Gjuta med plast för att ha i akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engelholm Audio
    Användare
    • August 2009
    • 366

Gjuta med plast för att ha i akvarium

Hej på er!

Misstänker frågan ställts tidigare, men finns det nån plast som man kan gjuta egna moduler i? PVC? Glasfiber? Epoxy?

Bakgrunden är den att jag har god kontakt med ett företag som jobbar med kompositmaterial, plast å annat kladdigt/luktande. Har lite funderingar på kommande projekt.

Ser fram emot information och hjälp.
    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Jag har i 20 år haft en klippbakgrund gjord i vanlig polyester från biltema armerad med glasfiber. Har tänkt men ännu inte kommit till skott med att göra mindre grottor med polyesterspackel. Tänk bara på att polyester luktar något kopiöst under härdning så god ventilation och arbeta ej i bostaden så kommer du nog att få mycket trevlig med att skapa egna kreationer. Jag har målat med båtlack som färghandeln bröt till önskad ockrarödbruna nyans, även färgen sitter bra efter 20 år.

Kommentar

• KuRtaN
      Användare
      • February 2008
      • 778

En släkting till mig har gjutigt av ett parti berg i polyesterplast och kör som bakgrund. Skitsnyggt!
      Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Engelholm Audio
        Användare
        • August 2009
        • 366

Tack!

Går det möjligen att färgpigmentera ppolyestern och på så sätt få in färgen i samma moment?

Jag har läst lite här och där och farhågorna är ju att giftiga ämnen läcker ut i vattnet...
        Vänliga hälsningar, Pär!

Kommentar

• Rövarprinsen
          Användare
          • August 2010
          • 42

Fråga Sune Holm han vet garanterat.
          sigpic

Kommentar

• Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

När jag läste din fråga så kom jag och tänka på diskussioner jag var delaktig i för ett gäng år sedan här på forumet.

En hel del diskussioner och tester som gick ut på att använda Polyeruthan (PUR) eller s.k fogskum, i kombinationer med epotex lack och färgpigment. Även en del om negativa gjutmallar.

Kanske kan det ge någon infallsvinkel på det hela.

Hej Jag har just fogat ett badrum med fogskum. Det var väldigt roligt och nu undrar jag om det går att använda för att göra en akvariebakgrund? Eller är den giftig? Jag vet att man måste lacka flera gånger ovanpå men det kanske läcker gift i alla fall. Är det någon som har provat att göra bakgrund med fogskum? Berätta gärna

jag menar självklart inte riktiga btn men kopior. jag skall inreda ett hörnakvarie och vill inte göra en bakgrund i frigolit. hoppas någon har råd det verkar enkelt att inreda med moduler. joakim "Idiot Wind"

Har hittat en sida där det beskrivs ett bakgrundsbygge till ett orkidarium (akvaterrarium), där det bl.a. används byggskum. Vad tror ni om denna metod till en akvariebakgrund? Någon som har testat byggskum i akvarium? se länk: http://www.blackjungle.com/gallery/talltank/page1.html J-E

Hej, Tänker såga av en plastlåda så jag får ett L med höjd 60, bred 40, djup 25. Sen vill jag spruta polyuretanskum "all over it" och forma det så det ser ut som en stenröse med grottor och måla med allmogefärg. Fråga nr.1: Fastnar skummet på plasten? Fråga nr.2: Räcker det att jag "bakar in"

Det finns ju dessutom ett antal polyeruthan-blandningar, så säkerligen finns någon som fäller ut skadliga ämnen mer eller mindre Har du kontakter inom det området så vet de garanterat mer.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• HåE
              Användare
              • September 2007
              • 1525

Moduler i polyester.

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Kimmy-
                Användare
                • June 2010
                • 458

håller själv på med lite tester med "gjutform" där jag bla använder hönsnät tidningspapper och tapetklister och avslutar med husfix. Kul att se lite olika typer av metoder
                Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Carl
                  NCS Medlem
                  • May 2002
                  • 374

Hej.
                  jag har gjort massor!
                  Frigolit och fogskum håller bara nåt år. Sist gjorde jag i epoxiplast, kan inte säga att jag gjöt, men lade väven indränkt i plast över modeller. Lite dyrt med håller fortfarande fter tre år, borde finns bilder under rubriken "medlemmars akveriumn" eller nåt sånt.

Skulle lika gärna kunna använt glasfiber och polyester, men det passade sig inte i liten lägenhet med småbarn....

/Carl
                  www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• HåkanM
                    NCS Medlem

• November 2005
                    • 1296

Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                    Tack!

Jag har läst lite här och där och farhågorna är ju att giftiga ämnen läcker ut i vattnet...
                    Man läser ofta om dessa farhågor men jag känner inte till ett enda fall där tex färg/lack orsakat dödsfall. Har själv målat med båtlack på polyester och latexfärg på frigolit, funkar klockrent ur gigtighetssynpunkt men föredrar
                    polyester för tex husfix o betong påverkar ju ph-värdet, även om detta inte gör något för sjöciklider så vill jag nog regulera detta med bikarbonat, tex man kan ju byta inriktning till Sa-ciklider så småningom.

Kommentar

• Engelholm Audio
                      Användare
                      • August 2009
                      • 366

Tack för input, Håkan!
                      Vänliga hälsningar, Pär!

Kommentar

• Carl
                        NCS Medlem
                        • May 2002
                        • 374

epoxyn som jag använde var helt giftfri, epotex special. Men som sagt dyr, och jag tror polyester funkar lika bra.
                        Jag har sedan husfix och pigment men täcker allt med ytterligare lger av plast, känner mig inte hetl säkert på pigmenten man använder och annars så lossnar det på lite sikt . Dom jag har nu har gått i snart fyra år

Hej
                        /Carl
                        Senast redigerad av Carl; 24 August 2010, 06:59. Anledning: steva
                        www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

Arbetssätt...