If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag köpte 4 st som grå Orinocco får några år sedan. Och fick ut två yngelvårdande par av dessa. Ett par av dessa småyngel är idag de som syns på filmen. Några Orinocco är det dock inte och någon fångstplats finns inte heller för i varje kull dök det upp ett bra antal guldskalarer o diamantskalarer.
Snygga och höga är de iallafall så därför synd att de är uppblandade.
Jag köpte 4 st som grå Orinocco får några år sedan. Och fick ut två yngelvårdande par av dessa. Ett par av dessa småyngel är idag de som syns på filmen. Några Orinocco är det dock inte och någon fångstplats finns inte heller för i varje kull dök det upp ett bra antal guldskalarer o diamantskalarer.
Snygga och höga är de iallafall så därför synd att de är uppblandade.
testar min gamla fråga igen; finns det både altum och "vanliga skalarer" i Orinocco?
Inte lätt o svara på. Tror man på att det inte finns fler än de tre beskrivna arterna som finns idag så torde väl svaret vara nej.
Men många experter verkar ju rätt övertygade om att det finns många fler arter o då kommer ju frågan i ett annat läge.
Övre Orinocco ju inget litet område o den altum som finns i Rio Iniridea skall ju vara mindre än den "riktiga" från Rio Atapobo. Bägge skall ju sedan skilja sig från altum från Rio Negro.
det skiljer ju sig rätt mycket i utseende från inlägg 41 och 71 (även om de nu inte var rena), de Orinocco jag hade såg mer ut som "den vanliga skalaren". Spännande att veta om de såldes med fel fångstplats eller om det finns både mer alutmlika och mer "vanliga". Går ju aldrig att få redan på nu i efterhand vad jag hade men, men. Får bli skalarer igen när jag drar igång 720
Kommentar