Jag håller på att kollar upp lite med att bygga stoora kar, det jag undrar nu är vad ni har för erfarenhet/rekomendationer angående material på bänkar till sånna kar? Eventuelt hur många ben osv? Karet som jag kollar på nu har måtten L 370x d 130x h 70, blir ju rätt stor bottenyta....
3000L och större!
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det känns som att LN borde ha koll på detta... har för mig att han fick svetsat ihop en ram med hög precision. Borde vara beskrivet i första delen av hans tråd om akvariebygget.- 720 liter med Malawi.
Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333
Lägg till ciklid.org på iGoogle! -
Min burk är ju rätt liten om man jämnför med detta, den är 250x120x75.....
Ang ställning så är mitt tips.....skit i ställningen.
Jag har mitt stående på 40cm golvfrigolit. Funkar kanon och har så gjort i många år trots att karet aldrig stått helt i våg. enkelt att flytta, väger noll nästan.Kommentar
-
Jag har mitt stående på 40cm golvfrigolit. Funkar kanon och har så gjort i många år trots att karet aldrig stått helt i våg. enkelt att flytta, väger noll nästan.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Jag har mitt stående på 40cm golvfrigolit. Funkar kanon och har så gjort i många år trots att karet aldrig stått helt i våg. enkelt att flytta, väger noll nästan.
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Jag har mitt stående på 40cm golvfrigolit. Funkar kanon och har så gjort i många år trots att karet aldrig stått helt i våg. enkelt att flytta, väger noll nästan.Mvh Jocke
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Jaa just det dom är hårdare ja, menar du att jag ska limma ihop friggen? För karet kommer förmodligen bli en balja i rostfritt stål, med delad framruta (blir lättare o hantera rutorna då) + att jag vågar lassta i ordentligt med stora stenar dåMvh Jocke
-
Jag hade ett 250 x 70 x 70 cm på markfrigolit, den rosa varianten. Jag hade sex skivor så det blev närmare 70 cm hög "bänk". Det blev inget vidare bra för det blev för högt och för liten bottenyta vilket gjorde det hela väldigt ostabilt. Det gick att gunga akvariumet Men med större bottenyta och lägre tyngdpunkt kommer det funka riktigt bra. Till mitt bygge har jag för mig att frigoliten kostade ca 2000:-. Det blev dock ett visst spill eftersom måtten inte stämde helt hundra.
Min tanke var att klä in frigoliten med typ plywood och måla, det är ju inte så dyrt eller avancerat heller. Jag hade min burk så i över ett år sen byggde jag en träbänk istället.Kommentar
-
Jag hade ett 250 x 70 x 70 cm på markfrigolit, den rosa varianten. Jag hade sex skivor så det blev närmare 70 cm hög "bänk". Det blev inget vidare bra för det blev för högt och för liten bottenyta vilket gjorde det hela väldigt ostabilt. Det gick att gunga akvariumet Men med större bottenyta och lägre tyngdpunkt kommer det funka riktigt bra. Till mitt bygge har jag för mig att frigoliten kostade ca 2000:-. Det blev dock ett visst spill eftersom måtten inte stämde helt hundra.
Min tanke var att klä in frigoliten med typ plywood och måla, det är ju inte så dyrt eller avancerat heller. Jag hade min burk så i över ett år sen byggde jag en träbänk istället.Mvh Jocke
-
Jag håller på att kollar upp lite med att bygga stoora kar, det jag undrar nu är vad ni har för erfarenhet/rekomendationer angående material på bänkar till sånna kar? Eventuelt hur många ben osv? Karet som jag kollar på nu har måtten L 370x d 130x h 70, blir ju rätt stor bottenyta....Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Har för mig att det finns pallställsbalkar på 4meter som klarar rätt många ton, och om det inte klarar vikten kan man ju förstärka med extra stag under och en rejäl skiva överst, kan kolla om det ligger nåt överblivet på jobbet om du vill annars är ju svetsat fyrkantsjärn bäst, finns ju rektagulära balkar att ha till själva ramen, jag har en polare som är duktig svetsare oxåMvh Jocke
-
Jaa det känns så som du säger att det blir ostabilt!? Men som sagt jag ska ju ha lite större bottenyta och lägre så det kanske funkar ändå? Jaa klä in det lär nog jag också göra på nått sätt i så fall, annars så är det väl en stadig träbänk i 2 tum 5 eller nått som gäller, vill ju bara ha den ca 40cm hög..Kommentar
Kommentar