Vad kan du göra för ciklid.org?/ Hur ska vi öka aktiviteten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3216

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Jag är benägen att hålla med dig i denna fråga!
    Sen undrar jag hur många det är som kollar vilka trådar som finns på första sidan.
    Jag går direkt till forumet och trycker på Senaste ämnen Skulle tro att de flesta gör så.
    Ja sökte för skoj på ciklid på google, ja ciklid,se kom längst upp, jag går nu pratar jag om denna personen som aldrig varit inne på ciklid,se.
    Ja vad får han se, jo en tavla om en massa trådar, han kanske aldrig har varit inne på ett forum förut, jag tror att han börjar läsa från början, varför ska han söka sig längst ner till sidan där det står forum, nej, han går inte in och kollar forumet först, testa själv och sök på ciklid och tänk er in, att ni aldrig har varit på denna sajten.Janne

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Jag är benägen att hålla med dig i denna fråga!
      Sen undrar jag hur många det är som kollar vilka trådar som finns på första sidan.
      Jag går direkt till forumet och trycker på Senaste ämnen Skulle tro att de flesta gör så.
      Eftersom som du säger Wilhelm, att dom flesta går direkt till forumet och trycker på senaste ämnen.
      Då är ju denna debatten redan löst, lägg bara ciklidrelaterade ämnen på första sidan, för att dom flesta går ju till forumet med en gång så då spelar det ingen roll att vi lägger dom ciklidrelatårade trådar på förstasidan.
      Alla blir nöjda med dettaJanne

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja sökte för skoj på ciklid på google, ja ciklid,se kom längst upp, jag går nu pratar jag om denna personen som aldrig varit inne på ciklid,se.
        Ja vad får han se, jo en tavla om en massa trådar, han kanske aldrig har varit inne på ett forum förut, jag tror att han börjar läsa från början, varför ska han söka sig längst ner till sidan där det står forum, nej, han går inte in och kollar forumet först, testa själv och sök på ciklid och tänk er in, att ni aldrig har varit på denna sajten.Janne
        Bara för att man är nybörjare på ciklider innebär inte att man är nybörjare på att surfa på internet. Majoriteten av internetanvändarna vet hur man söker sig fram i olika forum.

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Det med kvotering, ja det är roligt ord för akademiker, men jag tycker inte att det passar just i detta fallet.Janne
          Ändå är det det du förespråkar.

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3216

Ursprungligen postat av Lundensis
            Bara för att man är nybörjare på ciklider innebär inte att man är nybörjare på att surfa på internet. Majoriteten av internetanvändarna vet hur man söker sig fram i olika forum.
            Du och jag umgås nog inte i samma kretsar, jag vet många jag får hjälpa med att söka info på nätet, så det stämmer nog inte att majoriteten vet hur man söker sig fram i forum.Janne

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3216

Ursprungligen postat av Lundensis
              Ändå är det det du förespråkar.
              Jag som trodde att tråden handlar om hur vi ska göra forumet bättre.
              Men du har säkert rätt lundensi, vi tar en debatt om kvotering istället.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Hej

Det vi har diskuterat inom styrelsen och Joakim D är inte kvotering egentligen utan en lite mer utförlig lista på förstasidan med en uppdelning på diskussion om ciklider/akvarier och övrig diskussion. Hur en sådan uppdelning skulle se ut och om det är en bra ide ligger fortfarande på diskussionsstadiet.

Jag tittar aldrig på listan på förstasidan så jag är inte rätt person att ha åsikter i frågan. Listan är i första hand för att locka till sig dem som inte besöker forumet ofta eller som nyligen hittat till sidan.

Ni får gärna diskutera frågan vidare, men jag vågar nog påstå att styrelsen har den information den behöver för vår diskussion vi ska ha på nästa styrelsemöte under Akvariets Dag i Haninge.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

Jag har lite förslag hur vi kan göra forumet bättre.

1. Se till att det bara ligger fiskrelaterade trådar på första sidan, alltså inga trådar om hur vi ska rädda skogen, vargjakt och dessa ointressanta trådar hur vi ska rädda forumet..Jag är helt övertygad att den nya medlemmen som nu söker sig till detta forum inte vill läsa om dessa saker, nej denna användare som nu har googlat på ciklider eller fiskar, den användaren vill läsa om hur man sköter sina fiskar.
                  Detta är vad jag kallar ett förslag till kvotering.

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

,Roligt att du nämner ciklider.se, eftersom jag har varit en hel del det sista halvåret.
                    PÅ ciklider.se ligger bara fiskrelaterade trådar på första sidan, varför är det så?
                    Till skillnad mot detta forumet.
                    Jo jag har en teori. Det sitter ett gäng äldre som har varit på detta forumet väldigt länge.
                    Dom älskar att debattera ditt och datt, men det är tyvärr inte så mycket fiskrelaaterade ämnen som avyttras i diskussionen.
                    För att dessa nybörjarfrågor som kommer upp gång på gång, det har dom diskuterat många gånger innan , så det är inte intressant längre att svar på dom inläggen för dom.
                    Och nu när det kommer upp intressanta miljöfrågor eller vargjakt eller andra trådar som dom tycker är intressanta, ja då är det aktivitet på dom, dessa trådar ligger på första sidan och oftast så ligger dom längst upp eftersom det skrivs mycket i tråden, ja dom engagerar verkligen en del äldre medlemmar.
                    Det är klart när nu denna nybörjaren har lag ut en nybörjarfråga och inte få igång någon diskussion i sin tråd, han ser att den kommer längre och längre ner på listan samtidigt som dessa andra trådar diskuteras flitigt.
                    Ja han tröttnar, söker sig till ciklider,se, för där får han svar från likasinnade, det vill säga folk som diskuterar ciklider, det var det skälet till varför han sökte sig till vårat forum.
                    Att få svar på sina frågor om sina kära fiskar.
                    Det är ett av skälen varför jag tycker att det är grymt viktigt att det bara finns ciklidfrågor på första sidan, för det är väl en ciklidförening.
                    Det med kvotering, ja det är roligt ord för akademiker, men jag tycker inte att det passar just i detta fallet.Janne
                    I Ca-tråden får nybörjarna svar på sina frågor. Hur det är i andra trådar vet jag inte.

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

Du och jag umgås nog inte i samma kretsar, jag vet många jag får hjälpa med att söka info på nätet, så det stämmer nog inte att majoriteten vet hur man söker sig fram i forum.Janne
                      Tvivlar på att de du får hjälpa knappast är representativa för alla internetanvändare.

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2748

,Roligt att du nämner ciklider.se, eftersom jag har varit en hel del det sista halvåret.
                        PÅ ciklider.se ligger bara fiskrelaterade trådar på första sidan, varför är det så?
                        Mig veterligen hamnar även andra typer av trådar på första sidan där också.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3216

Ursprungligen postat av tege
                          Mig veterligen hamnar även andra typer av trådar på första sidan där också.
                          Ja, du har rätt Tege, men på det forumet så diskuteras bara ciklider till 95% så där har man inga problem med att det diskuteras i andra ickeciklidrelaterade trådar.
                          Ja,snegla lite hur det funkar på andra forum, sedan fundera på varför diskuteras det mera ciklider på ciklider,se än på ciklid.se.
                          Ja den som har mest erfarenhet av det måste väl vara förra reaktören för NCS Micke, vad tycker du Micke?Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ja, du har rätt Tege, men på det forumet så diskuteras bara ciklider till 95% så där har man inga problem med att det diskuteras i andra ickeciklidrelaterade trådar.
                            Ja,snegla lite hur det funkar på andra forum, sedan fundera på varför diskuteras det mera ciklider på ciklider,se än på ciklid.se.
                            Ja och på Zoopet diskuteras det ännu mer ciklider än på både ciklid.org och ciklider.se och på Zoopet så är högst 10% av alla trådar ciklidtrådar.

Så utifrån det då så borde det vara ännu mer icke ciklidrelaterade kategorier på ciklid.org då

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3216

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ja och på Zoopet diskuteras det ännu mer ciklider än på både ciklid.org och ciklider.se och på Zoopet så är högst 10% av alla trådar ciklidtrådar.

Så utifrån det då så borde det vara ännu mer icke ciklidrelaterade kategorier på ciklid.org då
                              Med statestik så kan man vända upp och ner på allting.
                              Jag tog fram lite statestik.
                              Antal medlemmar zoopet, 26600st ciklid.se 4600st, så självklart med så mycket medlemmar som zopet har så är det alltid några procent som gillar ciklider
                              Antal skrivna inlägg zoopet 1151083st ciklid.se341953st.
                              En annan rolig grej vi på ciklid.se verkar vara mera miljövänner eller också så älskar vi att diskutera miljö eftersom vi med våran lilla medlemsskara 4600 st medlemmar har fått ihop 2784 inlägg om miljön medan zoopets hela 26600st medlemmar bara orkat med 3179 inlägg, och då kan man lägga till ca 1500 inlägg till på ciklid.se om man lägger in ett klick för skogen, vilket tycker jag borde ligga under miljöfrågor.Janne
                              Senast redigerad av malawijanne; 05 September 2010, 15:27.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                                NCS Medlem

• April 2002
                                • 4187

När får man reda på om man får hjälpa till?
                                Christian Alfredsson
                                http://www.zoopet.com
                                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

Arbetssätt...