Marin akvarier finns kvar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Marin akvarier finns kvar

    Har själv ett Marin akvarium på 165 l som inhandlades för 31 år sen och har inte limmats om ( ja jag vet att det skall skrotas och lever på övertid).
    Till min förvåning så finns det ganska ofta på blocket Marin akvarier. När upphörde tillverkningen ?, för minst 20 år sen skulle jag tro. Är det en ren slump eller helt enkelt så att det har sålts en väldig massa Marin akvarier. Trots allt facinerande att så dessa tycks leva kvar. Någon annan som noterat att detta märke verkar vara seglivad ?
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

    #2
    Fick ett sådant 1982 på 250 l.Jag tyckte det var världens största akvarium då som 12-åring. Jag hade några fler mindre också i tio år - sen flyttade jag och såg dem aldrig mer. Några större stenbumlingar vart de aldrig prövade med - att Tanganyika upptäckts var inte känt i Småland på den tiden.

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

      #3
      Jag har haft mitt 250 sedan 1981. Akvariet har aldrig varit utan vatten någon längre tid och började läcka i en fog för första gången för några veckor sedan. Karet är nu i drift igen efter silikon byte. Tyvärr byggs inte kar på samma sätt längre. Specielt impad på hur botten är konstruerad.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • Pelle Linerzén
        Användare
        • November 2005
        • 106

        #4
        Ursäkta en lite dum fråga, hur ser dom akvarierna ni pratar om utVad är det speciella med bottenlösningen?
        För övrigt trodde jag att alla akvarier var marina, mer eller mindre iaf ....
        Pånyttfödd med 400 liters malawi

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • September 2007
          • 1525

          #5
          Här har du ett akvarium av märket marin. Under bottenglaset är det ett rutmönster av samma sorts plast som ramen. Det går att belasta botten på dessa kar med stora vikter utan risk för att silikonfogen rämnar. Dagens ramakvarium har oftast inte ens ett stöd i mitten i botten.

          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

            #6
            Ursprungligen postat av HåE
            Här har du ett akvarium av märket marin. Under bottenglaset är det ett rutmönster av samma sorts plast som ramen. Det går att belasta botten på dessa kar med stora vikter utan risk för att silikonfogen rämnar. Dagens ramakvarium har oftast inte ens ett stöd i mitten i botten.

            http://www.blocket.se/vasternorrland...1.htm?ca=4&w=1
            är inte imponerad av glastjock´leken i dessa kar, har lagat 2 (gör aldrig om det) har för mig att det var 5mm i 160L och 6 mm i 250liters och djl-igt bökigt att limma om
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Jag har två sådana 250 liters varav ett är trasigt. Sprucken framruta. Har försökt få bort plastramen, men har gett upp efter 2 timmars bök. Så nu limmar jag dit en ruta på den trasiga.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Jag har två sådana 250 liters varav ett är trasigt. Sprucken framruta. Har försökt få bort plastramen, men har gett upp efter 2 timmars bök. Så nu limmar jag dit en ruta på den trasiga.
                ja det är stor risk att du spräcker de andra rutorna, i ramen är det spår urskurna som glaset är nerstucket i och om de varit duktiga så är det mycket silicon där är ett rent h-lv-te att få bort glasen sen oxå, sen brukar glasen vara sneskurna och bara ifyllt med silicon mellan så det är ingen vacker syn
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Pelle Linerzén
                  Användare
                  • November 2005
                  • 106

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåE
                  Här har du ett akvarium av märket marin. Under bottenglaset är det ett rutmönster av samma sorts plast som ramen. Det går att belasta botten på dessa kar med stora vikter utan risk för att silikonfogen rämnar. Dagens ramakvarium har oftast inte ens ett stöd i mitten i botten.

                  http://www.blocket.se/vasternorrland...1.htm?ca=4&w=1
                  Ahaa, då vet jag vilka det är.....har själv haft såna.......
                  Pånyttfödd med 400 liters malawi

                  Kommentar

                  Arbetssätt...