Funderingar kring filter till 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

    #16
    Ursprungligen postat av Norrland
    Kör FX5 i min ikola burk.
    Jag andvander inte deras utblås - bytte ut den mot ett vinklat PVC stycke. Sedan kor jag bara macaroner och bio bollar i filtret. Tog ut filter mattan. Det ar ett xvla drag i det filtret - flyttar sanden i andra sidan av mitt 140gal burk.

    Mycket nojd med detta filter.
    Konstigt att du tycker det är bra drag, men det e kanske fel på min fx5:a för jag tycker det e dåligt drag i mitt 540L kar så jag har satt in en 2252 eheim innerfilter oxå!
    CA

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

      #17
      Ursprungligen postat av RobinH
      Jag kör båda utblåsen snett mot framrutan vid ytan och på så vis strömmar en del vatten mot bottnen.
      Så kör jag med i det kar på bilden tidigare i tråden. Vattnet från utblås i varsin hörna möts i mitten av frontrutan lite upp mot ytan. Blir bra turbulens först mot ytan och ner mot botten. Och allt vatten går väl så småningom in bakom bakgrunden.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #18
        Jag kommer att göra något liknande. Två mot mittenoch ett insug i ena änden.

        Vad gäller galler för insuget i BTNen, vad ska jag tänka på? Vanligt BTN galler, fyrkantigt grovt stålnät från biltema skuret rektangulärt? Hur högt över botten på BTN bakgrunden, det ska ju rymmas sand så en 10cm upp i underkant kanske är lämpligt? Andra bra tips?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

          #19
          Ursprungligen postat av DRE
          Jag kommer att göra något liknande. Två mot mittenoch ett insug i ena änden.

          Vad gäller galler för insuget i BTNen, vad ska jag tänka på? Vanligt BTN galler, fyrkantigt grovt stålnät från biltema skuret rektangulärt? Hur högt över botten på BTN bakgrunden, det ska ju rymmas sand så en 10cm upp i underkant kanske är lämpligt? Andra bra tips?
          Jag skulle kanske välja att ha ett hål upptill också, kanske med grov filtermattsbit. Raster nedtill kan ju bli igensatt och pumpen börjar tömma vattnet bakom btn och gå torr. Något slags säkerhetshål upptill är bra

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #20
            Det var ett bra tips.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • December 2009
              • 557

              #21
              Ursprungligen postat av RobinH
              Konstigt att du tycker det är bra drag, men det e kanske fel på min fx5:a för jag tycker det e dåligt drag i mitt 540L kar så jag har satt in en 2252 eheim innerfilter oxå!
              Nej du. Det sprutar na sa forbannat. Folj mina rad hur du satter up filtret. Byt utblas, filter matrial, kor inblas utblas pa samma sida dvs korta av slangarna till filtret. Har du en video pa ditt filter sa kan jag titta om det ar nagot fel pa din FX5.
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • August 2008
                • 2150

                #22
                Ursprungligen postat av Norrland
                Nej du. Det sprutar na sa forbannat. Folj mina rad hur du satter up filtret. Byt utblas, filter matrial, kor inblas utblas pa samma sida dvs korta av slangarna till filtret. Har du en video pa ditt filter sa kan jag titta om det ar nagot fel pa din FX5.
                Spelar ingen roll för jag ska sälja det i vilket fall som helst men tack ändå!
                CA

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • August 2004
                  • 1607

                  #23
                  Undrar

                  Ursprungligen postat av RobinH
                  Spelar ingen roll för jag ska sälja det i vilket fall som helst men tack ändå!
                  hur stort akvarium du kör FX5an i? Även om du tycker att den har dåligt tryck så kanske den renar bra i allafall eller? (funderar på en FX5a)

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • August 2004
                    • 1607

                    #24
                    Hmm

                    Ursprungligen postat av doohan
                    hur stort akvarium du kör FX5an i? Även om du tycker att den har dåligt tryck så kanske den renar bra i allafall eller? (funderar på en FX5a)
                    missade att du redan angett storlek(540L) tidigare i tråden......

                    Kommentar

                    • Norrland
                      Användare
                      • December 2009
                      • 557

                      #25
                      Ursprungligen postat av doohan
                      hur stort akvarium du kör FX5an i? Även om du tycker att den har dåligt tryck så kanske den renar bra i allafall eller? (funderar på en FX5a)
                      Mina tva cent: FX5 polerar inte vattnet direct. Men det ar en enorm aktivitet i biomassan i filtret. Nar du tar ut materian sa ar den valdigt varm - som i en kompost.

                      Ar det nagon annan som har noterat detta i era andra filter? For mig ar det namvart hogt i FX5.
                      Senast redigerad av Norrland; 30 August 2010, 11:42.
                      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                      Kommentar

                      • jemtlänningen
                        Användare
                        • May 2009
                        • 113

                        #26
                        Ursprungligen postat av DRE
                        Det var ett bra tips.
                        Tjena du kan även skära ut en bit av filtermattan ock sätta i hålet så slipper du nät det blir som ett förfilter. Jag kommer att bygga filterhörna på hö sida pluss utblås på varje sida så att strömmen möts på mitten det funkar bra pluss att jag kommer att köra med 2st aquabee 3000l dom pumparna funkar bra . jag har haft såna förut. Härliga Jemtland

                        Kommentar

                        • RobinH
                          Användare
                          • August 2008
                          • 2150

                          #27
                          Ursprungligen postat av jemtlänningen
                          Tjena du kan även skära ut en bit av filtermattan ock sätta i hålet så slipper du nät det blir som ett förfilter. Jag kommer att bygga filterhörna på hö sida pluss utblås på varje sida så att strömmen möts på mitten det funkar bra pluss att jag kommer att köra med 2st aquabee 3000l dom pumparna funkar bra . jag har haft såna förut. Härliga Jemtland
                          En bit filter matta är nog större risk att det blir igen täppt än för rasterna eller nät...
                          CA

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            #28
                            Jag köpte 3st filterinsug på 60mm, två längst ned och ett lite högre upp. Åtminstone 2 borde kunna gömmas bakom stenar medan den trdeja kommer att synas lite. Utblåset blir en 45 graders vinkling på andra sidan karet, rör rakt ut från FX5:an.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...