Växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    Växtakvarium

    Funderar på att dra igång ett lite större växtakvarium till hösten. 140 liter är akvariumet som jag har ståendes. Funderar lite på om jag ska köra lite mer "avancerat" med CO2 och T5 belysning. Än så länge är det bara i planeringstadiet. Fördelen med att vara pappaledig (som jag är nu) är att man har tid med projekt. Nackdelen är att det är mindre pengar när man är hemma .

    Men eftersom jag har galet mycket prylar i förrådet så behöver det kanske inte kosta så mycket. Jag har dock insett att CO2 kostar en slant så frågan är om det är värt det när man ändå är växt-nybörjare som jag är. Kanske blir för svårt... Jag har hittat ett kit som ser ut så här: http://www.pwss.nu/product.php?produ...at=1284&page=1
    Det är ju billigt i inköp, man kan ju köpa till jäst till en ganska rimlig kostnad (ca 300:-/år). Frågan är hur pass bra det funkar. Jag vet att man kan göra egna mäskanläggningar men det vet jag inte om jag orkar hålla på med.

    T5 belysning är också kostsamt men efter vad jag har kunnat förstå så är det mycket mer effektivitet för pengarna, även när det gäller energiåtgången. Min fråga är om det är värt att satsa på till en så pass liten burk. Räcker det med T8?

    Akvariet är 30 cm högt.

    Tacksam för lite hjälp här, känns som att jag famlar runt i mörker. Har försökt att läsa på lite olika forum men nu känns det som att jag börjar blanda ihop allt jag läst...
  • Norrland
    Användare
    • December 2009
    • 557

    #2
    Ja klart du ska kora växt-akvarie. Men om jag vore dig skulle jag kora DIY pet-flaska med CO2. Sedan lagga pengarna pa bra belysning. Om du har en slant over sa hjalper det med att kora bra botten matrial. Kor detta ett tag och sedan anvacera vidare om du tycker om att klippa och langa vaxter en gang i manaden.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

    Kommentar

    • JK.
      Användare
      • June 2010
      • 136

      #3
      Det här är en mindre avancerad metod.

      Kommentar

      • h0llowman
        Användare
        • April 2010
        • 106

        #4
        Erik hoppa in på plantswap.se där kan dom garanterat hjälpa dig med alla dina frågor ..

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av JK.
          Det här är en mindre avancerad metod.

          http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/node/202
          Tack för länken. Jag har funderat tidigare på jordakvarium så det var en intressant och pedagogiskt bra skriven "how-to-do".

          Vet dock inte om det är riktigt det jag är ute efter i det här fallet. Ska däremot fundera på om vi har plats för en 10 liters burk som jag har ståendes. Det är ju nice att det inte behövs mer än belysning för att få det att fungera!

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av h0llowman
            Erik hoppa in på plantswap.se där kan dom garanterat hjälpa dig med alla dina frågor ..
            Tack för tipset! Om inte annat kanske jag kan söka mig till lite mer info, jag har läst lite där tidigare men har som sagt börja blanda ihop all ny kunskap så det känns nästan som att jag fattar mindre nu än jag gjorde innan och då fattade jag inte ett skit så det säger ju en del

            Kommentar

            Arbetssätt...