Att tillverka ytterfilterbehållare i rostfritt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kexxet
    Användare
    • August 2010
    • 3

Att tillverka ytterfilterbehållare i rostfritt

Är det skadligt eller bör man tänka på något speciellt om man svetsar ihop en egen ytterfilterbehållare i syrafast rostfri plåt?
    Kan det uppstå gifter eller dyligt?

edit. felstavning
    Senast redigerad av Kexxet; 28 August 2010, 13:03.
  • endymion

Har du erfarenhet av att svetsa rostfritt? Och har du rätt utrustning? Rostfritt bildar en extremt giftig gas när det svetsas om du inte visste det.

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Ursprungligen postat av Kexxet
      Är det skadligt eller bör man tänka på något speciellt om man svetsar ihop en egen ytterfilterbehållare i syrafast rostfri plåt?

edit. felstavning
      Egna behållare läcker alltid..........
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kexxet
        Användare
        • August 2010
        • 3

Okey. Egen med modifikation.
        Det är en svetsare som svetsar rostfritt dagligen som skall tillverka behållaren åt mig, så läckage räknar jag bort. Det som jag är orolig för är ifall akvarievatten och rostfritt kan medföra något negativt för Malawi.

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Hej Kexxet och välkommen till detta formidabla forum!

Förr i tiden så gjorde man akvarier i rostfritt stål och kittade fast rutorna. En del hade inte glas på botten.
          Såvitt jag vet så är det ingen fara, så länge du inte använder saltvatten!
          Jag har några kar i rostfritt och vattnet går nog i beröring med det rostfria på sina ställen, bl.a. genom en sprucken glasskiva i botten, och inget har hänt.

Visa gärna bild på skapelsen när den är färdig!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Roger R
            Användare
            • February 2009
            • 15

Ursprungligen postat av Kexxet

edit. felstavning
            Man skiljer på rostfria stål och syrafasta stål, i ditt fall så använder du tydligen syrafast stål vilket är bra. Syrafast stål är mer resistent mot clorider (salter) än vad rostfritt stål är. Innan svetsning skall plåtarna rengöras från olja/fett med t.ex aceton fri från olja. Som svetsmetod skall du helst använda TIG svetsning, så att du får mjuka fattningskanter i svetsen. Svetsen skall efterbehandlas, det kan uppstå korrisionsproblem vid svetsen om den ej efterbehandlas, vilket innebär att all blånad och svärta kring svetsen skall avlägsnas med polering eller betning.
            Om du använder betning är det viktigt att rengöra alla rester från betningen, för det är mycket giftigt. Om du följer dessa råd kommer du ej att få några problem med gifter från det syrafasta stålet.

MVH
            Roger R

Kommentar

Arbetssätt...