Aha okej jag missförstod, jag förstår vad du menar, trådar om forumets interna problem osv bör nog hållas borta från första sidan. Men vanliga offtopic-trådar tror jag kan göra forumet mer intressant, de flesta av oss har nog inte bara akvariefiskar som intresse. Men jag vet inte, kanske är det bättre att de syns först då man klickar in sig på övrigt-kategorin.
Vad kan du göra för ciklid.org?/ Hur ska vi öka aktiviteten?
Kollaps
X
-
-
Tja, det är väl upp till dem, men om det skulle göra det hade det varit utmärkt. Jag hade garanterat följt trådarna. Det finns dessutom en funktion i forumet som gör att medlemmar kan ha en egen blogg (kolla Zoopet t ex). Vi har inte slagit på den funktionen då intresset inte funnits när vi frågat. Finns det intresse nu? Det finns andra funktioner som vi skulle kunna "marknadsföra" bättre som medlemmarnas akvarium. Allt detta är sådant som vi får ta tag i vid nästa version av sidan designas.
Det räcker kanske att ändra namnet DYI till Projekt.Kommentar
-
Lekte lite med en funktion som hämtar senaste trådarna från flera siter och bara tar ciklidpryttlar: http://www.christianalfredsson.com/ciklid/
Där kan man se lite hur aktiva 3 forum är.Kommentar
-
För att exemplifiera mitt resonemang: bara som exempel: en gång i tiden så lobbade en skara för det oerhört viktiga i att ha en så oerhört viktig avdelning som foto. Hur fotar du din fisk på bästa sätt?, vad behöver du för att fota din fisk på ett bra sätt? hur kan du förbättra ditt fotande?
Problemet är att många förstod inte vitsen med detta, samtidigt som bara medlemmar kan posta bilder. Jag tycker denna avdelning kan vara befogad men problemet är att just de som lobbade för denna avdelning tyvärr lyser med sin frånvaro.
Forumet skall enbart uppfylla sin huvuduppgift som förening och skall inte formas utifrån "nuvarande" engagerades särintressen.
För att vara krass, komplicera inte, behövs inte snyggare forum med schysstare funktioner, forumet är i huvudsak bra som det är. Antingen är NCS oattraktivt för nya besökare (rent tekniskt) eller så vill inte nya besökare besökare interagera med befintliga?? Ja, vad tror vi? jag tror att det förstnämnda iallafall är helt ovidkommande.
Mvh JariKommentar
-
Håller med om att själva forumet inte behöver förändras i utseende. Tror det kan gynna föreningen om alla får lägga in bilder. Kanske något för styrelsen att prata om.Kommentar
-
För att exemplifiera mitt resonemang: bara som exempel: en gång i tiden så lobbade en skara för det oerhört viktiga i att ha en så oerhört viktig avdelning som foto. Hur fotar du din fisk på bästa sätt?, vad behöver du för att fota din fisk på ett bra sätt? hur kan du förbättra ditt fotande?
Problemet är att många förstod inte vitsen med detta, samtidigt som bara medlemmar kan posta bilder. Jag tycker denna avdelning kan vara befogad men problemet är att just de som lobbade för denna avdelning tyvärr lyser med sin frånvaro.
Forumet skall enbart uppfylla sin huvuduppgift som förening och skall inte formas utifrån "nuvarande" engagerades särintressen.
För att vara krass, komplicera inte, behövs inte snyggare forum med schysstare funktioner, forumet är i huvudsak bra som det är. Antingen är NCS oattraktivt för nya besökare (rent tekniskt) eller så vill inte nya besökare besökare interagera med befintliga?? Ja, vad tror vi? jag tror att det förstnämnda iallafall är helt ovidkommande.
Mvh Jari
Denna sida är en av världens mest informativa ciklidsidor, alla andra är chanslösa. Vi mste fixa en struktur som kan hantera detta.
Som sagt, i princip håller jag med. Forumet behöver positiva aktiva användare som tänker på "marknadsföringsvärdet" av sina inlägg. Men sidan attraherar folk den också.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Problemet jag syftar på är snarare att det kan vara lite knepigt att hitta information som faktiskt finns på sidan, inte forumet som sådant. Som exempel, vet du hur du länkar in en youtubefilm? Om inte, försök att hitta det. Vi har ett artikelregister, tre FAQ om jag inte missminner mig (egen forum, forumleverantrens FAQ samt en ciklidFAQ osv).
Denna sida är en av världens mest informativa ciklidsidor, alla andra är chanslösa. Vi mste fixa en struktur som kan hantera detta.
Som sagt, i princip håller jag med. Forumet behöver positiva aktiva användare som tänker på "marknadsföringsvärdet" av sina inlägg. Men sidan attraherar folk den också.
Mvh JariKommentar
-
Självklart passar den typen av inlägg bäst i en "jaggablogg", men får jaggan vita prick, eller om det byggs ett nytt akvarium till jaggan vinner forumet på att frågan ställs i en ny tråd. Men Janne menade nog trådar som inte handlar om fisk.
Personligen tror jag dessa trådar är bra främst för att det får "rävarna" att vara kvar och vara aktiva. Varje gång det brinner till i en tråd ökar fiskinläggen från "rävar" i andra trådar. Däremot bör dessa trådar inte ligga (och de gör det inte) på förstasidan.
Ett förslag som vi har funderat på är att programmera om det som ligger på förstasidan så att det t ex är 10 rena fiskinlägg och 2 från de andra kategorierna (förutom övrigt - övrigt).
Men egenligen är jag helt enig med Jarinen "det behövs bara en väldans massa ciklidsnack och främjande av detta på alla punkter så hittar de hit per automatik". Men när det gäller främjandet på alla punkter behöver vi viss hjälp. Så om vi tar titeln på den här tråden: Det främsta alla kan göra för ciklid.org är att skriva ciklidrelaterade inlägg.
Jag vet när jag bollade för att dessa ointressanta trådarna om foton som inte handlade om ciklider kom upp gång på gång på första sidan.
Ja det tog lång tid innan ni förstod att dela upp fototråden, men fortfarande så hamnar även ickefiskrelaterade foto ämnen på första sidan.
Men det verkar som ni börjar ta till er av kritiken eftersom ni nu säger att det ska finnas högst 2 st ickeciklidrelaterade ämnen på första sidan, ja ni är på rätt väg.
Men ska det verkligen behöva ta så lång tid, det är ju inte grundlagarna ni försöker ändra.JanneKommentar
-
Nja Ola, du har inte helt rätt i ditt inlägg, du skrev att dessa inteciklidrelevanta trådar inte låg på första sidan, denna tråden ligger där, och vad jag vet skulle jag skriva i varjjakttråden så skulle den också hamna på första sidan, detta är bara två exempel på hur du kan förstöra ett ciklidforum med onödiga trådar som inte ska ligga på första sidan.
Jag vet när jag bollade för att dessa ointressanta trådarna om foton som inte handlade om ciklider kom upp gång på gång på första sidan.
Ja det tog lång tid innan ni förstod att dela upp fototråden, men fortfarande så hamnar även ickefiskrelaterade foto ämnen på första sidan.
Men det verkar som ni börjar ta till er av kritiken eftersom ni nu säger att det ska finnas högst 2 st ickeciklidrelaterade ämnen på första sidan, ja ni är på rätt väg.
Men ska det verkligen behöva ta så lång tid, det är ju inte grundlagarna ni försöker ändra.JanneKommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Istället för att skapa dumma onödiga regler för vad som ska få finnas på första sidan under "senast på forumet" är det väl bättre att förlänga listan och visa typ 5 eller 10 trådar till.
Kan aldrig tänka mig att forumet blir mer aktivt bara för att man tar bort(inte visar) vissa trådar, snarare tvärtom.
Ett forum ska vara fritt och inte omgärdas av en massa regler, får det inte synas vad som diskuteras här så söker sig troligen en del till andra ställen och då blir det ännu mindre skrivet här.Kommentar
-
Fototråden har väl ändå varit uppdelad i åratal. Jag kommer inte ihåg att den inte var uppdelad.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag tycker det är väldigt bra att man kan se de senaste trådarna på 1:a sidan. för mig spelar det ingen roll om allt eller bara urvalt finns med, men allt vore väl kanske att föredra. Men jag tycker det kunde bli ännu bättre med en lite större och mer avancerad lista. Något fler trådar samt vem som senast postade. Då kan man se om någon svarat på sina egna inlägg. Jag tror ciklider.se har något liknande.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag tycker det är väldigt bra att man kan se de senaste trådarna på 1:a sidan. för mig spelar det ingen roll om allt eller bara urvalt finns med, men allt vore väl kanske att föredra. Men jag tycker det kunde bli ännu bättre med en lite större och mer avancerad lista. Något fler trådar samt vem som senast postade. Då kan man se om någon svarat på sina egna inlägg. Jag tror ciklider.se har något liknande.
,Roligt att du nämner ciklider.se, eftersom jag har varit en hel del det sista halvåret.
PÅ ciklider.se ligger bara fiskrelaterade trådar på första sidan, varför är det så?
Till skillnad mot detta forumet.
Jo jag har en teori. Det sitter ett gäng äldre som har varit på detta forumet väldigt länge.
Dom älskar att debattera ditt och datt, men det är tyvärr inte så mycket fiskrelaaterade ämnen som avyttras i diskussionen.
För att dessa nybörjarfrågor som kommer upp gång på gång, det har dom diskuterat många gånger innan , så det är inte intressant längre att svar på dom inläggen för dom.
Och nu när det kommer upp intressanta miljöfrågor eller vargjakt eller andra trådar som dom tycker är intressanta, ja då är det aktivitet på dom, dessa trådar ligger på första sidan och oftast så ligger dom längst upp eftersom det skrivs mycket i tråden, ja dom engagerar verkligen en del äldre medlemmar.
Det är klart när nu denna nybörjaren har lag ut en nybörjarfråga och inte få igång någon diskussion i sin tråd, han ser att den kommer längre och längre ner på listan samtidigt som dessa andra trådar diskuteras flitigt.
Ja han tröttnar, söker sig till ciklider,se, för där får han svar från likasinnade, det vill säga folk som diskuterar ciklider, det var det skälet till varför han sökte sig till vårat forum.
Att få svar på sina frågor om sina kära fiskar.
Det är ett av skälen varför jag tycker att det är grymt viktigt att det bara finns ciklidfrågor på första sidan, för det är väl en ciklidförening.
Det med kvotering, ja det är roligt ord för akademiker, men jag tycker inte att det passar just i detta fallet.JanneKommentar
-
Istället för att skapa dumma onödiga regler för vad som ska få finnas på första sidan under "senast på forumet" är det väl bättre att förlänga listan och visa typ 5 eller 10 trådar till.
Kan aldrig tänka mig att forumet blir mer aktivt bara för att man tar bort(inte visar) vissa trådar, snarare tvärtom.
Sen undrar jag hur många det är som kollar vilka trådar som finns på första sidan.
Jag går direkt till forumet och trycker på Senaste ämnen Skulle tro att de flesta gör så.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar