Kör på 2*54 watt som jag tror är 115 cm långa. Och här har du ett mycket bättre pris:
Bygga Kar
Kollaps
X
-
-
Kör på 2*54 watt som jag tror är 115 cm långa. Och här har du ett mycket bättre pris:
http://www.akvariumbutiken.se/index....e=asc&search=0Kommentar
-
Behöver hjälp Med rampen nu. Vad ska man köra med? Hade tänkt att bygga ngt eget jippo till ramp sen köpa 2st ljusrörshållare Tex denna Men vad är skilldnaden på watten? stor? liten? obefintlig? Vad bör man använda och vad bör man inte använda? Några av er bör ha byggt själva, vad är bra o vad är kasst? allt från lysrör till byggmatrial..
Ska ner med karet idag och provfylla kmr lite bilder under dagen.
Däremot när det gäller rampen, som vi har diskuterat lite tidigare om. Tänk på att du ska ner och jobba i burken så att du inte bygger ett stort problem istället för bra belysning . Rören ska ju sitta mot framrutan, då blir det snyggast ljus eftersom bakrutan/bakgrunden ska vara lite mer i dunkel så skapar det bättre djup i burken. Med tanke på den så måste du ju lösa så att du får dit belysningen i framkant men forfarande kan komma åt enkelt i burken. Du kan ju bygga en låda med ett uppfällbart lock och belysningen fäst i locket. Nackdelen med det är att du inte får ngt ljus i burken när du ska arbeta i den. Det är också smidigt att ha någon öppning som man kan mata genom eftersom man gör det flera ggr per dag. Ska du ha täckglas förresten?
Jag vet att jag inte har kommit med några bra förslag, bara sagt hur du inte ska göra men tro mig, man ångrar sig grymt mycket ifall man bygger en ramp som inte fungerar bra på alla sätt. Jag har ju löst det på mitt sätt.
Nu ska du få ett förslag.
Bygg som en låda i lämpligt material typ formplywood eller målade plywoodskivor. Fundera på höjden, jag tycker att det är snyggt att få upp belysningen lite över burken för då blir det lite mer flimmer. Sen gör du en öppningsbar front på lådan, om du tänker dig en tvåledad så att du öppnar främre skivan mot glaset och även kan vika bort ca 20 cm av den övre skivan på lådan. Då har du bra arbetsutrymme. Belsysningen fäster du på en skiva som du fäster i gavlarna på lådan. Bästa skulle vara att sätta skivan i bakåtvända "byrålåds-rull-lister" (kommer fan inte på vad det kallas) så att du kan skjuta in skivan med belysningen så att du kommer åt. Annars funkar det ju att sätt två små reglar på gavlarna som du kan skjuta skivan frfam och tillbaka på. Den lösningen kommer nog att funka.
Fattar du ngt av det här? Säg till så ska jag försöka förklara min extremt flummiga byggbeskrivningKommentar
-
Har ingen erfarenhet av T5 så där har jag inte mycket att komma med.
Däremot när det gäller rampen, som vi har diskuterat lite tidigare om. Tänk på att du ska ner och jobba i burken så att du inte bygger ett stort problem istället för bra belysning . Rören ska ju sitta mot framrutan, då blir det snyggast ljus eftersom bakrutan/bakgrunden ska vara lite mer i dunkel så skapar det bättre djup i burken. Med tanke på den så måste du ju lösa så att du får dit belysningen i framkant men forfarande kan komma åt enkelt i burken. Du kan ju bygga en låda med ett uppfällbart lock och belysningen fäst i locket. Nackdelen med det är att du inte får ngt ljus i burken när du ska arbeta i den. Det är också smidigt att ha någon öppning som man kan mata genom eftersom man gör det flera ggr per dag. Ska du ha täckglas förresten?
Jag vet att jag inte har kommit med några bra förslag, bara sagt hur du inte ska göra men tro mig, man ångrar sig grymt mycket ifall man bygger en ramp som inte fungerar bra på alla sätt. Jag har ju löst det på mitt sätt.
Nu ska du få ett förslag.
Bygg som en låda i lämpligt material typ formplywood eller målade plywoodskivor. Fundera på höjden, jag tycker att det är snyggt att få upp belysningen lite över burken för då blir det lite mer flimmer. Sen gör du en öppningsbar front på lådan, om du tänker dig en tvåledad så att du öppnar främre skivan mot glaset och även kan vika bort ca 20 cm av den övre skivan på lådan. Då har du bra arbetsutrymme. Belsysningen fäster du på en skiva som du fäster i gavlarna på lådan. Bästa skulle vara att sätta skivan i bakåtvända "byrålåds-rull-lister" (kommer fan inte på vad det kallas) så att du kan skjuta in skivan med belysningen så att du kommer åt. Annars funkar det ju att sätt två små reglar på gavlarna som du kan skjuta skivan frfam och tillbaka på. Den lösningen kommer nog att funka.
Fattar du ngt av det här? Säg till så ska jag försöka förklara min extremt flummiga byggbeskrivningKommentar
-
Nu har jag laggt upp lite bilder under Provfyllnaden. Var bara en sak som jag blev lite orolig över och det är att det kom lite väta i ena hörnet närmast kranen på bilderna, vet ej om det kmr innefrån akvariet eller om det är från kranen, när jag satte handen utanför glaset så kände jag lite skvätt från kranen så förhoppningsvis är det det som spökade, Men har fyllt det och markerat vattennivån så läcker det så märks det om några dagar. hade tänkt att det får stå så tills rampbygget är klart.Kommentar
-
Hehe har suttit här och väntat på ett inlägg från dig då att jag såg att du va online Jag tror jag förstår och är nog lite så jag tänkt med, Och så du har byggt vid dina kar har jag med funderat på men får ha lite mer planering med frugan om det Ska försöka kladda lite olika ritningar och sen bolla lite ideer med dom så har man ngt konkret att visa upp Gillar dina ideer Flummigt är bra
Släng gärna upp dina skisser så ska jag försöka hjälpa till om det behövs!
Nice att burken höllKommentar
-
-
Kommentar
-
Kul att du är igång! Själv har jag faktiskt fått klar min ljusramp men inte fotat - kanske hinner ikväll...Den är i marinplywood och lackad ut- och invändigt med två lager båtlack. Bestyckad med 36w T8 dubbelrör våtrumsklassad (inga täckglas under denna) som gick loss på 249 SEK. Tillkommer en jordad förlängningssladd för 29 SEK som jag klippt loss honan från för att kunna ansluta. Rören är 120 cm långa. Har bara satt in två rör men får plats med åtta. Som anat duktigt tung men gångjärn o handtag är monterat.Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
-
Kul att du är igång! Själv har jag faktiskt fått klar min ljusramp men inte fotat - kanske hinner ikväll...Den är i marinplywood och lackad ut- och invändigt med två lager båtlack. Bestyckad med 36w T8 dubbelrör våtrumsklassad (inga täckglas under denna) som gick loss på 249 SEK. Tillkommer en jordad förlängningssladd för 29 SEK som jag klippt loss honan från för att kunna ansluta. Rören är 120 cm långa. Har bara satt in två rör men får plats med åtta. Som anat duktigt tung men gångjärn o handtag är monterat.
Är det stor skilldnat på T8 o T5 samt 36W o 54W??Kommentar
-
Har inte haft T5. Kommer väl att gå över till det när T2 kommit ut på marknaden...El handlar man billigast på Jem & Fix (Karlshamn närmast Tingsryd väl?). Varför begriper man då man hör Eddie Medusas låt om den danske elektrikern!Kommentar
-
hehe, har lika långt till karlshamn ronneby och växjö typ skiljer bara ngra kilometrarKommentar
-
Då var det som jag trodde DET LÄCKER :/ Men inte mkt men det läcker iaf. Har slarvat lite i ena hörnan av karet troligen och vattennivån har sjunkit med 4mm på 3dygn ungefär 3L
Men det är helt iaf Så nu till hur fixa detta! Enklast är ju att skära bort fogen och lägga ny eller ska jag ta bort hela glasskivan och limma om?? Borde väl räcka med fogarna? för det är ju helt?? Måste ta tag i rampbygget med har inte haft ngn vidare motivation då det har varit diverse annat som kommit ivägen så vi får väl se när tid till detta kmr Har bollat lite ideen som du kom med erik om att bygga in det så eventuellt så blire något halvting ska skissa lite på det när lusten kmr fram Jag brukar vara segstartad men när det väl kmr igång så brukar det gå framåtKommentar
Kommentar