körde min lokal, nej det var 70 timmers vecka som gällde då året runt alla veckor.Janne

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9104

Ja den lagen kan vi nog hålla på att tolka på många sett.
                  Tex när och vid hur många baljor blir en hobby verksamhet, jag tolkar det som att det är 6 baljor.Janne
                  När man har fler än 6 akvarier , föder upp och säljer yrkesmässigt, måste man ha tillstånd. Så är min tolkning.

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur
                  utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
                  undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte
                  verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som
                  foderdjur.
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• cichlids4fun
                    • April 2002
                    • 3109

Plus att du golfar, det hade inte jag tid med när jag körde min lokal, nej det var 70 timmers vecka som gällde då året runt alla veckor.Janne
                    jo det oxå och det har blivit mycket golf i sommar i morrn oxå, och åker sverige runt och kollar fotboll oxå

men man väljer ju själv du får komma och kika nån gång ska föröka ta mig i kragen och fylla alla burkarna med mycket fisk snart
                    Mvh
                    Peter

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9104

Kjell kliver väl snart in i diskussionen och han kan det tror jag på alla sina fem fingrar!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• TutenStain
                        Användare
                        • September 2008
                        • 168

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        När man har fler än 6 akvarier , föder upp och säljer yrkesmässigt, måste man ha tillstånd. Så är min tolkning.

foderdjur.
                        Jag tolkar som janne skrev, altså man har fler än 6 akvarier och säljer yrkesmässigt.

Men det är ju bara att skaffa sig 6x 720 och dela in dem i mindre delar. De måste ju fortfarande räknas som 6 kar.

Men återigen till frågan. Hur snabbt går det att dra upp yngel till säljbar storlek och hur stora kar behövs? Får jag reda på detta kan man räkna ut hur många kar man teoritisk sätt behöver för 30 yngel/månad.
                        Senast redigerad av TutenStain; 04 September 2010, 14:26.

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3216

foderdjur.
                          Jag tolkar det så här. har man fler än 6 akvarium och man samtidigt föder upp fiskar och säljer, ja då är det yrkesmässigt, och då måste man ha tillstånd.Janne

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3216

Kjell kliver väl snart in i diskussionen och han kan det tror jag på alla sina fem fingrar!
                            Jag ser fram emot Kjells svar.
                            Men samtidigt så har inte Kjell skrivit lagen, det har byråkraterna gjort och hur dom menar det är nog olika, det beror på vem du frågar.
                            Och som sagt var så länge vi inte har en prejudicerande dom, så kan vi tolka och spekulera vilt om denna lag.Janne

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3216

jo det oxå och det har blivit mycket golf i sommar i morrn oxå, och åker sverige runt och kollar fotboll oxå

men man väljer ju själv du får komma och kika nån gång ska föröka ta mig i kragen och fylla alla burkarna med mycket fisk snart
                              Ja, vi får nog snart ta en sväng österut jag och frugan.Janne

Kommentar

• TutenStain
                                Användare
                                • September 2008
                                • 168

Så här borde det vara:

Om du vill driva en zoobutik eller annan handel med djur i större omfattning måste du ha gått grundutbildning för zoohandlare och utbildning för de djurslag som du planerar att sälja.
                                Defenition av större omfattning:

upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under
                                förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
                                förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
                                år

Kommentar

Arbetssätt...