Odlingsformer av Malawi?
Kollaps
X
-
-
Har själv svårt att gilla dessa framodlade färgvarianter på malawiciklider då det finns sånt otroligt fint och naturligt utbud, men å andra sidan är det naturliga utbudet också bara framodlade varianter av lite olika fisk med samma bakgrund.Kommentar
-
Finns en rolig och intressant artikel i Ciklid bladet nr 1/2000 som heter Ciklid ekonomi. Den plockar snabbt ner en på jorden .
Föredrar själv naturligt förekommande färgvarianter, men jag förstår också att det kan vara roligt att med selektiv odling få en vinstlott dvs en färg variant som alla vill ha.Senast redigerad av DSB; 14 August 2010, 16:41.MVH PeterKommentar
-
Visst jag föredrar själv ockå oftast vildformerna bland fiskarna, men samtidigt är det väl inte så konstigt att folk vill ha snyggare fiskar att titta på. Så är det ju bland alla andra husdjur också, snarare i betydligt högre grad där än för fiskar - 100% av alla hundar och katter är avelsformer, kanske 90% av alla burfåglar och smådjur.
Vad detta har att göra med att "människan har något slags inneboende behov av att manipulera din omgivning" begriper jag inte utan det tycker jag bara låter som grallimatias
Så oavsett vad man själv föredrar så får man acceptera den verklighet som finns.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Var får man tag på bra kvalitet på "färgaulonocaror" ?, antar att svaret är Tyskland. Men är det bara att knalla in på en större ciklidaffär och välja o vraka eller finns dessa hos privatpersoner ? så det krävs kontakter för
detta??. Ni som brukar vara i Tyskland kan väl gärna beskriva hur och var utbudet av dessa finns ?.Kommentar
-
skicka ett medd. till deelayTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
Kommentar