540L frigolitbygge med moduler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Nu inväntar jag bara att modulerna ska lakas ur då de är gjorda på finbetong och husfix. Ingen lack har jag haft på denna gång...

Just nu ser det kanske lite konstigt ut men tanken är inte att akvariet ska vara som snyggast nu..utan efter att det blivit väl inkört med mycket alger på modulerna.

De fiskar jag kommer att ha i akvariet är 34st Tropheus kachese "red"...

Jag har för övrigt fotograferat alla individer i gruppen på det här sättet men inte haft tid att gå igenom fotona helt.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Sjukt läcker bakgrund/modulkompossition!!! Särskilt med vatten i.

Den troffen var inte heller att leka med, härliga färger. Förlåt en ovetande. Finns alla dessa färgvarianter av tropheus naturligt eller är de odlade likt discus?

/David
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av DRE
        Sjukt läcker bakgrund/modulkompossition!!! Särskilt med vatten i.

Den troffen var inte heller att leka med, härliga färger. Förlåt en ovetande. Finns alla dessa färgvarianter av tropheus naturligt eller är de odlade likt discus?

/David
        De som jag har är F1. Det råder dock tvekan om att det är Tropheus kachese "red" eller en närliggande art då dessa går in i varandras områden i sjön.

Jag tror att det rör sig om Tropheus Ndole som jag har men inväntar svar från Toby Veal (via Lars Andersson här på forumet efter att han varit och besökt honom vid sjön).

Ndole ligger mycket nära Kachese och arternas utbredningsområde går samman vid en plats och här kan VF gruppen blivit fångad och förväxlad.

Tropheus Ndole har betydligt rödare kropp än Tropheus Kachese...vilket föranledde mina misstankar och gjort att både jag och Lars gör eftersökningar runt ämnet.

Kommentar

• Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 7334

Sådana här projekt gillar vi.

Hur länge räknar du med att husfixen behöver laka ur? Skall bli spännande att få se det färdiga resultatet.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Jag har länge varit sugen på att göra moduler istället för att belamra karet med tunga stenar. Jag har en frigolitsmältkniv som skulle vara kul att lattja med i det bygget.
            - Frigolitskärare för industri, byggnation och hantverk - Stark effekt, lämplig för hantverkare - För plattor med tjocklek upp till 140 mm och profilskärning - Användbar redan efter 10 sek. uppvärming - Helt dammfri styroporbearbetning, ingen statisk uppladdning 811140200013
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Markie
              Användare
              • September 2008
              • 512

Det ser ju ut bli jävligt snyggt det där.bra jobbat!
              Fisken såg ju inte dum ut den heller

Varför lakar man ur betongen?

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Lakar ur betongen gör man för att få bort eventuellt skadliga ämnen samt att betong höjer ph värden kraftigt..riskabla nivåer om jag inte missminner mig.

Jag har kört akvariet i vatten under ett par dagar nu och räknar med introduktion av fiskar lagom till helgen om allt går enligt planerna.

Jag har inte kört några vattenbyten de första dagarna utan kommer nu de närmaste dagarna fram till helgen att göra ett antal helbyten.

Jag tar filterdelar och annat från mina yngelakvarium som gått flera månader och har fin bakterieflora så karet torde få balans ganska kvickt. Kommer även att köra med Happy Life under några vattenbyten innan fiskarna kommer i karet.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ursprungligen postat av DRE
                  Jag har länge varit sugen på att göra moduler istället för att belamra karet med tunga stenar. Jag har en frigolitsmältkniv som skulle vara kul att lattja med i det bygget.
                  http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/e...0,811140200013
                  Den är nog inte så dum...för en av nackdelarna med modulandet är ju alla frigolitbitar som hamnar överallt.

Jag vet inte ifall man kan använda sig av en lödkolv med någon sorts förlängningsstift..om det finns?

Kommentar

• discusred
                    Användare
                    • June 2004
                    • 851

För himla snyggt Stefan!

Kommentar

• Pabbe
                      NCS Medlem
                      • September 2006
                      • 1805

Detta var inspirerande, Stefan och ser ut att bli fenomenalt snyggt och välplanerat!

Kommentar

• Markie
                        Användare
                        • September 2008
                        • 512

Ursprungligen postat av StefanL
                        Lakar ur betongen gör man för att få bort eventuellt skadliga ämnen samt att betong höjer ph värden kraftigt..riskabla nivåer om jag inte missminner mig.

Jag har kört akvariet i vatten under ett par dagar nu och räknar med introduktion av fiskar lagom till helgen om allt går enligt planerna.

Jag har inte kört några vattenbyten de första dagarna utan kommer nu de närmaste dagarna fram till helgen att göra ett antal helbyten.

Jag tar filterdelar och annat från mina yngelakvarium som gått flera månader och har fin bakterieflora så karet torde få balans ganska kvickt. Kommer även att köra med Happy Life under några vattenbyten innan fiskarna kommer i karet.
                        Vilken tur jag såg ditt bygge då jag nyss gjort ett eget bakgrundsbygge med frigolit och betong. Har inte haft en tanke på att laka ur. Tänkte stoppa fisk där i morgon men tror nog jag slänger dom i en annan burk så länge.

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

Ser riktigt bra ut!!

Grottorna är riktigt coola. Hur har du tänkt att de ska fungera, som gömställe eller revir för hanar eller något annat? Jag har själv byggt grottor med köpta moduler, dock blev ju inte de lika coola som dina. Nackdelen är att det är svårt att fånga fisk när man har så bra gömställe . Men det spelar ju inte så stor roll om man inte har tänkt att fånga tuggande honor. Ska bli kul att se med lite alger!

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                            Ser riktigt bra ut!!

Grottorna är riktigt coola. Hur har du tänkt att de ska fungera, som gömställe eller revir för hanar eller något annat? Jag har själv byggt grottor med köpta moduler, dock blev ju inte de lika coola som dina. Nackdelen är att det är svårt att fånga fisk när man har så bra gömställe . Men det spelar ju inte så stor roll om man inte har tänkt att fånga tuggande honor. Ska bli kul att se med lite alger!
                            Grottorna är till för att egentligen ge skydd åt honor men även åt yngel eller trakasserade fiskar.

Grottorna är gjorda som så att jag enkelt kommer åt dom uppifrån och genom detta kan jag sedan föra ned t ex filtermatta eller något annat att täppa ingången med när jag ska jaga fisk.

Ingångarna är breda nog för ett fritt flöde av vatten men också smala nog för att kunna täppa till snabbt.

Egentligen kan man förklara modulbygget med att det är "två filterhörnor i ett" varav den yttersta fungerar som grotta på båda sidorna. De är byggda på det sättet iallafall.

Tack för all beröm! Kul med frågor runt projektet också...
                            Senast redigerad av StefanL; 23 August 2010, 20:28.

Kommentar

• RobinH
                              Användare
                              • August 2008
                              • 2150

Mycket fint stefan.. kul att du delar med dig om uppbyggnaden!
                              ser fram emot att se när det e färdigt med troffarna i och allt.
                              CA

Kommentar

• nicson
                                Användare
                                • January 2010
                                • 639

Ser mer naturtroget ut än verkligheten! Perfekt färgmatchning mot troffarna också

Kommentar

Arbetssätt...