Odla fiskar som UF?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • September 2008
    • 168

Ursprungligen postat av malawijanne
    Om du nu ska starta ett företag i utbildningssyfte, måste man inte inberäkna skatt moms och arbetsgivaravgifter i projektet eller kan du köra det utan att skatta för det, jag är inte helt påläst men om du nu ska använda dig utav enskild firma i projektet, så måste betala momsen i förväg 3 månader i stöten.Janne
    Hej Janne! Det är så att jag bara behöver betala en engångs summa på ca200 kr för att registrera ett företag som UF. Jag slipper allt var moms/skatt heter så länge jag tjänar mindre än 55000 kr/år, vilket jag lär göra

Frågan är egentligen då om man kan klara att sälja 350yngel, och om det går på ca 10.000kr, och isåfall hur?

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

Ursprungligen postat av TutenStain
      Hej Janne! Det är så att jag bara behöver betala en engångs summa på ca200 kr för att registrera ett företag som UF. Jag slipper allt var moms/skatt heter så länge jag tjänar mindre än 55000 kr/år, vilket jag lär göra

Frågan är egentligen då om man kan klara att sälja 350yngel, och om det går på ca 10.000kr, och isåfall hur?
      Okej detta me uf, det är bara i utbildningssyfte.
      Men det räcker väl inte att du säljer 350 st yngel på ett år för att få tillbaka dom 10000 kr.
      Jag hänger inte riktigt med, men är det meningen att du ska gå med vinst eller skall du gå jämnt upp på ett år.Janne

Kommentar

• TutenStain
        Användare
        • September 2008
        • 168

Okej detta me uf, det är bara i utbildningssyfte.
        Men det räcker väl inte att du säljer 350 st yngel på ett år för att få tillbaka dom 10000 kr.
        Jag hänger inte riktigt med, men är det meningen att du ska gå med vinst eller skall du gå jämnt upp på ett år.Janne
        Hur mycket är rimligt tror du? Första hand så är det viktigast att det gå jämnt ut. Men det är alltid kul om man kan tjäna lite på det.

Det är här jag behöver hjälp. Går det få nogot gjort på ca 10.000 eller inte. Det enda jag har nu är 3x 54l som jag använder som yngelkar åt mina rovisar i 720 karet.
        Senast redigerad av TutenStain; 04 September 2010, 09:49.

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Hur mycket är rimligt tror du? Första hand så är det viktigast att det gå jämnt ut. Men det är alltid kul om man kan tjäna lite på det.

Det är här jag behöver hjälp. Går det få nogot gjort på ca 10.000 eller inte. Det enda jag har nu är 3x 54l som jag använder som yngelkar åt mina rovisar i 720 karet.
          Ja om det är rimligt, så måste jag veta dina förutsättningar först.
          Det är tydligen i utbildningssyfte.
          Du behöver inte starta företag, och då behöver du inte heller gå dessa djurkurser.
          Du behöver inte lägga in vad el och vatten kostar, för att det har du gratis.
          Du har även några baljor innan plus att du har lokal, det behöver du inte heller lägga in som kostnad.
          När du sedan ska redovisa ditt arbete, behöver det inte stå att du har vissa utgifter.Janne

Kommentar

• TutenStain
            Användare
            • September 2008
            • 168

Ja om det är rimligt, så måste jag veta dina förutsättningar först.
            Det är tydligen i utbildningssyfte. - Rätt
            Du behöver inte starta företag, och då behöver du inte heller gå dessa djurkurser. Sant
            Du behöver inte lägga in vad el och vatten kostar, för att det har du gratis. Ja
            Du har även några baljor innan plus att du har lokal, det behöver du inte heller lägga in som kostnad. Vissta, det skulle vara bättre med lokal, men tror att jag kan klämma in akvarierna i garaget ganska smidigt.
            När du sedan ska redovisa ditt arbete, behöver det inte stå att du har vissa utgifter. Hur jag redovisar uppgiften är ganska fritt.
            Janne
            Tack janne.

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3216

Tack janne.
              Ja, jag ville bara veta din föutsättningar, jag menar inget illa, jag har en massa ideer hur du ska göra, men jag måste veta förutsättningarna.
              Annars kan jag berätta ungefär hur du ska göra för att tjäna pengar på din odling av fisk, men du kan inte motivera det så flummigt att du ska driva ett föreetag i ett år i utbildningssyfte och sedan inte ta med alla kostnader, för du måste väkredovisa ditt arbete.
              Men jag är helt övertygad att man kan tjäna 10000 kr om året på lång sikt, men inte med bara 6 st akvarium som det står i lagen att man bara få ha utan att gå dessa kurser plus att man åker på att djurskyddsmyndigheten kan komma och kolla dig när som helst, och lär det till att ha en handlingsplan klar.Janne

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3216

Ja, jag ville bara veta din föutsättningar, jag menar inget illa, jag har en massa ideer hur du ska göra, men jag måste veta förutsättningarna.
                Annars kan jag berätta ungefär hur du ska göra för att tjäna pengar på din odling av fisk, men du kan inte motivera det så flummigt att du ska driva ett föreetag i ett år i utbildningssyfte och sedan inte ta med alla kostnader, för du måste väkredovisa ditt arbete.
                Men jag är helt övertygad att man kan tjäna 10000 kr om året på lång sikt, men inte med bara 6 st akvarium som det står i lagen att man bara få ha utan att gå dessa kurser plus att man åker på att djurskyddsmyndigheten kan komma och kolla dig när som helst, och lär det till att ha en handlingsplan klar.Janne
                Jag kan ju lägga till en sak till, du får bara ha 6 baljor, för om du har mer så måste du gå dessa djurkurser, det är en kostnad på mellan 20000 till 30000.
                Men om du vill ha reda på hur dom flesta andra gör som har mer än 6 baljor, så kan jag berätta det för dig, men det känns inte som en bra sak när du ska redovisa ditt arbete.Janne

Kommentar

• TutenStain
                  Användare
                  • September 2008
                  • 168

Det är kanske flummigt nu, eftersom jag bara sitter och bollar med idén. Men självklart so kommer jag sätta upp en riktig budged med allt inräknat och en affärsplan. Det är bara så att jag har fasnat om det går dra upp X antal yngel för att gå minst jämnt ut på 6st akvarier. Nästa steg blir att ta kontakt med affärer/grossister.

Låt oss säga 4+ 125cm. Hälften för vuxna fiskar. De andra är indelade i delar, så att det fungerar som mindre yngelkar.
                  Senast redigerad av TutenStain; 04 September 2010, 10:26.

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3216

Det är kanske flummigt nu, eftersom jag bara sitter och bollar med idén. Men självklart so kommer jag sätta upp en riktig budged med allt inräknat och en affärsplan. Det är bara så att jag har fasnat om det går dra upp X antal yngel för att gå minst jämnt ut på 6st akvarier. Nästa steg blir att ta kontakt med affärer/grossister.

Låt oss säga 4x 125cm. 2 för vuxna fiskar. De två andra är indelade i delar, så att det fungerar mindre yngelkar.
                    Nej, det är i princip omöjligt att få in 10000 kr på ett år med bara 6 akvarium.Janne

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3216

Nej, det är i princip omöjligt att få in 10000 kr på ett år med bara 6 akvarium.Janne
                      Jag själv har ca plus 20 baljor, jag hamnar ungefär på 10000 per år minus el vatten, fiskinköp och mat.
                      Men jag driver det inte till 100%, låt säga att jag driver det till ca 65%, men det är alltid en risk med levande djur att driva dom för hårt eller att driva upp maximalt med yngel.Man får mycket mindre marginaler när det gäller sjukdomar.
                      Plus att det kostar mera i pumpar el och vattenbyten ju mera fiskar du driver upp, så min siffra på 65% är nog en rätt så bra siffra på hur många procent du ska utnyttja din odling.Janne

Kommentar

• TutenStain
                        Användare
                        • September 2008
                        • 168

Kan du förklara varför? (inte för att jag inte tror dig, men skulle vara kul att veta)

Låt oss säga att målet blir runt 350-400 yngel. Det behövs då ca 30 yngel per månad, vilket är ca 2-3 ruvande honor. Yngeln stoppar jag i mindre kar för att sedan gå tillsammans i ett större kar. Negativ kritik mottages gärna.
                        Senast redigerad av TutenStain; 04 September 2010, 10:35.

Kommentar

• Decimus
                          Användare
                          • June 2006
                          • 961

Beror inte det på vilken typ av fisk han odlar?, Om han tex skulle välja;

Så är det nog inte så svårt att få ihop 10 000. Dom säljs ju i handeln för 700-900 spänn stycket. Så säg att han säljer dem för 500 spänn till grossisterna, då behöver han "bara" få till 20 st yngel..)

Men det är ju en rejäl inköps summa då så klart.. Dock så skulle han för modligen klara det på 3 akvarium.. ( ren gissning nu ej fakta..)

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3216

Ursprungligen postat av Decimus

Så är det nog inte så svårt att få ihop 10 000. Dom säljs ju i handeln för 700-900 spänn stycket. Så säg att han säljer dem för 500 spänn till grossisterna, då behöver han "bara" få till 20 st yngel..)

Men det är ju en rejäl inköps summa då så klart.. Dock så skulle han för modligen klara det på 3 akvarium.. ( ren gissning nu ej fakta..)
                            Det finns ingen grossist som ger mer 100 kr för en sådan fisk plus att dom flesta inte vill ha sådana fiskar, det är alldeles för stor risk att dom dör plus att det finns knappt några som sysslar med sådana fiskar, dom sakerna tillsammans gör att grossister inte är beredda att betala vad den fisken är värd.Janne
                            Senast redigerad av malawijanne; 04 September 2010, 10:56.

Kommentar

• Erik Österlund
                              NCS Medlem

• January 2005
                              • 3788

Ursprungligen postat av Decimus

Fast så funkar det väl inte? Det är kanske lite svårare att odla den fisken än att t ex odla estherae, jag vet inte för jag har ingen egen erfarenhet av den fisken, men det brukar ju vara så att om något är ovanligt eller svårt att få fram = dyrt.

Sen är det ju också så att en dyrare "produkt" säljer inte lika många, d v s färre potentiella köpare vilket kan vara en risk. Kanske är det ingen som vill köpa för att den blir för dyr. Dessutom är det ju en väldigt stor risk att investera i så dyra fiskar ifall avelsgruppen börjar strula då kan man förlora hela "företaget". Jag tror på att köra lättsålda, billiga fiskar som inte bara nördar vill köpa. Hur många "vanliga" avkvarister lägger 700 - 900:-/fisk?

Kommentar

• cichlids4fun
                                • April 2002
                                • 3109

det som kommer vara svårast är väl att få råd med både nya akvarier och avelsfisk, för ska du inom ett år dra upp mycket fisk så behöver du ju köpa in vuxna fiskar i ganska stor mängd och det kanske kostar 80-100krst minst och då har du bara råd med typ 50st om du ska ha lite akvarier oxå.
                                köper du ungdjur kan det ju dröja ett halvår innan du har lek överhuvudtaget. sen dröjer det ju minst 3-4 månader innan du har nåt som kan säljas alls då blir det ju svårt att hinna med att få fram tillräckligt med yngel

bättre då att som nämnts köpa en svärdbärare om du säger att du vill köpa 300st kan jag tänka mig att du kan få dem till billigt pris och efter ca 3-4 månader kan du säkewrt ha en produktion på minst 300-400 yngel i månaden som efter 3-4 månader är säljklara. de kan du sälja till grossist för 5kr/st eller till affär för 8-10kr/st och enkel matematik säger då med lågt räknat så hinner du få fram ca 2400 säljklara yngel som du säljer för mellan 12000-24000kr..........
                                Mvh
                                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

Arbetssätt...