Bygga Kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chas
    Användare
    • August 2009
    • 304

Ursprungligen postat av Kimmy-
    Då var det som jag trodde DET LÄCKER :/ Men inte mkt men det läcker iaf. Har slarvat lite i ena hörnan av karet troligen och vattennivån har sjunkit med 4mm på 3dygn ungefär 3L
    Men det är helt iaf Så nu till hur fixa detta! Enklast är ju att skära bort fogen och lägga ny eller ska jag ta bort hela glasskivan och limma om?? Borde väl räcka med fogarna? för det är ju helt?? Måste ta tag i rampbygget med har inte haft ngn vidare motivation då det har varit diverse annat som kommit ivägen så vi får väl se när tid till detta kmr Har bollat lite ideen som du kom med erik om att bygga in det så eventuellt så blire något halvting ska skissa lite på det när lusten kmr fram Jag brukar vara segstartad men när det väl kmr igång så brukar det gå framåt
    Helt säker på att det läcker? Ser du vart det läcker(blött där det skulle läcka isf)?
    Har du täckglas på? Hur varmt e det i rummet? Det dunstar en del om du inte har täckglas. 4mm e ju extremt lite. Jag hade inte limmat om ifall jag inte hittade vart det läcker någonstans...

Mvh Christian
    http://naistick.wix.com/photo

Kommentar

• Kimmy-
      Användare
      • June 2010
      • 458

Ursprungligen postat av chas
      Helt säker på att det läcker? Ser du vart det läcker(blött där det skulle läcka isf)?
      Har du täckglas på? Hur varmt e det i rummet? Det dunstar en del om du inte har täckglas. 4mm e ju extremt lite. Jag hade inte limmat om ifall jag inte hittade vart det läcker någonstans...

Mvh Christian
      Det står i en källare och jag är 100% att det läcker men ytterst lite. la en handuk där jag misstänkte redan när jag fyllde det och den var plaskblöt så läcker gör det. men bör räcka med att lima om fogarna bara
      Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Kimmy-
        Då var det som jag trodde DET LÄCKER :/ Men inte mkt men det läcker iaf. Har slarvat lite i ena hörnan av karet troligen och vattennivån har sjunkit med 4mm på 3dygn ungefär 3L
        Men det är helt iaf Så nu till hur fixa detta! Enklast är ju att skära bort fogen och lägga ny eller ska jag ta bort hela glasskivan och limma om?? Borde väl räcka med fogarna? för det är ju helt?? Måste ta tag i rampbygget med har inte haft ngn vidare motivation då det har varit diverse annat som kommit ivägen så vi får väl se när tid till detta kmr Har bollat lite ideen som du kom med erik om att bygga in det så eventuellt så blire något halvting ska skissa lite på det när lusten kmr fram Jag brukar vara segstartad men när det väl kmr igång så brukar det gå framåt
        Jag tycker det är enklast att skära ut och göra om från början.

Kommentar

• Kimmy-
          Användare
          • June 2010
          • 458

Ursprungligen postat av endymion
          Jag tycker det är enklast att skära ut och göra om från början.
          Får se hur jag gör när det väl blir av beror på vilket humör man e på Men skulle kanske ha gjort det för man blev ju inte 100% nöjd innan
          Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kimmy-
            Användare
            • June 2010
            • 458

har suttit och skissat lite och jag kom på den lysande iden innan att jag kan köpa mig en st likadan bänk till och modifiera lite så kmr det bli enkelt pluss att det kmr se bra ut här har vi lite skissbilder KOM MED SYNPUNKTER NU ingen gillart en slöläsare Synpunkter gillart

Lite info då Höjd 1600mm
            bred 1490mm
            djup 380mm

ytan mellan karet och toppen blir runt 400mm så kmr nog bli hängande belyssning Och sen hela "skalet" invändigt tänkte jag måla vitt med ngn våtrumsfärg. Och eventuellt hade jag tänkt att borra ett hål i toppen och sätta i en fläkt till nästa sommar ifall det blir för varmt och få lite cirkulation på luften.
            Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Ser bra ut, men jag skulle låta skivan som ligger på "kuberna" vila på ändstyckena, så bänken blir lite stabilare. Sedan ett bakstycke, så det blir stabilt!
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Håller med Wilhem om båda sakerna. Bakstycke eller kryss-stag funkar ju också.

I övrigt ser det ju helt kanon ut!

Antar att du ska ha all teknik inne i burken, dvs inget ytterfilter? Dra elen på baksidan och sätt uttag på båda ändarna av burken uppe i "taket" ovanför burken så blir det ing synliga sladdar heller.

Tänk också på att göra den öppningsbara skivan så hög att den täcker vattenytan (även dagen innan vattenbyte, ifall du kör utan täckglas dunstar det ju lite) det är inte snyggt att se vattenytan + att ljuset kommer ut i glipan.

Trist med burken. Men nu när du har allt klart och kommer ihåg hur man inte ska göra så är det ju bara att göra om det så blir det bra + slipper eventuella konstigheter när du väl dragit igång. Då är det ju RIKTIGT trist att ta ur all inredning, fisk och limma om.

Kom igen nu!

Kommentar

• Kimmy-
                  Användare
                  • June 2010
                  • 458

Det blir nog att sätta något som stabiliserar upp det men tråkigt nog så är möblen byggd som på ritningen och är inte så sugen på att mixtra med att få kantbitarna under Skivan.

Yes all teknik inne i burken och sen hoppar jag täckglaset, det blir nog ett innerfilter i burken, Kanske kan sätta i en streampump med? Troffar vill väll ha de lite strömt?

Angående mina bakgrundsplaner så kommer det inte bli någon bakgrund just nu för min plan är följande med karet att troffarna ska få äga det tills dom små rakarna vill ha lite större space sen tänkte jag trycka i lite diskus (Tyckte det var en Ful fisk innan men är kär nu älskar nyförälskelsen ) Så då vill jag inte ha samma bakrund som troffarna vill ha så blir att bygga upp med sten till troffarna ev kanske ngn modul för dom är väll inte så krångliga att montera bort?
                  Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Håller med ovanstående även om jag tro de stående smala skivorna klarar kraften bra i och med att de har stöd mot böjning av de vågräta skivorna.

Riktigt snygg möbel och bra ritning, vilket verkty har du använd för att rita?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Jag hade nog försökt att förstärka i ändarna på bänken i så fall, annars hade jag inte kunnat sova. Kanske går att sätta en tunnare skiva liknande de i mitten på bänken innanför den tjocka så att du får stöd uppifrån och ner. Kanske håller som det ser ut men synd att chansa, men jag är galet nojjig över haveri också

Är de tjocka skivorna i spån eller typen dörr med masonit och papp? För det är väl en IKEAmöbel du kommer ha som grund?

Modulen funkar väl även i en diskusburk? Perfekt att ha som innerfilter. Ska du ha den på botten kan du ju limma den på en glasskiva och bara lägga den på botten.

Kommentar

• Kimmy-
                        Användare
                        • June 2010
                        • 458

Ursprungligen postat av DRE
                        Håller med ovanstående även om jag tro de stående smala skivorna klarar kraften bra i och med att de har stöd mot böjning av de vågräta skivorna.

Riktigt snygg möbel och bra ritning, vilket verkty har du använd för att rita?

Jag har använt mig av google sketchUp 7, Men det dumma är att man inte kan spara det som en bildfil DVS gif, jpeg osv så jag drar en printscreen och sen fixar till bilden i PScs5, Jag har sett folk som haft 300L akvarier på dessa bänkarna så hållbarheten är det inga problem med men kmr trycka dit lite förstärkningar iaf
                        Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kimmy-
                          Användare
                          • June 2010
                          • 458

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Jag hade nog försökt att förstärka i ändarna på bänken i så fall, annars hade jag inte kunnat sova. Kanske går att sätta en tunnare skiva liknande de i mitten på bänken innanför den tjocka så att du får stöd uppifrån och ner. Kanske håller som det ser ut men synd att chansa, men jag är galet nojjig över haveri också

Är de tjocka skivorna i spån eller typen dörr med masonit och papp? För det är väl en IKEAmöbel du kommer ha som grund?

Modulen funkar väl även i en diskusburk? Perfekt att ha som innerfilter. Ska du ha den på botten kan du ju limma den på en glasskiva och bara lägga den på botten.
                          det är inte tjocka skivor spån iaf för så mkt väger inte hyllan, hyllan är av modell expedit Själv är jag oxå nojjig över haveri hände sommaren 2009 att ett kar sprack för mig o det vill jag verkligen inte vara med om igen
                          Jo moduler i måtta går ju ann till diskusar, ska ta mig o spana lite
                          Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kimmy-
                            Användare
                            • June 2010
                            • 458

Nu blire ikea och inköpa en expedit till så kanske man kan bygga lite med det ikväll Jag kommer ju få över en det från hyllan jag köper som man kan ha och förstärka med Over and out!
                            Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

Kom på en grej. Enklare än att sätta skivor lodrätt är ju att lägga en skiva på hyllan som går över hela. Typ formplywood. För att täcka den skivan och frigoliten/liggunderlaget kan du ju sätta en list eller liknande.

Kommentar

• Kimmy-
                                Användare
                                • June 2010
                                • 458

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                                Kom på en grej. Enklare än att sätta skivor lodrätt är ju att lägga en skiva på hyllan som går över hela. Typ formplywood. För att täcka den skivan och frigoliten/liggunderlaget kan du ju sätta en list eller liknande.
                                Det där var ju ingen dum ide Nu har jag lite o fundera på i bilen med ju det tackar vi för

Ska kolla på fundavdelningen om man kan hitta lite goa bitar att använda.
                                Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

Arbetssätt...