Ang Kamera!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • June 2010
    • 458

    Ang Kamera!

    Var inne på mediamarkt och köpte mig en olympus E450 digitalsystemkamera och tänkte att det skulle bli kanon att fota fisken men det var inte så lätt som jag trodde, vad kan detta bero på?
    Ni som tar snygga bilder Bla Göran som jag sett några av vilka inställningar är det som gör att du får sån skärpa på bilderna? lr är det helt enkelt i kameran det hela ligger??
    Mvh / Jimmy

    Lokal
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

    #2
    Ciklid fotografering är inte det enklaste. Här har du en tråd med tips.

    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • Kimmy-
      Användare
      • June 2010
      • 458

      #3
      Ursprungligen postat av HåE
      Ciklid fotografering är inte det enklaste. Här har du en tråd med tips.

      http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=3580.0
      Danke schön
      Mvh / Jimmy

      Lokal

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

        #4
        Mitt bästa tips är att ha rejält med belysning eller skaffa extern blixt, sen kör manuella inställningar prova dig fram på slutartid och bländare beroende på ljusmängd men prova f7 och s300 och mixtra därifrån
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #5
          Ursprungligen postat av Kimmy-
          Var inne på mediamarkt och köpte mig en olympus E450 digitalsystemkamera och tänkte att det skulle bli kanon att fota fisken men det var inte så lätt som jag trodde, vad kan detta bero på?
          Ni som tar snygga bilder Bla Göran som jag sett några av vilka inställningar är det som gör att du får sån skärpa på bilderna? lr är det helt enkelt i kameran det hela ligger??
          Det blir inte automatiskt bra bilder med en systemkamera, men förutsättningarna ökar eftersom du enklare kan göra egna inställningar. När förutsättningarna ökar så blir det också roligare att jobba i mörkrummet för att göra bilden bra(mörkrum=datorn).
          Men en bra början är väl att släcka allt i rummet du sitter i så fiskarna lugnar ner sig, se till att ha klart vatten och rena rutor, har du ingen extern blixt så prova utan blixt, det blir helt ok utan blixt så länge du ska göra småbilder för forum o dylikt.
          Sen kräver oftast bilden viss redigering innan den blir riktigt bra, om inte annat måste den förminskas och då oftast skärpas.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          Arbetssätt...