Hur menar du då ?
hur menar du nu kjell utveckla gärna.
Detta är ju också anledningen till att många miljömyndigheter som CITES, FAO, Iwokrama etc. etc. aktivt ekonomiskt stödjer denna verksamhet och även pläderar för att den skall utökas. CITES har ju t.ex. initierat en utredning som gick ut på att förbjuda odling av akvariefisk i andra länder än i ursprungslandet.
Så man kan nog t.o.m. krasst påstå att det enda som överhuvudtaget kan karakteriseras som miljövänligt är s.k. sjöodlat eller vildfångat
En del brukar ju säga att det är fel med transporter men CO2-förbrukningen under en transport från ett fjärran land utgör en bråkdel av hur mycket CO2 som förbrukas av att dra upp en fisk till försäljningsstorlek i Sverige.
Om man ser till CO2-förbrukningen i ett akvarium med enbart vildfångade fiskar så utgörs den till 1-2% av transporten från ursprungslandet. Så den siffran är försumbar och om man använder transporten som argument mot att ha vildfångat så skall man inte ha akvarium överhuvudtaget.
Nåväl allt detta och med exakta siffror angivna redovisar jag ju i mitt akvariemiljöföredrag som folk i Sverige är totalt ointresserade av. Jag har hållit det i några få föreningar, men det är nog det av alla mina föredrag under 35 akvarieår som har samlat minst åhörare.
Kommentar