Vad kan du göra för ciklid.org?/ Hur ska vi öka aktiviteten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Vad kan du göra för ciklid.org?/ Hur ska vi öka aktiviteten?

Vi önskar nog alla fler besökare på ciklid.org samt vårt forum och i förlängningen fler medlemmar i NCS. För att uppnå detta har det blivit uppenbart att sidan bör uppdateras. Därför undrar vi vad ni anser är bra med sidan och som inte bör ändras, men även vad som inte fungerar så bra.

Ännu viktigare är dessutom att vi behöver aktiva personer som har kunskap om hur dessa förändringar ska genomföras. Har du kunskap och framförallt möjlighet att lägga ideellt arbete på följande. Föreslå gärna till ytterligare områden så lägger jag till dem här:

• Webbdesign
    • programmering
    • SQL, Access eller nått annat databasprogramsspråk
    • Öka vår ”synlighet” på nätet

Som i alla föreningar är ju fler engagerade medlemmar desto bättre! Tycker du att det ovan är ohyggligt trist, men ändå vill göra något? Vi behöver alltid fler som hjälper till med artregistret och Ciklidbladet! Annars är det absolut viktigaste att delta aktivt och konstruktivt i forumet! Att ge konstruktiva förslag i den här tråden är också att aktivt bidra till ciklid.org.

Den här diskussionen ska inte handla om styrelsens prioriteringar och jag ber alla att hålla den i positiv anda!
    Senast redigerad av Ola Svensson; 25 August 2010, 10:55.
    Med vänliga hälsningar

Ola
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

Jag anmäler mig som intresserad av att jobba med webbdesign. Vore kul om någon annan var intresserad av det, jag kan mallar, css osv bra men är svagare på grafik.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Christian Alfredsson
      NCS Medlem

• April 2002
      • 4179

Inga mer intressenter? Jag skulle gärna vilja ha någon som kan vara bollplank.

(om jag får jobba med webbdesign)
      Christian Alfredsson

Kommentar

• Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

Jag kan förstås vara bollplank. Kan även titta lite på det grafiska.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Hej

Jag är förstås bollplank. På nästa styrelsemöte som vi håller i samband med Akvariets Dag kommer vi att diskutera detta.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Christian Alfredsson
            NCS Medlem

• April 2002
            • 4179

Va kul då kan kanske jag och Joakim börja titta på det. Vi inväntar akvariets dag och styrelsemötet. Ni kanske har lite generella önskemål som kan ledsaga oss.
            Christian Alfredsson

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Jag har lite förslag hur vi kan göra forumet bättre.

1. Se till att det bara ligger fiskrelaterade trådar på första sidan, alltså inga trådar om hur vi ska rädda skogen, vargjakt och dessa ointressanta trådar hur vi ska rädda forumet..Jag är helt övertygad att den nya medlemmen som nu söker sig till detta forum inte vill läsa om dessa saker, nej denna användare som nu har googlat på ciklider eller fiskar, den användaren vill läsa om hur man sköter sina fiskar.
              2. Nu, när denna nya användare har lyckats komma till vårat eminenta forum, ja då har han säkert tusen frågor, hur skall jag hålla ciklider, vilka sjukdomar kan dom få, men det viktigaste av allt, till 90 procent så har dom fått en balja med ciklider, och dom vill ha reda på vilka ciklider som han har fått., ja då ställer han frågan om vi vet vilka ciklider som han har fått med sin balja, det är ju totalt omöjligt att veta det med en beskrivning, ja då kommer vi till att han får skicka in en bild, vilket han inte får utan att bli medlem, men det får han göra gratis på en annan sajt, ciklider.se, ja valet blir enkelt för denna nya användaren.
              3. Nästa steg är för denna användare, om han är kvar det är att skicka in ett foto, genom att länka genom en gratis fotosajt, men då är han rädd för att skicka in fotot, för att han har ju läst på innan på forumet och följt trådar, och han har ju sett att fotona som andra skickar in, dom blir ju penetrerande in i minsta pixel, och så fort det är något fel på fotot så finns det rätt så många på forumet som skriver att det är så.när jag kommenterar ett foto så gör jag det bara positivt, jag skriver aldrig negativa saker om ett foto.
              4. Varför får inte en ny användare svar inom 12 timmar, det är en gräns som jag tycker är minst rimlig för en sajt, men självklart så tycker jag att man ska kunna få ett svar inom en timma, ja då går jag självklart in på forumsvärdarnas roll, kan inte forumsvärdarn svara inom rimlig gräns så tycker jag att dom har gjort sitt, men jag säger men, det kanske inte är forumsvärdarnas roll att svara inom rimlig tid.Ja då är det mitt förslag se till att engagera mer folk i föreningen som kan svara på inläggen. Jag anmäler mig nu frivilligt att svaa på åtminstone malawiciklider, jag kan säkert mer så ja kan svara på fler ämnen.
              5. Nu går jag in på kritik, jag tycker inte att det ska finnas sjävutnämdas poliser, som tex säger du ska använda PM istället, dom lägger sig en massa saker som dom inte har att göra med, jag kan göra listan lång, men det gör jag inte. Det är faktiskt forumsvärdarna roll att säga till hur det ska vara, och orkar inte forumsvärdarna med det, så har dom för mycket att göra, det finns andra som i föreningen som kan ta över forumsvärdsrollen.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Tack för feedback Janne. Jag lade till en bisats i ämnestiteln så att fler vågar svara.

Tillägg: Rent generellt är det ju jättebra om fler är "på" och svarar vänligt och tydligt särskilt på nybörjarfrågor. Jag håller helt med dig Janne.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 03 September 2010, 20:50.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Tack för feedback Janne. Jag lade till en bisats i ämnestiteln så att fler vågar svara.
                  Helt okej Ola.
                  Jag har en annan sak som jag har funderat på en hel del, varför lägger medlemmar upp sina bilder på sina bloggar istället för att lägga upp det i vårat forum.
                  Jag själv som har en (blogg) på ciklider.se . jag ser ju själv hur många som följer min tråd.
                  Det finns ju minst 2 st i våran förening som det står om i bladet, Patrik och Albin, varför har inte dom egna trådar om vad som händer deras lokaler, det är sådant som skapar intresse, det är sådant som nya användare vill se.
                  Mycket bilder, lite kommentarer, ja jag har fler ideer.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av malawijanne
                    varför har inte dom egna trådar om vad som händer deras lokaler, det är sådant som skapar intresse, det är sådant som nya användare vill se.
                    Mycket bilder, lite kommentarer, ja jag har fler ideer.Janne
                    Tja, det är väl upp till dem, men om det skulle göra det hade det varit utmärkt. Jag hade garanterat följt trådarna. Det finns dessutom en funktion i forumet som gör att medlemmar kan ha en egen blogg (kolla Zoopet t ex). Vi har inte slagit på den funktionen då intresset inte funnits när vi frågat. Finns det intresse nu? Det finns andra funktioner som vi skulle kunna "marknadsföra" bättre som medlemmarnas akvarium. Allt detta är sådant som vi får ta tag i vid nästa version av sidan designas.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Tror att ciklid.se kännetecknas av en skara människor som är tighta och känner varann, samt på många håll brister i ödmjukhet. Som "rookie" kan det nog kännas svårt att förbehållslöst ventilera, resonera om saker utan att känna sig som ytterligare en nybörjare som undrar om nåt som svarats på 50 11 ggr.

Om vi är ute efter nya besökare så är det på denna punkten det måste ske en förändring. Vidare tror jag att ciklid.se skulle må bra av att skippa denna ständiga och öppna självrannsakan. Det behövs ingen analys, det behövs bara en väldans massa ciklidsnack och främjande av detta på alla punkter så hittar de hit per automatik.

För att svara på titeln av tråden: just för tillfället kan jag nog inte göra mer än att bidra med synpunkter angående ciklid.se och det är ju det jag gör.........

Mvh Jari

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Tja, det är väl upp till dem, men om det skulle göra det hade det varit utmärkt. Jag hade garanterat följt trådarna. Det finns dessutom en funktion i forumet som gör att medlemmar kan ha en egen blogg (kolla Zoopet t ex). Vi har inte slagit på den funktionen då intresset inte funnits när vi frågat. Finns det intresse nu? Det finns andra funktioner som vi skulle kunna "marknadsföra" bättre som medlemmarnas akvarium. Allt detta är sådant som vi får ta tag i vid nästa version av sidan designas.
                        Ja det är självklart upp till dom, man kan ju inte tvinga någon att skriva.
                        Men ibland så sitter jag här och läser på ciklid.se.
                        Jag läser att en del av dom gamla rävarna , dom tycker att det är tjatigt att gång på gång svara på samma frågor, ja visst är det samma frågor gång på gång, ja visst kan vi länka till andra trådar.
                        Men, det är inte det den nya användaren vill. han vill ha svar på sina specicifika frågeställningar och det är det som gör att man får ett levande forum, det är att svara på samma fråga gång på gång och är man inte beredd att göra det, då ska man inte gnälla att man inte får till nya medlemmar.
                        Ps jag har läst på detta forum att vissa gamla rävar väljer sina ämnen efter vad dom är intresserade utav, det är ju därför ni får era mastodanttrådar som inte handlar om fisk utan något helt annat annat som inte den nya användaren vill läsa om.Janne

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ps jag har läst på detta forum att vissa gamla rävar väljer sina ämnen efter vad dom är intresserade utav, det är ju därför ni får era mastodanttrådar som inte handlar om fisk utan något helt annat annat som inte den nya användaren vill läsa om.Janne
                          Jag vet inte, är det verkligen bättre att splitta maratontrådarna? Finns det inte en risk att det kryllar av småtrådar i så fall, om samma fiskar? Maratontrådarna blir ju långa av en anledning.
                          "Jaggorna har lekt!"
                          "Nya bilder på min jaggahane"
                          "Idag flyttade jag ena jaggan"
                          "Några nya bilder (jaggan)"
                          "Idag fick jaggan levande foder"
                          "En liten bild på jaggorna bara"
                          "Lek igen (jaggor)"
                          etc...
                          Ett mer levande forum, eller spamming?
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Ursprungligen postat av FI
                            Jag vet inte, är det verkligen bättre att splitta maratontrådarna? Finns det inte en risk att det kryllar av småtrådar i så fall, om samma fiskar? Maratontrådarna blir ju långa av en anledning.
                            "Jaggorna har lekt!"
                            "Lek igen (jaggor)"
                            etc...
                            Ja, nu menar jag inte att mastodontfrågorna som handlar om fisk, dom tycker jag är bra, nej jag menar dessa frågor som ofta ligger på första sidan och som inte handlar om fisk, typ hur ska vi göra forumet bättre eller vargjakt eller rädda skogen.
                            Nej bort med dessa trådar från första sidan som inte handlar om ciklider, och som tyvärr engagerar denna inre klubben att svara på, då är det inga problem att svara på inlägg, det blir en väldans aktivitet.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av FI
                              "Jaggorna har lekt!"
                              "Lek igen (jaggor)"
                              etc...
                              Självklart passar den typen av inlägg bäst i en "jaggablogg", men får jaggan vita prick, eller om det byggs ett nytt akvarium till jaggan vinner forumet på att frågan ställs i en ny tråd. Men Janne menade nog trådar som inte handlar om fisk.

Personligen tror jag dessa trådar är bra främst för att det får "rävarna" att vara kvar och vara aktiva. Varje gång det brinner till i en tråd ökar fiskinläggen från "rävar" i andra trådar. Däremot bör dessa trådar inte ligga (och de gör det inte) på förstasidan.

Ett förslag som vi har funderat på är att programmera om det som ligger på förstasidan så att det t ex är 10 rena fiskinlägg och 2 från de andra kategorierna (förutom övrigt - övrigt).

Men egenligen är jag helt enig med Jarinen "det behövs bara en väldans massa ciklidsnack och främjande av detta på alla punkter så hittar de hit per automatik". Men när det gäller främjandet på alla punkter behöver vi viss hjälp. Så om vi tar titeln på den här tråden: Det främsta alla kan göra för ciklid.org är att skriva ciklidrelaterade inlägg.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...