Odla fiskar som UF?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3216

Ursprungligen postat av TutenStain
    Kan du förklara varför? (inte för att jag inte tror dig, men skulle vara kul att veta)

Låt oss säga att målet blir runt 350-400 yngel. Det behövs då ca 30 yngel per månad, vilket är ca 2-3 ruvande honor. Yngeln stoppar jag i mindre kar för att sedan gå tillsammans i ett större kar. Negativ kritik mottages gärna.
    Målet tycker jag du ska sätta upp i snitt 15kr per yngel om du nu satsar på mbunas.
    Det är ju så att man kan inte bara stoppa ner några vuxna avelsgrupper i några baljor och tro att man kommer få alla grupper att funka, det strular alltid med någon grupp, den går i fel balja, med fel sorts fiskar, det blir för dåligt med lekar medans andra grupper funkar kanonfint, det sprutar ut yngel hela tiden.
    Men då blir problemet att du får många av en sort och inga utav dom andra, det vill säga, det utbud som du har att sälja blir litet, då får du dumpa priset på en del fiskar som du har mycket av.
    Det finns även en andra massa småodlare i sverige som dumpar marknaden, dom kommer in med en spann fiskar och kommer ut med en tetraminburk, det är dina konkurrenter, och det kan vara så att veckan innan så fick din zoohandlare in en sådan leverans, och då är det inte aktuellt längre för honom att köpa dina dyrare fiskar.
    Jag kan även berätta ungefär hur mycket du kan få av en grossist, men det viktigaste av allt som går igenom denna marknaden är att både grossister och affärer alltid väljer det billigaste, och tyvärr har kvaliten alltid kommit i andra hand och det kommer den alltid att göra,tro mig.Janne
    Senast redigerad av malawijanne; 04 September 2010, 11:09.

Kommentar

• Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

Ursprungligen postat av malawijanne
      Det finns ingen grossist som ger mer 100 kr för en sådan fisk plus att dom flesta inte vill ha sådana fiskar, det är alldeles för stor risk att dom dör plus att det finns knappt några som sysslar med sådana fiskar, dom sakerna tillsammans gör att grossister inte är beredda att betala vad den fisken är värd.Janne
      Så du menar att dom köper in dom för en hundring och gör en netto vinst på 600-800 spänn? Då är det ju rent lurendrejeri, har svårt att se att det är så.. Väldigt svårt.

sen har ni (andra som svarat under,) rätt i att det är en liten grupp som köper den typ av fisk, gav bara ett förslag.. =) Det man får göra då är ju att utvidga sitt upptagningsområde. Tex säljatill affärer i köpenhamn norge osv os =) Finns alltid vägar att gå även om dom är längre.

Men jag hade gjort, som övriga föreslår, ta nån dussin mbuna som säljer och ynglar av sig relativt fort eller ta levandefödare. Mkt mer lean i produktion och effektivitet.

Kommentar

• TutenStain
        Användare
        • September 2008
        • 168

Målet tycker jag du ska sätta upp i snitt 15kr per yngel om du nu satsar på mbunas.
        Det är ju så att man kan inte bara stoppa ner några vuxna avelsgrupper i några baljor och tro att man kommer få alla grupper att funka, det strular alltid med någon grupp, den går i fel balja, med fel sorts fiskar, det blir för dåligt med lekar medans andra grupper funkar kanonfint, det sprutar ut yngel hela tiden.
        Men då blir problemet att du får många av en sort och inga utav dom andra, det vill säga, det utbud som du har att sälja blir litet, då får du dumpa priset på en del fiskar som du har mycket av.
        Det finns även en andra massa småodlare i sverige som dumpar marknaden, dom kommer in med en spann fiskar och kommer ut med en tetraminburk, det är dina konkurrenter, och det kan vara så att veckan innan så fick din zoohandlare in en sådan leverans, och då är det inte aktuellt längre för honom att köpa dina dyrare fiskar.
        Jag kan även berätta ungefär hur mycket du kan få av en grossist, men det viktigaste av allt som går igenom denna marknaden är att både grossister och affärer alltid väljer det billigaste, och tyvärr har kvaliten alltid kommit i andra hand och det kommer den alltid att göra,tro mig.Janne
        Väldigt intressant ämne tycker jag.

Har 1år och 4 månader på mig för att vara exakt. Du har tyvärr rätt i att affärer väljer billigare före kvalitet. Men jag tror att om jag får till en bra grupp så kan jag nog få bra med yngel med bra (säljbar) kvalitet. Bla Jönköpings Djurmagazin håller på att omorganisera/uppgradera sina akvarier. Kan helt fräckt bara gå och fråga om jag levererar X antal yngel för 15kr om de accepterar det eller inte.

Under hur kort tid kan man dra upp yngel till säljbart skick och i hur stort akvarium? Vill hitta en balans mellan växthastighet - pengar och eventuellt kroppsform.

Decimus: Jag lämnar in rovmalawi runt 6cm för 20kr styck. Så fort jag går ut blir prislappen 200kr+.
        Senast redigerad av TutenStain; 04 September 2010, 12:11.

Kommentar

• Erik Österlund
          NCS Medlem

• January 2005
          • 3788

Sen konkurrerar du ju också med de privata säljarna. Eller butikerna gör det, vilket drar ner priset. Kolla bara här på köp/sälj eller på blocket. Malawiyngel för 20-25:-/styck.

Sen är det nog fortfarande så att de flesta ändå handlar sina fiskar i butiken för att de inte är tillräckligt intresserade att söka + att i många fall handlar det nog om rena impulsköp där man går in i butiken utan någon som helst aning om vad man ska köpa. Väl där hittar man några färgglada firrar som ser roliga ut och köper ett gäng.

Men med tanke på att priset direkt till privatpersoner ligger på ungefär samma som till butik kan du ju lika gärna sälja direkt till privatpersoner också. Kanske en liten svårare marknad att få kontakt med som sagt, jag har ingen erfarenhet själv så jag spekulerar hej vilt här

Kommentar

• Kimmy-
            Användare
            • June 2010
            • 458

Mkt intressant Får man verkligen bara ha 6kar enligt lag? för isåfall kmr det inte se bra ut i min källare om ett tag
            Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9104

Ursprungligen postat av Kimmy-
              Mkt intressant Får man verkligen bara ha 6kar enligt lag? för isåfall kmr det inte se bra ut i min källare om ett tag
              Nej!
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3216

Ursprungligen postat av Decimus
                Så du menar att dom köper in dom för en hundring och gör en netto vinst på 600-800 spänn? Då är det ju rent lurendrejeri, har svårt att se att det är så.. Väldigt svårt.

sen har ni (andra som svarat under,) rätt i att det är en liten grupp som köper den typ av fisk, gav bara ett förslag.. =) Det man får göra då är ju att utvidga sitt upptagningsområde. Tex säljatill affärer i köpenhamn norge osv os =) Finns alltid vägar att gå även om dom är längre.

Men jag hade gjort, som övriga föreslår, ta nån dussin mbuna som säljer och ynglar av sig relativt fort eller ta levandefödare. Mkt mer lean i produktion och effektivitet.
                Ja, bli inte förvånad, jag har sett en del som lägger på 7 gånger, men det är alltid upp till kunden vad han vill betala för fisken och det är upp till affären eller grossisten att sätta vilka priser dom vill, det kallas att det är en fri marknad, det är inget lurendrejeri.Janne

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

Ursprungligen postat av Kimmy-
                  Svar,ja. Titta på denna länken.Janne

Kommentar

• Erik Österlund
                    NCS Medlem

• January 2005
                    • 3788

Svar,ja. Titta på denna länken.Janne

http://www.jordbruksverket.se/downlo...FS_2004-05.pdf
                    Det gäller väl bara om man har en verksamhet, eller gäller det även privatpersoner som inte odlar/föder upp för försäljning?

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3216

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      det som kommer vara svårast är väl att få råd med både nya akvarier och avelsfisk, för ska du inom ett år dra upp mycket fisk så behöver du ju köpa in vuxna fiskar i ganska stor mängd och det kanske kostar 80-100krst minst och då har du bara råd med typ 50st om du ska ha lite akvarier oxå.
                      köper du ungdjur kan det ju dröja ett halvår innan du har lek överhuvudtaget. sen dröjer det ju minst 3-4 månader innan du har nåt som kan säljas alls då blir det ju svårt att hinna med att få fram tillräckligt med yngel

bättre då att som nämnts köpa en svärdbärare om du säger att du vill köpa 300st kan jag tänka mig att du kan få dem till billigt pris och efter ca 3-4 månader kan du säkewrt ha en produktion på minst 300-400 yngel i månaden som efter 3-4 månader är säljklara. de kan du sälja till grossist för 5kr/st eller till affär för 8-10kr/st och enkel matematik säger då med lågt räknat så hinner du få fram ca 2400 säljklara yngel som du säljer för mellan 12000-24000kr..........
                      Ja, nu vet jag vilken som blir min nästa fisk att odla på det blir svärdbärare, kan man på 5 yngel baljor dra upp 2400 yngel till säljstorlek plus att man måste har flera mindre yngel gående för att sälja nästa år ca 2000 till.
                      Man ska även ha 300 vuxna svärdbärarer i avelsbaljan.
                      Ja funkar det Peter, så ska jag börja odla svärdbärare i stor skala, jag kan göra det när jag går i pension om ca 4 år fan man kanju lätt komma upp 240000kr på bara 60 baljor.Janne

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3216

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Det gäller väl bara om man har en verksamhet, eller gäller det även privatpersoner som inte odlar/föder upp för försäljning?
                        Ja läs lagen några gånger och försök att förstå vad våra byråkrater menar, men lagen är väl inte testad ännu.
                        Men så som jag läser, så tolkar jag att det står, att det gäller alla,även privatpersoner.Janne

Kommentar

• cichlids4fun
                          • April 2002
                          • 3109

Ja, nu vet jag vilken som blir min nästa fisk att odla på det blir svärdbärare, kan man på 5 yngel baljor dra upp 2400 yngel till säljstorlek plus att man måste har flera mindre yngel gående för att sälja nästa år ca 2000 till.
                          Ja funkar det Peter, så ska jag börja odla svärdbärare i stor skala, jag kan göra det när jag går i pension om ca 4 år fan man kanju lätt komma upp 240000kr på bara 60 baljor.Janne
                          nä såg ingen begränsning på 6 baljor men med 10-12 akvarier kan man nog dra fram 300 svärdbäre per månad
                          , men ska du kränga 24000 svärdbärare till affärer på ett år får du nog åka runt lite du får nog nöja dig med 120000 och sälja till grossist isf.

om man köper begagnade kar är det ju ingen omöjlihet att hitta billiga kar heller, 2st typ 375 med 150 svärdbärare i varje eller ett 720 med alla i men då kan man ju bara ha en sort, 4 100liters där man lägger havande honor ca1 gång per månad i nätkassar eller 8 mindre kar och 3st 200lters att flytta småyngel till låta dem växa till 2cm och sen 3st 300liters att dra upp till säljklara, det borde funka bra om man bara är redo för lite jobb med vattenbyten och fiskflytt och sortering
                          Mvh
                          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cichlids4fun
                            • April 2002
                            • 3109

tänk vad mycket röda fina svärdbärare det finns
                            Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Kimmy-
                              Användare
                              • June 2010
                              • 458

Ja läs lagen några gånger och försök att förstå vad våra byråkrater menar, men lagen är väl inte testad ännu.
                              Men så som jag läser, så tolkar jag att det står, att det gäller alla,även privatpersoner.Janne
                              Jag tolkade nog det mer som OM du har en verksamhet! Men en hobby så borde det inte gälla :/ Men vad är oddsen att åka på det tror nog jag blir miljonär på lotta innan det händer ;D
                              Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3216

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                                nä såg ingen begränsning på 6 baljor men med 10-12 akvarier kan man nog dra fram 300 svärdbäre per månad
                                , men ska du kränga 24000 svärdbärare till affärer på ett år får du nog åka runt lite du får nog nöja dig med 120000 och sälja till grossist isf.

om man köper begagnade kar är det ju ingen omöjlihet att hitta billiga kar heller, 2st typ 375 med 150 svärdbärare i varje eller ett 720 med alla i men då kan man ju bara ha en sort, 4 100liters där man lägger havande honor ca1 gång per månad i nätkassar eller 8 mindre kar och 3st 200lters att flytta småyngel till låta dem växa till 2cm och sen 3st 300liters att dra upp till säljklara, det borde funka bra om man bara är redo för lite jobb med vattenbyten och fiskflytt och sortering
                                Ja det lät lite rimligare, men det verkar vara ett bra alternativ.
                                Ett annat är faktiskt ancistrus, dom får ju lätt en massa yngel, kan man bara komma på hur man kan få dessa yngel att växa fortare, jag tycker dom växer alldeles för sakta, men klart jag har aldrig satsat 100% på ancistrus.
                                Men det är nog också en fisk man kan tjäna på och det krävs inte så jättestor plats, och som jag skrev där har man inga problem att man inte får tillräckligt många kullar.Janne

Kommentar

Arbetssätt...