Var kan jag köpa torv till akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JK.
    Användare
    • June 2010
    • 136

    Var kan jag köpa torv till akvarium?

    Mitt osmosfilter är igång, jag har varit i olika affärer men bara hittat låghumifierad torv. Tänkte blanda osmosvatten och kranvatten och använda torv, men var hittar man det i exempelvis Göteborg? Eller är det att beställa från internet som gäller?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    En del märken (t ex Eheim) har bra torv i sitt sortiment. Betydligt billigare är dock att köpa från någon handelsträdgård. Kolla efter ogödslad trädgårdstorv eller torvblock. Testa torven när du köpt den, så du vet om den är bra samt hur mycket krut det är i den. Lägg en näve torv i en liten burk med osmosvatten, och låt den ligga i 24 timmar. Efter det mäter du pH. Lufta igenom vattnet någon timme, och mät pH igen. Har pH:t stigit är torven olämplig. De torvblock jag kör med nu sänker pH i osmosvatten till strax över fyra.

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

      #3
      Tack för svaret, var på en handelsträdgård och en affär med trädgårdsavdelning. På det första stället var det torv med beteckningarna h2-h3 eller h4 tror jag, på det andra stället stod det ingen beteckning utan det var lösa torvblock. Dock var det kvar gamla rotbitar och dylikt så jag antar att den inte speciellt nedbruten. Men då är det bara att fortsätta, förr eller senare hittar man!

      Kommentar

      Arbetssätt...